Ce reprezintă autismul
Tulburarea de spectru autist se referă la o afecțiune ce ține de capacitatea unei persoane de a percepe lumea și de a socializa, în condițiile în care presupune existența unor probleme de interacțiune socială și de comunicare. Termenul de „spectru" se referă la o gamă variată de simptome ale acestei afecțiuni, de severitare diferită.Tulburarea de spectru autist este sesizabilă la copii încă din primul an de viață. În anumite cazuri este posibil ca un copil să se dezvolte normal până la vârsta de 1 an și să intervină probleme când are între 18 și 24 de luni.
Cum poate fi recunoscut autismul la copii
Din punct de vedere al comunicării și interacțiunii sociale se remarcă manifestări de tipul:
• Copilul nu răspunde când îi este strigat numele și pare că nu aude nimic
• Nu se uită în ochii celorlalți și chipul său nu este expresiv
• Vorbește cu dificultate, târziu și poate să-și piardă treptat capacitatea de a rosti corect unele cuvinte
• Nu este capabil să lanseze o conversație sau să o continue
• Tonalitatea vocii sale nu este normală
• Repetă structuri cu voce tare, fără a le înțelege semnificația și a ști să le folosească în contextul potrivit
• Nu pare să înțeleagă instrucțiuni simple
• Nu-și exprimă emoțiile/sentimentele și nu este receptiv la ale altora
• Pare că nu este atras de nimic
• În caz de interacțiune socială este pasiv sau agresiv
• Preferă să se retragă în „lumea" sa decât să relaționeze cu ceilalți
Comportamentele specifice unui copil cu tulburare de spectru autist sunt:
• Are mișcări și gesturi repetitive
• Își formează rutine foarte repetitive și este deranjat dacă intervine o schimbare
• Se angajează în activități prin care își poate face rău singur (mușcatul sau lovitul cu capul de diferite suprafețe)
• Poate avea probleme în coordonarea mișcărilor
• Este fascinat de unele detalii ale unui obiect, dar nu ajunge să înțeleagă la ce ar fi util obiectul respectiv
• Este foarte sensibil la lumini, sunete sau la atingeri
• Își fixează exagerat de mult atenția asupra unui obiect sau asupra unei activități
• Nu îi place să se angajeze în jocuri imitative
• Are preferințe culinare limitate, refuzând multe alimente din cauza texturii acestora
Importanța integrării copiilor cu autism în școlile de stat din România
Specialiștii consideră că și copiii cu tulburare de spectru autist pot și trebuie să se integreze în școlile normale, sistemul de educație fiind cel ce va trebui să țină seama de specificul fiecărui elev. În vederea atingerii acestui obiectiv, se insistă asupra adoptării unui politici de includere, despre dezvoltarea unei culturi a includerii în fiecare instituție de învățământ.
De pildă, un reprezentant al UNICEF în România a precizat, după ce Ministerul Educației a lansat în luna februarie a acestui an propunerea de înființare a claselor speciale pentru copiii cu autism, că acest demers nu ar fi în avantajul acestora întrucât un copil poate să obțină performanțe mai bune când „este integrat în diversitate". Și acesta a insistat pe suplimentarea eforturilor sistemului educațional pentru a le oferi posibilitate copiilor cu autism să primească susținerea de care au nevoie în învățământul de stat.
S-a ajuns la concluzia că nu numai terapiile specifice pot fi benefice unui copil diagnosticat cu autism, alături de ele fiind binevenite și integrarea în școală, sprijinul familiei și al celor din jur.
Terapeuții consideră că atât copiii, cât și adulții, trebuie să fie educați pentru a înțelege ce presupune autismul și pentru a ajunge să-i ajute pe cei care se confruntă cu el.
În prezent, în România sunt diagnosticați cu autism peste 7000 de copii. Se estimează că numărul real este de 5 ori mai mare pentru că unii nu au primit diagnosticul, pe fondul unor tulburări funcționale mai severe.
Specialiștii avertizează: un diagnostic precoce al autismului va ajuta copilul să ducă o viață normală.
Surse:
www.a1.ro, www.digi24.ro, www.mayoclinic.org, www.wincalendar.com
Surse poze:
www.pixabay.com, www.youtube.com