Clasa pregatitoare: tot ce trebuie sa stie parintii

Clasa pregatitoare: tot ce trebuie sa stie parintii

Bianca Stanescu - Contributor

Ca orice lucru necunoscut, clasa pregătitoare i-a speriat la început pe cei obișnuiți cu un sistem în care puține lucruri erau clare, în afară de faptul că cei mici începeau școala în clasa întâi și nu mai devreme. Qbebe a stat de vorbă cu  cadre didactice, psihologi și părinți, despicând firul în patru pentru a vă dezvălui tot ce trebuie să știți despre clasa pregătitoare.

Clasa pregătitoare- Cine se poate înscrie

Vor studia la clasa pregătitoare, în anul școlar 2019-2020, copii care împlinesc vârsta de 6 ani până la data de 31 august, inclusiv.
Dacă un copil împlinește 6 ani după data de 1 septembrie 2019, părintele sau tutorele vor decide dacă îl vor înscrie sau nu în clasa pregătitoare. Condiția principală pentru ca înscrierea să fie posibilă este ca un copil să aibă dezvoltarea psihosomatică necesară.
Conform legislației aflate în vigoare, în cadrul sediilor inspectoratelor județene, la aviziere sau pe site-urile școlilor, trebuie afișate listele cu circumscripțiile școlare. Acestea vor fi consultate de părinți, care vor fi și informați în legătură cu activitățile educaționale ce trebuie să se desfășoare în clasa pregătitoare.

Înscrierea la clasa pregătitoare- Unde și cum se va efectua evaluarea psihosomatică a copiilor

Acest demers se va desfășura sub coordonarea Centrului Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională/Centrului Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE/CMBRAE). Evaluarea va avea loc atât la sediul, CJRAE/CMBRAE, cât şi în diferite centre din judeţ/municipiul Bucureşti, grădinițele având prioritate.

Pentru realizarea evaluării psihosomatice se apelează la personalul de specialitate al CJRAE/CMBRAE, la personalul de specialitate din alte unități/instituții, precum și de către medici școlari sau medici de familie (dacă este necesar).
Evaluarea dezvoltării psihosomatice s-a desfășurat în perioada 26 februarie- 20 martie 2019, până la data de 22 martie comunicându-se rezultatul părinților (în scris).

Începând cu data de 25 martie 2019, a fost necesar să se transmită, de către centrele județene de resurse și asistență educațională/Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională, a proceselor verbale în care este înscris rezultatul evaluării psihosomatice. Transmiterea s-a făcut către comisia județeană/a municipiului București de înscriere a copiilor în învățământul primar.

Înscrierea la clasa pregătitoare 2019-2020- Acte necesare

Pentru a putea să-ți înscrii copilul la clasa pregătitoare, trebuie să ai la dispoziție următoarele acte:
• certificatul de naștere al copilului (copie și original)
• copie și original după actul de identitate al părintelui sau tutorelui legal (în cazul în care părinții sunt divorțați, se va depune la înscrierea copilului și hotărârea judecătorească definitivă din care rezultă modul în care se exercită autoritatea părintească și unde a fost stabilită locuința minorului)
• cerere tip de înscriere (o poți regăsi la școala la care vrei să-ți înscrii copilul sau pe https://cdn.edupedu.ro/wp-content/uploads/2019/03/CERERE_TIP_CLSPRG_2019_ETAPA_I.pdf 
• copie a documentului care demonstrează un nivel corespunzător al dezvoltării psihosomatice (în situația în care copilul nu a împlinit vârsta de 6 ani și nici o împlinește până la data de 1 septembrie 2019)
• alte documente care atestă îndeplinirea criteriilor generale și/sau specifice (dacă este cazul)

Clasa pregătitoare 2019-2020- Prima etapă de înscriere

Prima săptămână de înscriere la clasa pregătitoare a fost între 4 și 8 martie. După acest interval, înscrierile s-au desfășurat după cum urmează:
• Până în 22 martie 2019- Părinții au completat, online sau direct la la unitatea de învățământ la care solicită înscrierea copiilor, cererile-tip de înscriere
 
