Abilitatile de rememorare
Prin intermediul lor, copilul isi activeaza si isi aduce in prin-planul memoriei acele informatii pe care deja le-a invatat si care il pot ajuta sa gaseasca raspunsuri in momentul de fata. Daca vreau sa ii solicit acest palier, voi folosi cuvinte care il stimuleaza sa isi aminteasca si sa recunoasca informatiile. De exemplu: cand, unde, cat de mult, defineste-mi, enumera-mi, descrie-mi. Cate chibrituri ineamna ca sunt intr-o duzina de chibrituri? Cand a domnit Alexandru Ioan Cuza? Cum se produc inundatiile de la bunica din sat, primavara?
Abilitatile de intelegere
Copilul pricepe: surprinde corect semnificatia informatiilor. Il ajut sa faca asta daca il rog sa imi descrie, sa imi explice, sa estimeze, sa anticipeze, sa identifice, sa gaseasca deosebiri... Astfel de solicitari il provoaca sa interpreteze si sa extrapoleze informatiile. Explica-mi cum apare gaina din ou.Ce evenimente importante s-au petrecut in perioada in care a trait acest domnitor? Oare si la tara la prietena ta poate sa aiba loc o inundatie, cum a fost la mamaia in sat? |
|
Abilitatile de aplicare a informatiei
Acestea se dezvolta atunci cand copilul foloseste informatiile deja invatate in experiente noi, in situatii nefamiliare. Eu il pot ajuta, daca il provoc sa imi demonstreze, sa imi aplice, sa imi ilustreze, sa imi arate, sa imi rezolve ceva, sa imi clasifice, sa experimenteze sau sa examineze. Pe scurt, sa aplice ceea ce stie. Prin ce se aseamana un ou si globul pamantesc? Cine mai poate face oua, in afara de pasari - o vaca ar putea, de exemplu? Cum ar fi pentru Cuza sa fie domnitor in locul lui Basescu?
Analiza
Presupune "spargerea" informatiilor in mai multe bucati: copilul incearca sa inteleaga cum este structurata si organizata informatia. Si eu il pot incuraja: analizeaza-mi. Compara-mi. Explica-mi. Separa-mi. Clasifica-mi.
Aranjeaza-mi aceste obiecte. Care sunt deosebirile intre ele? Care este diferenta intre oul unei gaini si oul unui gandac? De ce seamana inundatia de la mamaia din sat cu inundatiile pe care le vedem la televzor, la stiri?
Sinteza
Copilul apeleaza la informatii deja cunoscute si la deprinderi de gandire deja formate, ca sa combine anumite elemente intr-o alta forma decat cea in care ii sunt cunoscute. Il pot ajuta sa isi dezvolte aceasta abilitate, prin intrebari de tipul "ce ar fi daca", si cerandu-i sa combine, sa rearanjeze, sa inlocuiasca, sa inventeze. Ce s-ar intampla daca o vaca ar face oua? Ce probleme ar incerca sau ar reusi sa rezolve Cuza daca ar domni, astazi, la noi in oras?
Abilitatile de evaluare
Cu ajutorul lor, copilul se gandeste la niste criterii anume si in functie de acestea, ia decizii. Nu ii voi cere sa imparta lucrurile, ca atare, in "corect" sau "gresit". Ci il voi provoca sa imi explice in functie de ce criterii decide, sa compare, sa selecteze, sa stabileasca asemanari si deosebiri, sa traga concluzii. De exemplu: ce au in comun toate vietuitoarele care fac oua?
Toate aceste abilitati ii vor folosi micutului nu numai la scoala, ci toata viata. Daca eu imi ajut copilul sa si le dezvolte, el isi va forma de timpuriu capacitatea de asculta si de intelege informatiile, de a rezolva probeme si de a gandi critic.