Ce se poate întâmpla cu un copil dacă este dat la școală prea devreme- Concluziile unor studii
Universitatea „Harvard" (SUA)
În luna noiembrie a anului trecut, această instituție a realizat o cercetare menită să arate ce se întâmplă cu un copil dacă este dat la școală prea timpuriu. O primă concluzie a fost că aceia care erau mai mici decât restul colegilor erau mai predispuși să fie diagnosticați cu ADHD. În vederea obținerii acestui rezultat s-a apelat la copii născuți în luna august, care au fost dați la școală în luna septembrie. Aceștia erau cei cărora li se punea cel mai rapid acest diagnostic (rata acestui diagnostic era cu până la 30% mai ridicată decât în rândul copiilor mai mari).
Coordonatorii studiului au ținut cont și de rezultate furnizate de către „Centrul pentru Controlul și Prevenția Bolilor" (din SUA), care semnalase anterior că numărul copiilor cu vârsta între 4 și 7 ani, diagnosticați cu ADHD, crescuse cu aproximativ 42% în anii 2011-2012, prin comparație cu intervalul 2003-2004.
Explicația cercetătorilor de la Harvard este că în prezent diagnosticul de ADHD se pune foarte ușor, că micuții care nu se concentrează suficient în clasă pentru că au încă o vârstă fragedă sunt considerați „bolnavi" și, de cele mai multe ori, li se prescrie și un tratament pentru ADHD. Conform analizelor efectuate, s-a observat că o mare parte din cei diagnosticați erau cu 11-12 luni mai mici decât restul copiilor dintr-o clasă.
Psihologii atrag atenția asupra următorului aspect: această diferență de vârstă este semnificativă în rândul copiilor, întrucât ea presupune diferențe și în comportament. Iată de ce este necesară o rezervă mai mare când vine vorba despre punerea unui diagnostic de ADHD, ținându-se cont de faptul că este firesc să existe o diferență de maturitate, între copii, vizibilă inclusiv când vine vorba despre implicarea în activitățile desfășurate într-o clasă.
Citește și: ADHD la copii: informatii importante
„Stanford University" (SUA)
Experții de aici le oferă părinților următorul sfat: să nu cedeze presiunilor sociale și să nu se grăbească să-și dea copiii devreme la școală, întrucât acest demers nu le va aduce beneficiile așteptate. Astfel, în urma unui studiu demarat în anul 2015, psihologii de la „Stanford" au sesizat că amânarea înscrierii copiilor la școală (până când copilul va avea vârsta potrivită) va avea un impact pozitiv asupra lor. Explicația este următoarea: copiii ce au fost înscriși la școala primară la vârsta potrivită (în SUA este vorba despre vârsta de 6 ani, în loc de 5 ani) reușeau să fie mai atenți și mai puțin hiperactivi decât aceia care au ajuns la școală mai devreme cu 1 an. Din acest motiv, ei dispuneau de un auto-control mai bun și nu erau la fel de expuși primirii unui diagnostic de ADHD .
Pentru că auto-controlul este una dintre principalele abilități pe care trebuie să le deprindă un copil în primii ani de școală, specialiștii de la „Stanford" au menționat că înscrierea la școală la momentul potrivit îl va ajuta pe copil să aibă un comportament bazat pe auto-control și când va ajunge la gimnaziu.
Ulterior, coodonatorul studiului de la această universitate și-a extins studiul prin analizarea unui grup de elevi cu vârsta corespunzătoare înscrierii în clasele primare din Danemarca, urmărindu-i din punct de vedere al nivelului sănătății mentale și a modului în care erau capabili să-și dezvăluie auto-controlul la școală.Pentru obținerea unor concluzii clare, copiii au fost împărțiți în două grupuri: unul al celor ce au fost înscriși la școală mai devreme și unul format din cei care au fost dați la școală la vârsta potrivită.
După analizarea comportamentelor acestora, s-a putut afirma că aceia din prima categorie erau mult mai puțin atenți și mai incapabili să se controleze în clasă (chiar și cu 73% mai mult decât restul), spre deosebire de cei din cea doua categorie, care erau mult mai puțin hiperactivi și mai atenți.
Citește și: Dezvoltarea atentiei la copii- trucuri psihologice pentru parinti
Importanța vârstei în obținerea succesului în diferite domenii, nu numai la școală- Concluziile prezente în cartea „Outliers. The Story of Success" (Malcolm Gladwell)
Nu numai cercetările derulate pentru a se demonstra faptul că vârsta fragedă nu aduce un avantaj în plus când vine vorba despre succesul copiilor la școală, ci și unele cărți bazate pe dezvăluirea unor „secrete" ale reușitei în alte domenii, sunt o dovadă în plus a faptului că nu este benefic pentru un copil să fie introdus mult prea devreme în diverse activități.
De exemplu, în cartea sa „Outliers. The Story of Success" (apărută în anul 2008) jurnalistul, scriitorul și expertul în public-speaking canadian Malcolm Gladwell, a arătat că vârsta poate să fie un atu mai important decât am fi crezut când este vorba despre obținerea succesului într-un anumit domeniu. El a analizat în această carte factorii ce contribuie la rezultatele remarcabile ale jucătorilor de hochei din Prima Ligă din Canada. Printre aceștia se numără inclusiv vârsta de la care copiii sunt înscriși în echipele de hochei. De pildă, autorul a sesizat, pe baza unor statistici oferite de către Prima Ligă din țara sa, că jucătorii de elită (în Canada erau admiși în echipă atât cei născuți pe 1 ianuarie, cât și ei născuți pe 31 decembrie, în același an) proveneau din rândul celor care au pătruns în lumea acestui sport fiind mai mari cu aproape 1 an decât restul colegilor.
Malcolm Gladwell precizează că înscrierea de mai târziu le permitea copiilor să beneficieze de o dezvoltare fizică mai bună, dar și să fie mai apți pentru a fi mai atenți și la receptivi la ceea le spuneau antrenorii. De aceea, aveau șanse mai mari să obțină rezultate mai bune decât ale colegilor mai mici.
Tu știai ce rol important joacă și vârsta unui copil în progresele pe care le va face la grădiniță sau la școală?
Surse:
www.businessinsider.com, www.en.wikipedia.org, www.fee.org, www.inc.com, www.news.harvard.edu, www.studyinternational.com