X

Gestionarea modulelor cookie pe site-ul Qbebe.ro

Acest site utilizează cookie-uri. Acceptând cookie-urile, veți putea naviga în cele mai bune condiții.

Accept Politica de Cookie

Cel mai mare studiu asupra vitaminei D arată că ne-am înșelat asupra principalului ei beneficiu

de Alina Nedelcu

Vitamina D este una dintre cele mai cunoscute și mai valoroase vitamine, fiind responsabilă de starea noastră de sănătate în ansamblul ei. Așa cum vom afla și din articolul de mai jos, în ultimii ani s-au efectuat mai multe studii, care au încercat să ne demonstreze că aceasta este într-adevăr foarte importantă pentru noi, dar că nu ne poate feri total de apariția unor afecțiuni periculoase. Totodată, medicii ne îndeamnă să fim foarte atenți la modul în care încercăm să ne asigurăm doza de vitamina D, întrucât, dacă nu vom ține cont de anumite reguli, putem risca să ajungem la excese și să ne punem viața în pericol.

Ce rol are vitamina D

Întărește sistemul imunitar
Un studiu efectuat în anul 2006, în SUA, a arătat că persoanele care au un deficit de vitamina D în organism sunt mai predispuse la afecțiuni virale sau bacteriene ale tractului respirator decât acelea care dispun de rezerve suficiente ale acestei vitamine. Explicația lor pentru acest fenomen este următoarea: receptorii de vitamina D sunt prezenți în tot corpul, inclusiv la nivelul celulelor care compun sistemul imunitar. De aceea, în momentul în care nu ne mai expunem suficient la lumina soarelui și nici nu avem grijă să ne asigurăm rezervele de vitamina D din organism prin dietă sau prin suplimente alimentare, imunitatea noastră poate avea de suferit. Conform specialiștilor, această tendință este vizibilă cu precădere în sezonul rece.

Asigură oase mai sănătoase și mușchi puternici
Întrucât facilitează absorbția optimă a calciului în oase, vitamina D este foarte importantă pentru a ne construi oase puternice.
În ceea ce privește mușchii, vitamina D va îmbunătăți abilitatea celulelor musculare de a se contracta și relaxa. De aceea, se spune că ea poate să ne poate asigure o coordonare mai bună a mișcărilor.

Femeie ce face un exercitiu de aerobic

Protejează inima
Vitamina D este utilă și din acest punct de vedere întrucât va regla nivelul tensiunii arteriale și ne va feri de producerea hipertensiunii arteriale. Când se produce aceasta, vasele de sânge se îngustează, iar circulația sângelui este îngreunată, ceea ce poate crește riscul apariției unui infarct.

Datorită vitaminei D, plămânii noștri vor fi mai sănătoși
Un studiu american, apărut în anul 2009, a arătat că un nivel suficient de vitamina D în organism ne poate ajuta să ne bucurăm de o funcționare mai bună a plămânilor. Acest lucru este posibil datorită proprietăților antiinflamatorii, astfel încât vom fi mai puțin expuși riscului de a ne confrunta cu tot felul de agenți patogeni de la nivelul căilor respiratorii inferioare.
De asemenea, mai multe studii au arătat, de-a lungul timpului, că vitamina D, tot mulțumită proprietăților antiinflamatorii, poate să aibă un impact pozitiv în ameliorarea simptomelor unor afecțiuni precum astmul sau boala pulmonară obstructivă cronică (Reprezintă denumirea generică pentru un grup de boli ce implică reducerea fluxului de aer. Printre cele mai cunoscute sunt bronșita cronică și emfizemul- Acesta din urmă presupune ca alveolele pulmonare-mici săculeți de aer- să fie lezate, iar aerul să se blocheze în plămâni, îngreunând considerabil respirația).

Vitamina D este responsabilă de funcțiile cognitive
În ultimele decenii, oamenii de știință au ajuns la concluzia că vitamina D este mai importantă decât ne gândeam în ceea ce privește combaterea declinului cognitiv la bătrânețe. De altfel, unele studii au arătat că vitamina D poate să protejeze neuronii, inclusiv în fața unei proteine (beta-amiloid) despre care se spune că poate declanșa maladia  Alzheimer.

Ne ajută să ne menținem o stare psihică bună
Un studiu realizat în anul 2014 a arătat că furnizarea unor suplimente alimentare cu vitamina D3 are un rol similar administrării unor medicamente anti-depresive. Cu alte cuvinte, un nivel optim de vitamina D în organism poate scădea stările de anxietate și depresia.