• 25 martie 2019- Comisia națională a procesat cererile-tip de înscriere (printr-o aplicație informatică), urmând să se repartizeze la școlile de circumscripție copii ai căror părinți au solicitat acest lucru

• 26-27 martie 2019- Școlile au procesat cererile-tip de înscriere ale copiilor ai căror părinți au optat pentru alte școli decât școlile de circumscripție, ținându-se cont de locurile rămase libere

• 28 martie 2019- Comisia națională a procesat cererile-tip de înscriere ale copiilor ai căror părinți au optat pentru alte școli decât școlile de circumscripție, dar care nu au fost admiși în unitățile de învățământ dorite din lipsă de locuri

• 29 martie 2019- În unitățile de învățământ, dar și pe site-urile acestora și ale inspectoratelor județene, au fost afișate numele candidaților înregistrați, dar și numărul de locuri rămase libere și numele celor care nu fost înscriși după prima etapă de înscriere la clasa pregătitoare

Înscrierea în clasa pregătitoare 2019-2020- Cea de-a doua etapă

Această nouă etapă a înscrierilor a debutat la data de 1 aprilie 2019, când unitățile de învățământ au afișat procedura specifică de repartizare a copiilor pe locurile disponibile. Au urmat apoi următoarele date de referință:
• 2-8 aprilie- Părinții copiilor care nu au fost admiși în nicio unitate de învățământ după prima perioadă de înscriere sau care nu au participat la aceasta au depus cererea de înscriere în clasa pregătitoare la secretariatul unității de învățământ aflate pe prima poziție dintre cele trei opțiuni exprimate

• 8-10 aprilie 2019- Cererile tip completate și depuse de către părinți au fost procesate (aplicându-se procedura specifică elaborată de inspectoratul școlar)

• 11 aprilie 2019- În fiecare unitate de învățământ s-au afișat listele cu copiii admiși în clasa pregătitoare

• 2-19 aprilie 2019- Inspectoratele școlare au soluționat și centralizat cererile de înscriere

Înscrierea în clasa pregătitoare 2019-2020- Criterii de departajare ale școlilor dacă solicitările sunt mai numeroase decât numărul locurilor disponibile

Aceste criterii sunt de două tipuri:
• Criterii generale- Se referă la: existența unui certificat medical de încadrare în grad de handicap a copilului, existența unui document care dovedește că un copil este orfan de unul sau de ambii părinți, dovada prezenței unui frate/a unei surori înmatriculat/înmatriculate în unitatea de învățământ respectivă
• Criterii specifice- Sunt formulate de fiecare unitate de învățământ, fiind aplicate pe baza unor documente doveditoare, prezentate de către părinţi/tutori legali. Criteriile nu pot fi discriminatorii, ținându-se cont de faptul că toţi copiii au drepturi egale, indiferent de condiţia socială, financiară, de naţionalitate, rasă, religie, confesiune, sex etc.  

Clasa pregătitoare- Argumente pro și contra

Chiar daca unii părinți văd clasa pregătitoare numai în alb sau negru, exista atât avantaje, cât și dezavantaje în această structura a învățământului primar.

Din discuțiile cu părinții și cadrele didactice și din analiza informațiilor de la Ministerul Educației, s-a realizat o lista cu principalele argumente pro clasei pregătitoare:

• adaptarea mai ușoară la clasa I

• acomodarea cu școala și cu cadrul didactic

• acomodarea cu un program

• responsabilizarea

• socializarea

• mândria copiilor de a merge deja la scoală

„Și pentru învățători este mai ușor, nu există calificative de pus în caiet, iar catalogul se tine doar pentru prezență”, a declarat pentru Qbebe Mihaela Nicolae, profesor în învățământul primar. Aceasta face parte din prima serie de cadre didactice care au luat clasa pregătitoare încă de la înființare.

