Multi copii mai mici de 3 ani te imita (si este foarte bine). Acest comportament este minunat si trebuie incurajat. Dar copilul mic inca nu stie sa se descurce cu o carte.
Nu intelege directia de scris (stanga-dreapta, sus, jos) sau ca semnele de pe foaie fac sens numai daca stau in alta pozitie.
La fel, copilul este fascinat de culori si forme: o carte cu poze va ajunge sigur in bratele lui. Dar poza nu face neaparat sens pentru el - un copil la 2 ani nu are nevoie sa vada magarusul stand pe picioare, el poate sta si cu capul in sus.
Adeseori, copilul se familiarizeaza cu textul, cartile, cititul, atunci cand tu ii citesti. Daca obisnuiti sa stai in fata lui atunci cand ii
citesti, pentru micut este firesc sa priveasca o carte cu susul in jos. Alti copii au invatat sa se apropie de literele scrise, venind peste mama cand citeste revista sau peste tata cand citeste ziarul si observand cu interes, din orice unghi, semnele de pe pagina.
Pana pe la 3-4 ani, copilul doar se familiarizeaza cu ceea ce inseamna text: semnele insirate formeaza cuvinte, cuvintele pot fi mai lungi sau mai scurte, ele se citesc, se citesc intr-o ordine anume... Abia mai tarziu deprinde regulile cititului. Creierul unui copil dezvolta ideea de "stanga" si "dreapta", de regula, dupa 5 ani. Deocamdata, el se imprieteneste cu cartile si cu ideea de a citi.
Este adevarat ca ritmurile copiilor difera si ca pot tine o carte in mod corect, inca de mai devreme. Dar nu este nevoie sa o faca.
Inca un lucru care se intampla adesea in copilarie este scrisul in oglinda. Asta inseamna ca micutul invata sa scrie de la dreapta la stanga, desi citeste de la stanga la dreapta, si apare la copiii stangaci. Este un fenomen reversibil, cu rabdare si exercitiu si este sanatos, in ciuda faptului ca provoaca dificultati de integrare. Poti consulta un articol despre scrisul in oglinda, aici: https://www.qbebe.ro/psihologie/probleme_de_comportament/copilul_meu_si_scrisul_in_oglinda_