Datorită vitaminei D putem slăbi mai ușor
Nutriționiștii atrag atenția asupra următorului aspect: dacă în organism există un deficit de vitamina D, ne va fi tot timpul foame, indiferent de cât de mult mâncăm. Motivul pentru care se întâmplă așa este că nivelul redus al acestei vitamine interferează cu funcționarea leptinei (hormonul care ne controlează apetitul și ne avertizează că suntem sătuli). Odată ce vitamina D este la un nivel optim, acest hormon va lucra mai bine, iar noi vom putea reuși să pierdem în greutate.

Cel mai mare studiu despre vitamina D

Este vorba despre un studiu apărut în publicația „British Medical Journal", având drept grup-țintă un număr de 500.000 de persoane din diferite țări, printre acestea înregistrându-se un număr de 188.000 de fracturi. Scopul acestuia a fost să se constate dacă vitamina D poate să reducă riscul apariției fracturilor.
În urma cercetărilor, s-a observat că, de fapt, nu există o relație directă între nivelul de vitamina D din organism și creșterea sau scăderea predispoziției, de-a lungul vieții, spre diverse tipuri de fracturi. De altfel, în ultimele decenii au fost semnalate și alte studii care au demonstrat că resursele de vitamina D nu pot să ne împiedice să avem probleme din cauza fracturilor. Unele dintre cele mai cunoscute asemenea studii sunt cele din SUA.

Spre exemplu, un studiu apărut în anul 2014, ce a avut în atenție 31 de tipuri de suplimente pe bază de vitamina D, a ajuns la concluzia că, administrată singură, aceasta nu este capabilă să ne protejeze, la vârstă adultă (la menopauză) și la bătrânețe, de producerea fracturilor. Ca să fie eficientă din acest punct de vedere, testele au arătat că este neapărat nevoie să se alăture suplimentele de vitamina D cu calciul. O asemenea combinație poate să mai diminueze din riscurile producerii unor fracturi periculoase, precum este și cea de șold.

De asemenea, un alt studiu american, desfășurat între 2012 și 2016 a evidențiat și el că o asociere dintre calciu și vitamina D nu poate să ne ferească total de apariția fracturilor.

Femeie si medic, ce se uita impreuna la o radiografie

Pentru a se ajunge la acest rezultat au fost analizați peste 50.000 de adulți de peste 50 de ani. Unora li s-au oferit suplimente alimentare cu vitamina D și calciu, în timp ce alții s-au bazat pe efectul placebo. După analizarea stării lor de sănătate, s-a văzut că nu existau diferențe, în privința riscului de fracturi, între cei care au luat vitaminele și cei ce nu au luat niciun tratament.Conform specialiștilor implicați, rezultatele studiului au fost considerate relevante întrucât acestea nu au depins de alți factori, precum dieta, stilul de viață, sexul sau „istoricul" fracturilor din familie.

Practic, studiile desfășurate în ultima vreme au adus o schimbare radicală în ceea ce privește obligativitatea de a lua(așa cum se spunea, acum 10 ani de pildă) suplimente pe bază de vitamina D timp de cel puțin 6 luni pe an. Întrucât au fost derulate și alte cercetări care să vadă importanța vitaminei D, oamenii de știință au putut să observe că aceasta nu numai că nu ne va feri de producerea unor fracturi serioase, dar nici nu ne va expune mai puțin unor maladii grave, printre care și cancerul sau maladiile cardiace.

Până în prezent, nu există un consens, la nivel mondial, cu privire la nivelul optim de vitamina D în organism sau ce înseamnă cu adevărat un deficit al acesteia. Cu toate acestea, opinia comună a experților este că în ultima perioadă se poate observa o tendință a noastră de a ne crește progresiv cantitatea de vitamina D din organism, recurgând la tot felul de suplimente alimentare. De pildă, cel mai adesea sunt preferate cele ce promit să asigure între 4000-20.0000 de IU (unități internaționale) pe zi. Îngrijorarea este cu atât mai mare cu cât, de cele mai multe ori, acestea nu sunt luate la sfatul unui medic. În aceste condiții, pericolul de intoxicare cu vitamina D este mare, cu riscuri semnificative pentru starea noastră de sănătate.
Unul dintre cele mai importante sfaturi ale celor care au coodonat studiile menționate este ca adulții sănătoși să-și procure cea mai mare parte din doza zilnică de vitamina D cu ajutorul alimentației și expunerii regulate la lumina soarelui.