Pentru a se familiariza cu specificul activităților care sunt specifice pentru clasa pregătitoare, învățătorii au făcut cursuri pe o platformă online timp de trei luni, cu evaluări și portofolii.

Programa de la clasa pregătitoare este un melanj între ce exista la grădiniță și ce exista la clasa I. La clasa pregătitoare, prof. Mihaela Nicolae i-a învățat pe cei mici literele de tipar și numerele naturale până la 30.

Litere colorate din lemn

În ceea ce privește pregătirea necesară, învățătoarea a spus că cei mici nu au nevoie de nimic special, în afară de cei trei ani de grădiniță. Durata activităților este de 30-35 de minute, apoi urmează 10-15 minute de joc, desene și cântecele. Pauza este la 50 de minute, iar pauza mare este de 20 minute, când copiii se spală pe mâini și își iau gustarea.

Mihaela Nicolae a povestit cum  i-a așteptat în prima zi de școală pe cei mici cu o carte de colorat cu Hansel și Gretel și cu câte o ciocolățică. S-au așezat în cerc și au cântat împreună cu părinții un cântecel vesel despre prietenie. "Clasa era foarte frumos aranjată... În fiecare sală există  câte o scena cu o poveste și multe imagini care fac clasele pregătitoare atractive pentru copii," își amintește prof. Nicolae.  

Sala de clasa

Și învățătoarea Gabriela Mastan crede că a merge la clasa pregătitoare este binevenit pentru a se crea  o legătură bună între grădiniță și scoală. Un argument pro este faptul că cei mici se învață cu un program fix și reguli de respectat, specifice, desigur, vârstei lor. "La grădiniță, veneau azi 9 copii, mâine - 14. Unul venea la 8.30, altul la 9.30, iar la 11.30 părinții erau deja la ușa să îi ia acasă, daca erau înscriși la program normal. Pentru unii, grădiniță era doar că să plece de acasă și să ia legătură cu colectivitatea. În scoală însă se impun niste reguli, au locul lor în bancă, la 8.00 se încep orele, la 12.00 le terminam, avem un orar și uniformă," a explicat înv. Gabriela Mastan.

De aici provin însă și argumentele pe care părinții și chiar oamenii din sistem le oferă contra clasei pregătitoare. Nu sunt cumva acestea prea multe responsabilități pentru copiii de 6 ani?Iată care sunt argumentele contra:

• o responsabilizare prea mare a copiilor

• confuzia creată de schimbarea prea frecventă a sistemului de învățământ
 
• lipsa programului prelungit care le permitea copiilor să și doarma la grădiniță, iar părinților să îi ia dupa serviciu
 
• dificultatea adaptării mobilierului la nevoile celor mici
 
• lipsa ingrijitoarelor și a atenției primite la grădiniță
 
„Câtă armonie există între părinți și copii până când aceștia din urmă merg la școală, dar care se deteriorează când  începe „scandalul” când intra în clasele primare," a spus înv. Gabriela Mastan. Ea crede că, înainte de 1989, părinții erau mai puțin interesați de evoluția copilului la scoală pentru că gradul lor de instruire era mai scăzut și toață lumea avea siguranța zilei de mâine.

„Astăzi, toți stiu că un copil care învață bine va răzbi și în societate, iar această certitudine îi face pe unii părinți să fie excesiv de interesați și chiar stresanți pentru elevi și învățători, încă din clasa pregătitoare,” a  spus învățătoarea.
„Părinții sunt foarte încântați de copiii lor și îi văd foarte deștepți. Toți cred că sunt extraordinari că știu literele la trei ani și să citească la cinci, dar trebuie respectate particularitățile de vârstă ale copiilor," a adăugat Gabriela Mastan. Ea le reamintește părinților care au așteptări ridicate de la clasa pregătitoare că a fost realizat un curriculum de către oameni pregătiți, incluzând psihologi, care au ținut cont de particularitățile de vârstă. „Și eu pot face mai multe la clasă, poate unii pricep, dar alții nu. Se tine însă cont și de particularități individuale,” a mai precizat aceasta.

