X

Gestionarea modulelor cookie pe site-ul Qbebe.ro

Acest site utilizează cookie-uri. Acceptând cookie-urile, veți putea naviga în cele mai bune condiții.

Accept Politica de Cookie

De ce pentru copii este obligatoriu să doarmă deja la ora 21:30 seara. Sfatul medicului

de Irina Olteanu

O cantitate corespunzătoare de odihnă este importantă pentru orice copil din motive variate, unul dintre cele mai importante fiind faptul că organismul său se va putea dezvolta în mod corect, datorită unui hormon unic secretat, hormonul de creștere. Iată care este legătura dintre o oră de culcare corectă și dezvoltare și ce recomandări are medicul pediatru în acest sens pentru părinți.

Importanța somnului pentru creștere la copii

Somnul nu este util doar pentru a restabili nivelul de energie, ci și pentru a clădi conexiuni la nivelul creierului, dar mai ales pentru a beneficia de un proces armonios de creștere și dezvoltare. Pentru a crește un organism are nevoie de mai mulți hormoni care stimulează diverse aspecte de la nivelul sângelui, al organelor, al mușchilor și al oaselor. 

Un hormon complex secretat de glanda pituitară poartă denumirea de hormon de creștere și joacă un rol cheie în acest sens. Acesta ajută un metabolism sănătos, crește performanța fizică și te poate ajuta să trăiești mai mult. Sunt cunoscuți o serie de factori care îi influențează producția, inclusiv nutriția, stresul și exercițiul fizic, dar la copii somnul este primordial. Hormonul de creștere este eliberat pe întreaga durată a zilei, dar la copii cea mai intensă perioadă este imediat după începutul somnului profund (experții sunt de părere că 75% din hormonul de creștere este secretat în somn). Astfel în faza de somn non-REM care apare în prima parte a nopții este deosebit de importantă pentru secreția sa. Dacă somnul este tulburat, creșterea poate să nu apară normal.

Doamna doctor Daniela Cristina Nicorici, medic specialist pediatru, competență apifitoterapie, pe care o puteți găsi în cadrul Ioana Medical Center, ioanamed.ro a avut amabilitatea de a ne spune ce face în calitate de mămică pediatru:

"Somnul are o importanță deosebită în dezvoltarea cognitivă, somatică și comportamentală a copiilor. Secreția hormonului de creștere, un reglator important al anabolismului proteic și al creșterii tisulare, se face pulsat pe parcursul zilei, pulsul principal survenind la scurt timp de la debutul somnului.
De asemenea, studii recente arată o legătură între privarea de somn și obezitate, deficitul de atenție și creșterea riscului de boli cardiovasculare la copii și adolescenți, precum și apariția tulburărilor de somn (coșmaruri, somnambulism).
De aceea este foarte important să existe o bună rutină a somnului cu respectarea strictă a orei de culcare; un lucru mai ușor de realizat pentru sugar și copilul mic, dar mult mai dificil în cazul școlarilor și adolescenților care învață după-amiaza, se întorc târziu de la activități și au diferite teme de pregătit pentru a doua zi.
Dacă copilul trece de "fereastra de somn", se produc cortisol și adrenalină, care stimulează corpul, ceea ce va duce la o adormire târzie, o calitate proastă a somnului, treziri nocturne și chiar, paradoxal, treziri matinale. Ulterior copilul va fi obosit, neatent la ore, incapabil să înmagazineze cunoștințe, irascibil, necooperant șamd."

Durata de somn necesară la copii 

Copiii preșcolari au nevoie de o durată de somn de 10-12 ore jumătate de somn pe noapte, somnul de siestă dispărând de obicei în jurul vârstei de 5 ani. Copiii școlari au nevoie de 9 ore jumătate până la 11 ore jumătate pe noapte. Desigur, necesitățile pot să difere în plus sau în minus de la un copil la altul.

"Nevoile de somn ale copilului depind de vârstă. Nou-născutul doarme în majoritatea timpului, dar somnul lui este format din perioade scurte. Pe măsură ce crește, nevoile de somn scad și lungimea somnului de noapte crește.
Iată un tabel orientativ în ce privește durata somnului și ora de culcare:

Total ore somn

Somn nocturn

Ora de culcare

16

8-9

 

14-15

9-10

20-22

14

10

18-19,30

12-15

11

18-19

12-14

11

18-20

12-14

11

18-20

11-13

10

19-20,30

10-11

10-11

19,30-21

8-9

 

-

Pentru a nu rata fereastra de somn este important, în special la bebeluși, să recunoaștem semnele care arată că acesta este pregătit pentru somn, deși multe dintre aceste semne pot atesta deja starea de oboseală: își freacă ochii, dă ochii peste cap, se fâțâie, cască. Pentru copilul mai mare de 1 an, mai hiperactiv și ușor de distras e posibil să nu recunoaștem semnele de somn, de aceea e bine să fixăm un interval de culcare" completează doamna doctor Daniela Nicorici.

hormonul de crestere

Ce se întâmplă dacă copilul nu doarme corespunzător

Atunci când durata de somn nu este potrivită, probleme în creștere, precum creștere încetinită sau chiar stopată, pot să rezulte. Producția de hormon de creștere poate fi modificată în rândul copiilor cu anumite probleme în somn, precum apnee obstructivă în somn. Nu doar înălțimea este influențată de privarea de somn; unii copii nu produc suficient hormon de creștere în mod natural, iar lipsa odihnei nu face decât să agraveze problema, putând conduce la o deficiență de hormon de creștere (afectează funcția cardiacă, pumonară sau chiar imunitară).

