Din grija pentru copilul tau

Bullying-ul, un fenomen care afectează pe termen lung copiii victime, martori complice sau agresori

Dintre cei aproximativ 1.300.000 de copii aparținând ciclurilor gimnazial și liceal, 400.000 sunt excluși din grupul de colegi, 325.000 sunt umiliți în public, 390.000 sunt amenințați cu bătaia sau cu lovirea, iar 220.000 sunt bătuți în mod repetat de către colegii lor. Așa arată statistica directă a cazurilor de bullying, un fenomen complex, ale cărui consecințe afectează deopotrivă victima, agresorul și martorul tăcut.

La nivel european, România se situează pe locul 3 în clasamentul celor 42 de țări în care a fost investigat fenomenul, potrivit unul raport al Organizației Mondiale a Sănătății (OMS), cu 17% dintre copiii de 11 ani care au recunoscut că au agresat alți elevi cel puțin de trei ori în luna anterioară, procentajul celor de 13, respectiv 15 ani, fiind de 23%.
Dar cifrele nu acoperă întreaga realitate a unui fenomen complex cu repercusiuni pe termen lung asupra dezvoltării psiho-emoționale și vieții sociale ale tuturor actorilor implicați: victimă - agresor - martor.

Frica, umilința, complicitatea forțată, toate acestea creează un context psiho-social vulnerabil, în care relațiile sociale sunt denaturate, iar încrederea, una dintre achizițiile esențiale ale unui elev, este fisurată și compromisă.

Având la bază Studiul național privind bullying-ul în rândul copiilor al Organizației Salvați Copiii, Parlamentul României a adoptat noi reglementări care interzic comportamentele de tip bullying în unitățile de învățământ, bullying-ul fiind definit ca acea acțiune sau serie de acţiuni fizice, verbale, relaţionale şi/sau cibernetice, menite să provoace disconfort fizic și/sau suferință emoțională, care implică un dezechilibru de putere între agresor și victimă, care se manifestă în mod repetat și care are ca finalitate crearea unei atmosfere ostile, umilitoare, discriminatorii sau ofensatoare la adresa victimei.

Consecințele psihologice în rândul copiilor victime ale bullying-ului sunt devastatatoare: depresie, ideație suicidară, concept de sine negativ, anxietate, vinovăție, retragere socială etc. Totodată, consecințele negative afectează nu doar sănătatea mintală a victimelor, ci și rezultatele academice, precum și motivația de a merge la școală și de a învăța.
Copiii agresori sunt și ei expuși la riscuri mari de a manifesta, ca adolescenți și tineri, comportament antisocial și delincvent, dar și la implicarea în comiterea de infracțiuni cu caracter penal, ca adulți.

Copiii martori sunt, la rândul lor, victime tăcute, a căror dezvoltare socio-emoțională este afectată de o cultură a pasivității, fricii și vinovăției difuze, deopotrivă. 

Gabriela Alexandrescu, Președinte Executiv Salvați Copiii România, a explicat ce înseamnă expunerea la agresiune și frică, chiar în mediul în care copilul este pregătit să deprindă noi abilități de viață: "Frica este unul dintre cele mai puternice și mai toxice sentimente. Te paralizează, te face să îți selectezi o ierarhie de priorități dictată de nevoia de auto-apărare, punând, astfel, între paranteze nevoile reale, acelea de interacțiune socială, de afirmare și de validare socială. Iar atunci când vorbim despre fenomenul de bullying în școli, frica este sentimentul dominant. Agresorul vrea să inspire frica, iar aceasta din urmă blochează emoțional atât victima, cât și copilul martor, care va duce cu el acasă sentimentul greu de a fi fost complice tăcut. Dar prima alegere de a interveni și de a corecta situația aparține adultului: părinte, profesor, consilier, pentru că de la ei copiii vor învăța să își asume și să fie responsabili pentru ceea ce fac sau nu fac".

Salvati Copiii Romania 

SEMNAL DE ALARMĂ

Dacă ești profesor și observi o situație de bullying, ce ALEGI să faci?
• Alegi să stai și nu intervii deoarece copiii trebuie să învețe să-și poarte singuri de grijă?
• Alegi să apostrofezi agresorul, rușinându-l și amenințându-l cu chemarea părinților la școală?
• Alegi să intervii calm, învățându-i pe copii toleranța, respectul, grija față de celălalt și curajul?
Dacă ești părinte și copilul tău este implicat într-o situație de bullying, ce ALEGI să faci?
• Alegi să nu te implici deoarece consideri că este doar o fază în dezvoltarea copiilor?
• Alegi să învinuiești copiii, școala, părinții, comunitatea pentru ceea ce se întâmplă?
• Alegi să te implici, contribuind alături de copii, părinți, școală, comunitate la crearea unui climat pozitiv bazat pe respect, grija față de celălalt, toleranță și curaj?
Dacă ești copil și observi o situație de bullying, ce ALEGI să faci?
• Alegi să te retragi și să-ți repeți în minte faptul că fiecare este pentru el, fiecare trebuie să se descurce pe cont propriu?
• Alegi să te alături agresorului, în speranța că nu vei fi hărțuit și dorind să fii asociat cu brutalii clasei?
• Alegi să fii curajos și să iei apărarea unui coleg, devenind astfel un Supererou?