Din experiență, ea a observat că părinții se revolta fie că cei mici au prea multe teme, fie că au prea puține. „Doar câțiva realizează interesul copilului și cât poate el să ducă. Un copil care învață la grădiniță sau acasă să scrie și să citească nu învață și corect. Învățătoarea lui se va chinui să-l învețe care este scrierea corectă și cursivă, de exemplu litera A se scrie incontinuu, nu pe elemente componente. Orice părinte îi poate învăța și acasă, dar noi îi învățam într-un anumit mod - cititul se face și el pe silabe, nu pe litere. Ori, toate aceste lucruri se formează la scoală," a mai explicat înv. Gabriela Mastan.

Sunt părinți care duc lipsa atenției pe care cei mici o primeau în grădiniță, mai ales că unii încă dormeau după-amiaza chiar dacă erau în grupa mare.
Și cadrele didactice conștientizează aceasta diferență. „Grădinița iți oferă o anumită siguranță și program prelungit. Știi că mănâncă, doarme, face și activități. Aceasta este o siguranță și pentru copii, și pentru părinți," a declarat prof. Mihaela Nicolae.

„Este adevărat că la grădiniță exista și îngrijitoare care nu sunt la scoală. Este adevărat și că cei mici sunt încă răsfățați, mulți fiind crescuți de bunici. Totuși, s-au adaptat ușor și nu au plâns, s-au văzut mai mari decât cei de la gradi, iar ideea că vor merge apoi în clasa întâi îi încântă," a mai declarat prof. Mihaela Nicolae.

Clasa pregătitoare- Ce cred psihologii

Psihologii cred în diferențele individuale când vine vorba de adaptarea copiilor la clasa pregătitoare. Integrarea, spun ei, trebuie să fie privită ca orice schimbare apărută în viață unui copil, ținând cont de background-ul sau social și familial.

„Pe lângă factorii care țin de caracteristicile proprii fiecărui copil, părinții pot face acomodarea mai ușoară daca pregătesc copilașii, îi duc să vadă clasa și să o cunoască pe doamna învățătoare", a declarat pentru Qbebe psihoterapeutul Carmen Buterchi. Ea îi sfătuiește pe părinți să folosească un calendar, pe care să îl meșterească împreună cu cei mici, în care ziua de începere a scolii să fie marcată diferențiat de celelalte zile și să se taie fiecare zi care trece. De asemenea, părinții pot face jocuri de rol, prin care micuților li se facilitează înțelegerea a ceea ce urmează să se întâmple la scoală.

„Modul în care părinții percep această schimbare apărută în viața de familie are efecte și asupra modului în care copilul lor va reacționa. Spre exemplu, daca părinții sunt foarte anxioși și temători, sunt slabe șanse că micuțul să nu privească lucrurile la fel”, ne-a mai explicat psihoterapeutul. Ea consideră clasa pregătitoare un mecanism care ajutî copilul să se acomodeze mai ușor la viața de școlar: „Prin faptul că nu se dau calificative, sarcinile fiind punctate cu ‘realizate' sau ‘în curs de realizare', copiii înțeleg deja o parte importantă a vieții de școlar: există sarcini și ele trebuie îndeplinite cât mai bine cu putință, fără a se face o departajare”, a mai spus Carmen Buterchi.

Cadrele didactice îi sfătuiesc pe părinți să nu îi amenințe pe copii cu replici de tipul „Lasă, că mergi tu la școală și vezi  ce pățești acolo!". "

„Îi sfătuiesc pe părinți să fie foarte deschiși, să nu le fie teamă și să fie deschiși și față de învățători, să se gândească la faptul că o clasă pregătitoare se aseamănă celei de la grădiniță, doar că orele se fac în scoală, iar copiii se adaptează mult mai ușor cu învățătoarea și cu clasa I”, a menționat prof. Mihaela Nicolae.