Cauzele deficitului de vitamina D

Există numeroase motive pentru care putem ajunge să ne confruntăm cu lipsa acestei vitamine. Printre cele mai cunoscute se numără:
• Vârsta- Odată cu înaintarea în vârstă, corpului nostru îi este mai greu să asimileze vitamina D
• Culoarea pielii- Dacă avem o piele de culoare închisă, trebuie să știm că aceasta este mai puțin capabilă să sintetizeze vitamina D, prin comparație cu pielea deschisă la culoare
• Stilul de viață- Studiile au arătat că persoanele care sunt obligate, din diverse motive, să stea mai mult în interior și nu petrec destul timp pe-afară, sunt mai predispuse la deficitul vitaminei D
• Laptele matern provenit de la mama ce are deficit de vitamina D- În această situație, bebelușul va avea și el de suferit de pe urma cantității insuficiente de vitamina D
• Boli ale ficatului sau ale rinichilor- În oricare dintre aceste situații, în corp nu se va putea forma enzima capabilă să faciliteze absorbția vitaminei D
• Fibroza chistică (este o afecțiune ce favorizează ca mucoasele organismului să aibă o consistență crescută, să fie uscate și aderente. Ea afectează cu precădere plămânii sau pancreasul), boala celiacă sau boala lui Crohn (este o boală inflamatorie intestinală, care duce la inflamare și sângerări în cadrul tubului digestiv)- Niciuna dintre aceste afecțiuni nu permit o absorbție optimă a vitaminei D la nivelul intestinelor
• Obezitatea- În special persoanele care au un indice al masei corporale mai mare de 30  nu vor putea să sintetizeze așa cum trebuie vitamina D. Explicația pentru acest fapt este următoarea: excesul de grăsime din corp nu îi va permite vitaminei D să se răspândească în fluxul sanguin

Femeie racita, cu multe medicamente in manaSemnele unui deficit de vitamina D

Acestea sunt numeroase, dar printre cele mai des întâlnite trebuie să includem:
• Imunitatea scăzută
• O stare de oboseală permanentă
• Dureri osoase frecvente
• Vindecare lentă a rănilor
• Dureri de spate
• Dureri musculare
• Fragilitate osoasă
• Căderea părului
• Prezența unor stări depresive

Citește și: 7 semne că al tău copil are deficiență de vitamina D

Riscurile excesului de vitamina D

Așa cum s-a precizat deja, specialiștii sunt preocupați de faptul că oamenii din întreaga lume au tendința de a lua suplimente de vitamina D fără sfatul unui medic. În aceste condiții, se poate ajunge ușor în situația de a se acumula în organism 60.000 de IU de vitamina D pe zi, ceea ce depășește cu mult doza medie recomandată pentru un adult: 600-800 IU.
Dacă există o supradozare a vitaminei D, riscăm să ne confruntăm cu o acumulare prea mare a calciului în sânge (hipercalcemie). Odată cu aceasta, vor interveni și alte simptome neplăcute, precum:
• grețuri și vărsături
• urinare frecventă
• stare accentuată de slăbiciune
• dureri osoase puternice
• apariția calculilor renali
Pentru a scăpa de aceste probleme, ia legătura imediat cu un doctor. Acesta îți va spune să nu mai iei niciun supliment de vitamina D sau de calciu și cel mai probabil îți va prescrie medicamente administrate intravenos, menite să te ajute să elimini din corp surplusul de vitamina D. Odată ce finalizezi tratamentul, vei fi supusă unor analize de sânge periodice, astfel încât nivelul de vitamina D din corp să fie permanent sub control.

Cum poate fi prevenită lipsa de vitamina D

Cel mai important este, spun medicii, nu numai să ajungem la un nivel optim de vitamina D în organism, ci și să reușim să ni-l menținem. În vederea acestui obiectiv, ar trebui să ținem cont de următoarele sfaturi:
Să avem grijă să avem o dietă din care să nu lipsească alimente ce conțin vitamina D
Printre alimentele pe care nu ar trebui să le ocolim nicicând se numără:
• Peștele (mai ales sardinele și somonul)
• Produsele lactate
• Ouăle
• Stridiile
• Ciupercile
• Cerealele fortificate cu vitamina D
• Sucul de portocale fortificat cu vitamina D

Să ne expunem zilnic la lumina soarelui
Experții ne dau următorul îndemn: câte 5-15 minute de expunere, de 2-3 ori pe săptămână, a feței și corpului la lumina soarelui ne poate asigura o mare parte din necesarul de vitamina D. Persoanele care au însă pielea mai închisă la culoare ar trebui să încerce să prelungească timpul de expunere la soare, mai ales pe timpul sezonului rece.
Indiferent de culoarea pielii, este indicat, dacă ne vom expune mai mult timp la soare, să nu uităm să folosim produse cu protecție solară.

Fata cu palarie, ce sta la soare pe malul unui lac

Citește și: Mituri și adevăruri despre soare și vitamina D

Ultra Vitamina D Putem recurge și la suplimente alimentare
Înainte de a le utiliza, este recomandabil să consultăm un medic. Numai acesta ne poate recomanda un set de analize și după aceea va stabili ce fel de suplimente cu vitamina D sunt mai potrivite pentru noi. Indiferent de tipul acestora, în ele se va regăsi fie vitamina D 2 (ergocalciferol),fie D3 (colecalciferol). Ambele forme sunt ideale pentru a ne asigura oase mai puternice și mai sănătoase.
De exemplu, puteți încerca și „Ultra Vitamina D" , din gama „Vitabiotics". Aceasta se prezintă sub forma unor tablete, ce ne asigură 1000 de IU de vitamina D3 per tabletă. Ele nu conțin coloranți, conservanți, sare sau grăsimi, fiind adecvate inclusiv persoanelor cu intoleranță la gluten. Se va administra câte 1 tabletă pe zi, cu apă sau cu o altă băutură rece.

