Actele de care ai nevoie la naștere
În ceea ce privește înregistrarea unei nașteri, sunt posibile două variante. În cazul copiilor rezultați din căsătorie sunt necesare urmatoarele acte:
- Certificat medical constatator al nașterii - în original și completat corect, cu ștampila spitalului, parafa și semnătura medicului
- Cărțile de identitate ale celor doi soți (dacă sunt cetățeni români), respectiv pașapoartele și permisele de ședere (dacă sunt cetățeni străini) în original
- Certificatul de căsătorie, de asemenea în original
- Declarația privind numele de familie al copilului dată de ambii părinți în fața ofițerului de stare civilă (când părinții au nume diferite)
- Copie xerox după certificatul de căsătorie și cărțile de identiate, pe o singură foaie
În cazul copiilor rezultați din afara căsătoriei sunt necesare următoarele acte:
- Certificat medical constatator al nașterii, în original
- Cărțile de identitate ale celor doi părinți, în original
- Certificatele de naștere ale părinților, în original
- Sentința sau certificatul de divorț pentru mama divorțată
- Pentru mamele minore este necesară prezența unui din părinți cu carte de identitate și certificate de stare civilă în original
Actele de care ai nevoie la creșă
- copie după certificatul de naștere al copilului- copii după actele de identitate ale părinților/reprezentanților legali, certificatele de naștere ale fraților minori, eventual copie a hotărârii/sentinței de plasament sau a sentinței de încredințare în vederea adopției
- adeverință de venituri (cu venitul brut al părintelui din ultimele 6 luni, anterioare înscrierii) pentru fiecare din părinți/reprezentați legali
- adeverință de la locul de muncă al părintelui aflat în concediu pentru creșterea copilului, cu specificarea datei în care se încetează suspendarea contractului de muncă
- adeverință de la medicul de familie cu menționarea faptului că este un copil sănătos clinic
- fișă de imunizări, întocmită conform prevederilor elaborate de Ministerul Sănătății pentru intrarea în colectivitate
- adeverință de la unitatea de învățământ frecventată de mamă la forma de zi, eventual
- sentință de divorț/copie certificat de deces, eventual
Actele de care ai nevoie la grădiniță
- Adeverințe de salariați ale părinților sau pentru un părinte în cazul grădinițelor cu program prelungit și săptămânal- Copie certificat de naștere copil
- Copie carte de identitate părinte/tutore/ reprezentant legal
- Fișă medicală conformă cu reglementările în vigoare
- Hotărâri judecătorești (de divorț, de încredințare a minorului, dacă este cazul)
Actele de care ai nevoie pentru înscrierea în clasa pregătitoare
- Copie și original după actul de identitate al părintelui/tutorelui legal. În situația unui divorț, părinții depun și hotărârea judecătorească definitivă din care rezultă cum se exercită autoritatea părintească și unde a fost stabilită locuința minorului
- Copie și original pentru certificatul de naștere al copilului
- Copie pentru documentul care atestă dezvoltarea psihosomatică corespunzătoare pentru parcurgerea clasei pregătitoare (în cazul copiilor cu vârsta mai mică de 6 ani).
Actele de care ai nevoie pentru eliberarea unui pașaport
- Certificatul de nașterea al copilului, în original
- Documentele de identitate al părintelui sau ale părinților, al reprezentantului legal sau al persoanei împuternicite, aflate în termen de valabilitate, în original
- Pașaportul anterior al minorului, dacă există
Când cererea pentru eliberarea pașaportului simplu electronic este formulată de un singur părinte, este necesară și:
- Procură specială prin care un părinte este împuternicit de către celălalt sau declarația cu acordul celuilalt în original sau duplicat de pe actul original pentru procura specială și declarația celuilalt părinte, autentificate și eliberate după data de 1 ianuarie 2013
- Procură specială, pentru cererile formulate de persoana împuternicită, în orginal, sau duplicat de pe actul original pentru procurile speciale autentificate și eliberate după data de 1 ianuarie 2013
- Hotărârea judecătorească de încredințare a minorului, definitivă și irevocabilă sau hotărârea judecătorească în temeiul căreia părintele exercită singur autoritatea părintească, rămasă definitivă și irevocabilă sau rămasă definită pentru procesele începute cu data de 15 februarie 2013 sau ordonanța președințială care cuprinde faptul că părintele/reprezentantul legal în favoarea căruia s-a dispus exercitarea autorității părinte și are dreptul de a solicita eliberarea pașaportului.
- Hotărâre judecătorească definitivă și irevocabilă, rămasă definitivă pentru procesele începute cu data 15 februarie 2013 sau ordonanță președințială, prin care instanța a suplinit acordul celuilalt părinte pentru eliberarea pașaportului
- Actul de desemnare a reprezentantului legal, numai pentru cererile formulate de acesta, în cazul minorilor care la data punerii sub interdicție nu se află sub ocrotirea părinților
- Actul de deces al părintelui, pentru cererile formulate de părintele supraviețuitor sau pentru cele formulate de persoana împuternicită de acesta, în formă originală
Menționăm faptul că este posibil să difere actele solicitate în sistemul de învățământ privat, precum și cele din sistemul de stat de la un sector sau de la un oraș la altul, prin urmare este indicat să verificați în prealabil cu instituția respectivă. De asemenea, este extrem de important ca actele să se afle în formă integră și nedeteriorată, fără greșeli de redactare. Acolo unde este specificată forma de original, copia Xerox nu va avea valoarea legală necesară.
Surse: https://a1.ro; https://dleps6.ro; http://www.pasapoarte.mai.gov.ro; www.antena3.ro; www.bihon.ro
