- 1. "Copilul a plans mult dupa ce s-a despartit de mine sau mai degraba a uitat repede de plecarea mea si s-a angajat direct in activitati ?"
- 2. "Ati observat modificari semnificative in comportamentul alimentar al copilului meu?"
- 3. "Cum s-a comportat in clasa in aceasta saptamana: a reusit sa coopereze si cu alti copii, in cadrul activitatilor de grup sau a preferat sa lucreze mai mult singur?"
- 4."Ce i-a placut sa faca cel mai mult in aceasta saptamana? Cu ce nu i-a placut sa lucreze?"
- 5. "Cum a facut fata copilul meu unui conflict?"
- 6. "Ati observat anumite modificari in comportamentul copilului, acestea fiind menite sa ma ingrijoreze?"
1. "Copilul a plans mult dupa ce s-a despartit de mine sau mai degraba a uitat repede de plecarea mea si s-a angajat direct in activitati ?"
Este o intrebare cat se poate de fireasca, mai ales daca tocmai s-a incheiat prima saptamana de gradinita a puiului tau. Desigur, este normal sa se desparta mai greu de tine la inceput, intrucat copiii (cam pana la varsta de 5 ani) sunt inca foarte atasati de mama. Cu toate acestea, dupa cateva zile, copilului ar trebui sa-i fie din ce in ce mai usor in momentul in care pleci si il lasi la gradinita. Practic, chiar daca este inca trist ca pleci, este de dorit sa uite treptat de separarea de tine, pe masura ce educatoarea il implica in diverse activitati.
Cu toate acestea, chiar si copiii mai maricei (de peste 4 ani) pot avea mari dificultati in a se desparti de mama. In situatia in care educatoarea iti semnaleaza faptul ca micutul a plans zilnic sau ca a refuzat sa se alature celorlalti copii in activitati, preferand in schimb sa se izoleze si sa stea suparat, atunci ar trebui sa te gandesti ca este vorba de o forma mai serioasa a ceea ce specialistii numesc "anxietatea de separare". In acest caz, ar trebui sa analizezi daca, in spatele acestei temeri de a se separa de tine, nu se afla cumva si alte motive, ca de exemplu: diferite conflicte cu colegii de gradinita, anumite intamplari la care a fost martor intr-o zi, spaima ca, odata plecata, nu te va mai revedea (provocata, de pilda, de faptul ca, la un moment dat, s-a pierdut de tine) etc..
Indiferent de concluziile la care vei ajunge, pastreaza-ti calmul, discuta deschis cu educatoarea si chiar cu copilul tau, aratandu-i ca se poate baza oricand pe tine.
2. "Ati observat modificari semnificative in comportamentul alimentar al copilului meu?"
In general, copiii au fluctuatii destul de mari in ceea ce priveste apetitul. Ai observat adesea ca sunt zile in care copilul tau mananca bine si variat, iar in altele abia daca se atinge de mancare, preferand doar anumite tipuri de alimente.
Daca observi insa ca, de-a lungul unei saptamani de gradinita, copilul a pierdut in greutate, este palid si nu prea dornic sa manance nici macar mancarurile preferate, este semnul ca trebuie sa pui cap la cap informatiile oferite de educatoare (cum a mancat in diferite momente ale zilei, cat a mancat ) cu aceste constatari ale tale.
De altfel, trebuie sa stii faptul ca modificarile intervenite in comportamentul alimentar al copilului ar putea fi legate de debutul unei boli (diferite boli infectioase, prezenta viermisorilor intestinali, anemie s.a.) sau de anumite cauze de natura psihologica (spre exemplu, copilul nu se simte in largul lui la gradinita, nu se adapteaza, este mereu trist etc.).
Indiferent care ar fi motivele pentru care copilul si-a modificat comportamentul alimentar, este bine sa le cunosti cat mai in detaliu pentru a putea actiona in consecinta.
3. "Cum s-a comportat in clasa in aceasta saptamana: a reusit sa coopereze si cu alti copii, in cadrul activitatilor de grup sau a preferat sa lucreze mai mult singur?"
Raspunsul educatoarei la aceasta intrebare te poate conduce la concluzii foarte importante, precum: daca micutul este sociabil sau mai aveti de lucru la acest aspect, daca si-a format deja unele abilitati in ceea ce priveste lucrul in echipa sau daca se adapteaza usor la situatiile noi.
Practic, iti poti forma o idee generala, referitoare la faptul daca tipul de activitati oferite de gradinita i se potrivesc sau nu. In contextul in care unele gradinite propun activitati desfasurate preponderent in grup (cum sunt cele cu program "Step by step"), iar altele se axeaza pe activitatile individuale (precum cele cu program Montessori), este recomandat sa stii ce i se potriveste cel mai bine copilului tau pentru a face eventuale schimbari (sa alegi o gradinita cu un alt program).