În școlile din România, soluționarea cazurilor concrete de bullying de către structurile instituite în acest sens (comisii, comitete etc.) nu funcționează și nici nu pot deveni funcționale, deoarece aceste entități nu dispun de organizarea și competența necesare pentru asigurarea intervențiilor specializate, individualizate și adaptate particularităților grupurilor de copii, cu implicarea activă a elevilor, părinților și membrilor comunității din care școala face parte.
Aceasta este una dintre provocările pe care Organizația Salvați Copiii o lansează prin campania Alege să te opui bullying-ului! - o campanie națională ce urmărește să conștientizeze, să genereze o schimbare de atitudine și astfel să prevină și să combată comportamentele de bullying între copii.

Ce urmărește campania de comunicare?

Principalele obiective ale campaniei sunt:
• Conștientizarea nivelului crescut de manifestare a comportamentelor de bullying între copii, precum ș¬i a consecințelor negative dramatice pe care bullying-ul le are asupra dezvoltării emoționale a copiilor;
• Con¬știentizarea nevoii de intervenție integrată ¬școală-familie-copil, în vederea creării unui climat pozitiv în ¬școală, condiție necesară gestionării comportamentelor de bullying;
• Îmbunătățirea capacității de răspuns a școlilor, în colaborare cu Ministerul Educației, prin adoptarea unor mecanisme de prevenire și intervenție în diminuarea fenomenului de bullying, flexibile și adaptate la specificul și dimensiunea fiecărei școli;
• Informarea copiilor cu privire la rolul lor fundamental în apărarea victimelor bullying-ului și în raportarea situațiilor de bullying;
• Promovarea unor metode pozitive ș¬i eficiente de educare socio-emoțională a copiilor, victime ori agresori, atât pentru cadrele didactice cât și pentru părinți.
Materialele campaniei Alege să te opui bullying-ului! sunt disponibile pe site-ul www.scolifarabullying.ro și pe canalul de Youtube Salvați Copiii România.

 

“Fără Ură, cu toleranţă”: Salvați Copiii lansează un concurs școlar pentru combaterea fenomenului de bullying

Noutăți de la Qbebe

Înscrie-te la newsletter-ul Qbebe și primești ultimele noutăți.

Va rugam sa completati campurile necesare.

    Data nașterii bebelușului

    Alte articole care te-ar putea interesa

    Bullying-ul, interzis prin legea educatiei. Evaluare psihologica pentru victime, dar si pentru agresori. Ce NU mai au voie elevii sa faca
    Bullying-ul, interzis prin legea educatiei. Evaluare psihologica pentru victime, dar si pentru agresori. Ce NU mai au voie elevii sa faca

    Bullying-ul a fost interzis in scoli, gratie modificarii Legii Educatiei nationale nr. 1/2011. Astfel, potrivit modificarilor, Legea educatiei defineste ca violenta psihologica-bullying...

    Efecte șocante ale violenței asupra copiilor pe termen lung
    Efecte șocante ale violenței asupra copiilor pe termen lung

    Toți părinții își doresc binele pentru copiii lor. Însă de multe ori ajung să îi expună pe cei mici unui mediu plin de violență, fără a conștientiza impactul pe...

    Sindromul prințesei, fenomen îngrijorător care afectează tot mai mulți copii
    Sindromul prințesei, fenomen îngrijorător care afectează tot mai mulți copii

    Psihologii atrag un semnal de alarmă asupra faptului că din ce în ce mai mulți copii sunt afectați de „sindromul prințesei/ al prințului".

    Bullying-ul și impactul său în dezvoltarea copilului
    Bullying-ul și impactul său în dezvoltarea copilului

    Bullying-ul reprezintă un fenomen care îmbracă proporții realmente covârșitoare în prezent. Dispune de conceptul similar în limba română de hărțuire și...

    Copiii și bullying-ul: 15 întrebări puse copilului ale căror răspunsuri îți dezvăluie adevărul
    Copiii și bullying-ul: 15 întrebări puse copilului ale căror răspunsuri îți dezvăluie adevărul

    Bullying-ul reprezintă un fenomen care a îmbrăcat o amploare din ce în ce mai mare. Pentru că știm că ești un părinte responsabil, îți explicăm ce presupune...

    Fără bullying! Cum ne purtăm cu copiii cu tulburări de atenție și deficit de concentrare
    Fără bullying! Cum ne purtăm cu copiii cu tulburări de atenție și deficit de concentrare

    Vei afla aici informații interesante despre ce cum recunoști un bully și un copil bullied, informații prezentate de Crina Nedelcu, psiholog clinician principal și psihoterapeut, la Ora...

    Cadru didactic sau părinte: ce facem când ne confruntăm cu un caz de bullying
    Cadru didactic sau părinte: ce facem când ne confruntăm cu un caz de bullying

    Vei afla aici informații interesante despre ce facem când ne confruntăm cu un caz de bullying, informații prezentate de doamna Claudia Chiru, Profesor pentru...

    © 2019 Qbebe