Tu ce părere ai despre clasa pregătitoare?

Citește și: Cum îți ajuți copilul să aibă succes la școală

Surse:
www.a1.ro, www.edu.ro, www.edupedu.ro 

Surse poze:

www.pixabay.com

Articolul urmator
Pubertatea începe mai devreme în ziua de azi! Ce trebuie să știe părinții
Pubertatea începe mai devreme în ziua de azi! Ce trebuie să știe părinții

Noutăți de la Qbebe

Înscrie-te la newsletter-ul Qbebe și primești ultimele noutăți.

Va rugam sa completati campurile necesare.

    Alte articole care te-ar putea interesa

    5 cărți și activități pentru copiii care încep clasa pregătitoare
    5 cărți și activități pentru copiii care încep clasa pregătitoare

    Ce mai citim? Cum ne mai jucăm? Cum facem trecerea cât mai lină de la grădinița la școală? Întrebările de final de vară și început de septembrie, mai ales ale...

    Ruperea turtei la fete: tot ce trebuie să știe părinții și nașii
    Ruperea turtei la fete: tot ce trebuie să știe părinții și nașii

    Când un copil ajunge la vârsta de 1 an, încă din cele mai vechi timpuri se consideră că a ajuns la un prag al vieții sale, care trebuie celebrat. De aceea, la...

    Părinții unor elevi de clasa a VII-a din Cluj trebuie să plătească daune morale unei profesoare în valoarea de 30.000 de lei. Cadrul didactic a fost ironizat de copii pe internet
    Părinții unor elevi de clasa a VII-a din Cluj trebuie să plătească daune morale unei profesoare în valoarea de 30.000 de lei. Cadrul didactic a fost ironizat de copii pe internet

    O profesoară din Cluj a primit daune morale de la părinții unor elevi care au ironizat-o pe internet. Toată povestea mai jos.

    7 lucruri pe care părinții cu bebeluși la terapie intensivă trebuie să le știe, direct de la un medic specialist
    7 lucruri pe care părinții cu bebeluși la terapie intensivă trebuie să le știe, direct de la un medic specialist

    Ann Anderson este medic specialist ATI (Anestezie și Terapie Intensivă) la secția de neonatologie din cadrul unui spital de copii din Nebraska, SUA. Ea dezvăluie 7 lucruri pe care...

    Certificatul verde Covid obligatoriu pentru copiii de peste 6 ani? Ce trebuie să știe părinții
    Certificatul verde Covid obligatoriu pentru copiii de peste 6 ani? Ce trebuie să știe părinții

    Capitala a intrat în scenariul roșu după ce incidența COVID a depășit pragul de 3 la mie. Astăzi, potrivit datelor publicate astăzi de Institutul Național de Sănătate...

    Alertă! Studiile au dezvăluit că fecalele bebelușilor conțin microplastice. Ce trebuie să știe părinții
    Alertă! Studiile au dezvăluit că fecalele bebelușilor conțin microplastice. Ce trebuie să știe părinții

    Membrii Societății Americane de Chimie (American Chemical Society – ACS) au făcut o descoperire șocantă: bebelușii au mai multe microplastice în organism decât...

    Cifrele romane: tot ce trebuie să știe copilul despre aceste caractere
    Cifrele romane: tot ce trebuie să știe copilul despre aceste caractere

    Cifrele romane reprezintă un sistem de scriere al numerelor folosit în Antichitate. Sistemul de cifre romane conține puține semne, care pot fi asociate între ele în...

    Terapiile pentru autism ar putea fi decontate de stat de la 1 noiembrie! Ce trebuie să știe părinții
    Terapiile pentru autism ar putea fi decontate de stat de la 1 noiembrie! Ce trebuie să știe părinții

    Vești bune pentru părinții ai căror copii sunt diagnosticați cu tulburarea din spectrul autist! De la 1 noiembrie, terapia micuților pacienți ar putea fi decontată de stat. Astfel,...

    © 2024 Qbebe