Voi v-ați gândit până acum la beneficiile vitaminei D?

Surse:
www.brainmdhealth.com, www.my.clevelandclinic.org, www.healthline.com,www.mayoclinic.org, www.ncbi.nlm.nih.gov, www.rd.com, www.sfatulmedicului.ro, www.sciencealert.com, www.theconversation.com

Surse poze:
www.pixabay.com

Noutati de la Qbebe

INSCRIE-TE la newsletter-ul Qbebe si primesti ultimele noutati.

Email
Data nasterii bebelusului    
 

Articole asemanatoare

Cum reducem la minimum riscul SIDS la bebeluși Cum reducem la minimum riscul SIDS la bebeluși
Totul despre otita seroasa Totul despre otita seroasa
Bronșita la copii: cauze și tratament Bronșita la copii: cauze și tratament
Cum sa elimini dopurile de ceara Cum sa elimini dopurile de ceara

Articole Lifestyle

Ce boală ai dacă rămân pete galbene de transpirație pe haine Ce boală ai dacă rămân pete galbene de transpirație pe haine
Planeta Marte intră în zodia Pești. Ce înseamnă asta pentru zodia ta Planeta Marte intră în zodia Pești. Ce înseamnă asta pentru zodia ta
Zânele zodiacului: patru femei cu puteri miraculoase Zânele zodiacului: patru femei cu puteri miraculoase
15 obiceiuri care l-ar face pe cardiologul tău să se îngrozească 15 obiceiuri care l-ar face pe cardiologul tău să se îngrozească

Alte articole care te-ar putea interesa

Editorial Qbebe
scris de Qbebe
Au început înscrierile la Ora de Dezvoltare! Seminar gratuit pentru părinții responsabiliAstfel, Marți, pe 30 octombrie, de la ora 17.00, la Teatrul Elisabeta , la Ora de Dezvoltare, fiecare părinte este invitat să devină un maestru al dezvoltării copilului, cu informații utile, importante și necesare obținute...

Lista gradinite

Cauta o gradinita in orasul tau

Retete culinare
Editorial Qbebe
scris de Cristina Fotescu
Recenzie carte: Programul de 90 de minute de somn pentru bebelusiAuzisem ca este bine sa scrii si lucruri pozitive dar si negative intr-o recenzie ... Dar am decis sa scriu in stilul meu, asa ca am preferat sa scriu totul la scurt si la obiect. Prin urmare: 1. Foarte util planul NAPS...
Qbebe Horoscop saptamanal
Qbebe Funny

Naste natural

10 lucruri interzise de catre medici in timpul sarcinii

10 lucruri interzise de catre medici in timpul sarcinii

Pentru multe dintre viitoarele mamici, perioada sarcinii poate fi una foarte
MAI MULT

Dupa 6 avorturi spontane, o femeie devine mama primind un ajutor nesperat

Dupa 6 avorturi spontane, o femeie devine mama primind un ajutor nesperat

Exista speranta chiar si atunci cand crezi ca nimic nu mai este posibil. Iata
MAI MULT

Ratele nasterilor prin cezariana au crescut alarmant, conform unui studiu la nivel global. Ce recomanda Organizatia Mondiala a Sanatatii

Ratele nasterilor prin cezariana au crescut alarmant, conform unui studiu la nivel global. Ce recomanda Organizatia Mondiala a Sanatatii

Nasterile prin cezariana au atins un
MAI MULT

Bebee

Cele-mai-grele-luni-de-sarcină-sunt-primele-3----află-de-ce

Cele mai grele luni de sarcină sunt primele 3 – află de ce

Perioada sarcinii este foarte frumoasă, dar în același timp și delicată.
MAI MULT

Cum-tratăm-scurgerile-vaginale-din-timpul-sarcinii

Cum tratăm scurgerile vaginale din timpul sarcinii

Scurgerile vaginale sunt secreţii ale organelor genitale, cu rol de apărare
MAI MULT

Înotul-dezvoltă-copiii-într-un-mod-armonios

Înotul dezvoltă copiii într-un mod armonios

Beneficiile înotului sunt nenumărate, iar cei mici ar trebui să învețe de
MAI MULT

alaptare

Cât se alăptează un nou-născut?

Alăptarea este modul prin care un nou-născut este hrănit de către mama sa cu
MAI MULT

sigur.info-fii sigur pe net