4."Ce i-a placut sa faca cel mai mult in aceasta saptamana? Cu ce nu i-a placut sa lucreze?"
La fel ca si in cazul intrebarii anterioare, si raspunsurile oferite pentru aceasta te pot conduce la concluzia daca ai facut sau nu alegerea potrivita pentru gradinita la care se afla copilul tau.
In plus, vei sti mai bine in ce tip de activitati sa-ti implici copilul acasa pentru a-i valorifica aptitudinile pe care le are deja sau pentru a-l stimula sa-si formeze altele noi, ce-i vor fi utile in viitor.
De exemplu, daca ai aflat de la educatoare ca i-a placut in mod special sa se implice in activitati artistice (pictat, desenat, jocuri de rol), dar nu s-a simtit deloc in largul sau sa lucreze cu cifrele, incearca, pe de o parte, sa-l lasi sa creeze cat mai mult si, pe de alta, parte, gaseste solutia potrivita pentru a-l familiariza si cu universul matematicii (de pilda, invatati cifrele cu ajutorul unor cifre din carton pictate chiar de el).
5. "Cum a facut fata copilul meu unui conflict?"
Indiferent daca a fost vorba de un conflict obisnuit intre copii (cum ar fi cearta pe o jucarie) sau de un conflict chiar cu educatoarea (de exemplu, educatoarea i-a cerut copilului sa faca un anumit lucru si el a refuzat, iar aceasta l-a sanctionat intr-un anumit fel), este important sa stii cum a reactionat copilul tau. In acest sens, poti afla una dintre urmatoarele variante: copilul a plans foarte tare si s-a linistit cu dificultate; nu a plans, dar a devenit agitat si a inceput sa tipe; a refuzat in mod categoric sa se conformeze cerintei primite (refuzul poate fi verbal: "Nu, nu, nu vreau sa..." sau doar la nivel gestual: se intoarce cu spatele si nu mai vrea nimic); i-a solicitat educatoarei sa intervina in conflict (in cazul conflictului cu alt copil, copilul poate spune, de exemplu: "Doamna, uite, X nu vrea sa-mi dea jucaria..."), nu plange si nici nu tipa, pur si simplu se rusineaza si spune soptit: "Iarta-ma, promit ca alta data nu mai fac..." etc..
Raspunsurile primite te pot ajuta sa-ti intelegi copilul mai bine si astfel sa-l poti ghida eficient in a invata sa-si inteleaga propriile emotii si pe cele ale celor din jur, ceea ce este atat de important in gestionarea conflictelor.
6. "Ati observat anumite modificari in comportamentul copilului, acestea fiind menite sa ma ingrijoreze?"
Daca afli de la educatoare ca, pe parcursul saptamanii ce tocmai s-a incheiat, copilul tau s-a comportat altfel decat de obicei, ai motive sa te ingrijorezi. Iata cateva exemple de situatii:
• copilul tau, de obicei ascultator, a refuzat sa respecte diferite reguli
• nu a mai acceptat sa imparta materiale de lucru/ jucarii cu ceilalti copii
• a fost mereu agitat si nu s-a concentrat in timpul activitatilor
• a preferat sa se izoleze in loc sa stea alaturi de ceilalti copii
• a fost aproape mereu trist
• a plans din orice
• a lovit, a impins sau a muscat copii
• a refuzat de mai multe ori sa manance
• a udat patul in timpul somnului de dupa-amiaza (desi nu mai foloseste de mult scutece)
Indiferent daca ar fi vorba doar de unul dintre exemplele de mai sus sau de mai multe, nu trebuie sa mai stai pe ganduri, ci sa incerci sa afli ce ar putea sta la baza acestor tulburari. Fie ca este vorba de acumularea unor frustrari, de anxietatea de separare, de faptul ca nu se simte in largul sau la gradinita, de o boala sau pur si simplu de dorinta de a se afla mereu in centrul atentiei, nu neglija aceste aspecte si straduieste-te sa intervii cat mai prompt, evitand astfel amplificarea problemelor si, implicit, disconfortul copilului tau.
Citeşte şi: Cum arată şi de ce ne trebuie prima aplicaţie pentru grădiniţe şi părinţi
Surse:
http://childdevelopmentinfo.com/learning/parent_teacher
http://childparenting.about.com/od/schoollearning/a/5-things-kindergarten-teachers-wish-parents-knew.htm
http://www.parentdish.com/2010/10/01/10-questions-to-ask-or-avoid-at-your-next-parent-teacher-con/
http://www.readingrow.com/questions-to-ask-at-your-kindergarten-parent-teacher-conference
Surse poze:
http://www.smh.com.au/