Este normal ca părinții să dorească să își vadă copiii învățând la cele mai bune școli, cu cele mai performante dotări, cu o gama largă de opțiuni în ceea ce privește activitățile extracurriculare și, nu în ultimul rând, cu cei mai eminenți pedagogi. Numai că, din păcate, aceste ambiții se dovedesc a fi distructive, copiii ajungând să aibă parte de o educație slabă, în școlile cele mai proaste.
Un studiu britanic recent desfășurat și publicat în cartea "Ghidul școlilor bune" arată faptul că părinții setează standarde extrem de înalte când vine vorba de educația copiilor lor, uneori nerealiste și optează pentru școli de elită, dar sunt numeroase cazurile în care copiii ajung să meargă la cele mai proaste școli, fiind repartizați în funcție de criterii diferite, pe care școala sau Consiliul Local le stabilesc.
De exemplu, în Marea Britanie sistemul funcționează astfel: părinții scriu o listă de școli pentru care optează, în ordinea preferințelor. Copilul urmează să fie distribuit în funcție de diferite criterii precum: frați sau surori care studiază deja acolo, distanța dintre casă și școală, religia (criteriu relevant pentru școlile care se adresează copiilor cu o anumită religie), note obținute la examene pe care unele școli le impun, pregătirea anterioară a elevului și alte aptitudini care sunt necesare pentru admiterea în școala respectivă.
Procesul de înscriere și repartizare în școlile primare din Marea Britanie seamănă, într-o anumită măsură, cu cel de admitere în liceele din România:
"După ce toţi elevii au fost introduşi în sistem, pentru fiecare judeţ, se face o clasificare după ordinea descrescătoare a mediilor de admitere. Calculatorul parcurge această listă de la cea mai mare medie către cea mai mică. [...] În cazul filierei tehnologice, repartizarea candidaţilor se face pe domenii, în ordinea descrescătoare a mediilor de admitere şi în funcţie de opţiuni. Repartizarea pe calificări profesionale se va face în următorii ani de studiu." scrie un cunoscut site de specialitate din Romania.
Problema pare a fi una generală, fie că este vorba despre România, fie că este vorba despre alte țări. Experții în admitere ii sfătuiesc pe părinți să aleagă pentru copilul lor cel puțin o opțiune viabilă și realistă, un "pariu sigur" , pentru a nu ajunge în situația de a-și vedea copilul plasat într-una din școlile trecute în josul listei lor de preferințe.
"Părinții nu ar trebui să pornească de la ideea că vor reuși să își înscrie copilul la o anumită școală, deoarece se prea poate să existe alți copii care vor avea prioritate", avertizează Elizabeth Coatman, consultant educațional. De exemplu, dacă acea școală primește copii cu o anumită religie, care nu este cea a copilului, există mari șanse ca el să fie exclus categoric, chiar dacă trăiește în proximitatea școlii respective.
Elizabeth Coatman atrage atenția și asupra consecințelor pe care le poate avea repartizarea unui copil supradotat într-o școală slabă: "Copiii străluciți vor ajunge să se simtă frustrați dacă nu se simt provocați la cursuri. Dacă performanțele sunt slabe în clasă, copiii foarte buni se pot simți neglijați."
Dacă, totuși, se întâmplă ca acel copil să ajungă într-o școală pe care părinții o detestă, indicat este să nu manifeste aceste sentimente față de copil, deoarece acesta va ajunge să simtă la fel și va percepe școala ca pe o sentință grea, care se va întinde pe mulți ani.
Sursa: www.admitereliceu.ro ; www.gov.uk ; www.dailymail.co.uk