Copiii care nu dorm destul pot prezenta și alte modificări în nivelul hormonilor din corp. În acest sens, pot fi influențați și hormonii care reglează senzația de foame și apetit, apărând o supraalimentare și o preferință pentru alimente cu mulți carbohidrați. Astfel, în ultimii 20 de ani au existat studii ce au implicat peste 50 000 de copii care au demonstrat că privarea de somn crește riscul de obezitate. Conform unui studiu din 2002 asupra unui număr de 8 274 copii japonezi, s-a demonstrat că mai puține ore de somn au crescut riscul de obezitate infantilă. Un alt studiu din 2005 a concluzionat că privarea de somn la vârsta de 30 de luni a anticipat obezitatea la vârsta de 7 ani. Oamenii de știință consideră că pot apărea leziuni permanente ale hipotalamusului, o regiune din creier responsabilă pentru reglarea apetitului și a energiei.

Nu trebuie neglijat și riscul de diabet de tip 2 asociat privării de somn, deoarece corpul este influențat în modul în care metabolizează alimentele, apărând rezistența la insulină. Nu în ultimul rând, pot fi influențate abilitățile motorii și concentrarea din timpul zilei, apărând mai multe accidente și probleme comportamentale, precum și performanță redusă la școală.

Doamna doctor Daniela Nicorici precizează "Există anumite situații depistabile datorită cărora copiii nu reușesc să adoarmă:
- anxietatea de separare (din jurul vârstei de 6 luni)
- suprastimularea înainte de culcare
- oboseala excesivă
- erupția dentară
- boala (dacă vi se pare că bebe este bolnav mergeți la medic)
- mesele copioase înainte de somn
- privitul la televizor sau jocul pe calculator (în special jocuri sau filme violente, cu impact emoțional) înainte de culcare
- la tineri uzul de cofeină și stimulante pe parcursul zilei."

hormonul de crestere

Sfaturi pentru un somn de calitate: oră de culcare înainte de 21:30

Majoritatea copiilor au nevoie de o durată mai mare de somn decât consideră părinții. Câteva semne că al tău copil nu se odihnește suficient includ: agitație sau letargie în timpul zilei, probleme în concentrare la școală sau note scăzute și dificultate în trezire dimineața. iată ce poți face pentru a ajuta copilul să se bucure de un somn odihnitor:

- Stabilește o rutină clară de culcare. Copiii de vârstă școlară ar trebui să adoarmă înainte de 8-9 pm (mai devreme pentru preșcolari și copiii care au nevoie de mai mult somn)
- Creează un ritual de culcare care îți va ajuta copilul să înțeleagă că este momentul să se liniștească. Poate fi vorba despre citirea unei cărți, o baie sau o gustare sau doar o discuție liniștită
- Ai grijă să existe un mediu bun pentru somn. Nu trebuie să existe un televizor sau un computer în camera copilului și trebuie să fie întuneric și liniște. Exclude activitățile stimulante înainte de culcare.
- Respectă ora de culcare și în weekend sau vacanță. O variație din când în când nu va face probleme, dar orele de culcare haotice pot să cauzeze privare de somn și obiceiuri de dormit precare.
- Hormonul de creștere este stimulat și de o rutină constantă de efort fizic, precum și de absența zahărului din alimentație

"Sfaturi pentru inducerea unui somn liniștitor:

- creați un microclimat corespunzător (o cameră aerisită, temperatura mai scăzută 18-20 grade, umiditate corespunzătoare 40-60%)
- culcați bebelușul în liniște sau folosiți un fundal sonor liniștitor (eventual "zgomote albe'')
- evitați orice fel de stimulare luminoasă, lumină albastră (de la ecranul televizorului sau laptopului) este nocivă. Melatonina (hormonul somnului) se secretă bine la întuneric.
- îmbrăcați bebelușul lejer și nu îl înveliți cu pilotă datorită riscului de sufocare
- bebelușul va dormi în pătuțul lui, nu folosiți scaunul de mașină pentru somn, folosiți sistemul "room in" nu "bed in"
- nu adormiți bebelușul în brațe, se va obișnui așa și dacă se va trezi va trebui să-l adormiți la fel
- nu suprasolicitați sugarul înainte de culcare
- dacă se trezește încercați să-l consolați vorbindu-i sau prin atingere, nu îl luați în brațe
- dacă plânge, așteptați câteva minute, poate se liniștește singur
- puteți folosi suzeta la nevoie
- introduceți un obiect de tranziție (o jucărie moale pe care ați ținut-o eventual în brațe pentru a căpăta mirosul dvs.)
- pentru copilul mai mare repetați aceeași rutină a somnului în fiecare seară, eventual o baie călduță înainte de culcare, apoi stați lângă el și citiți dintr-o carte sau ascultați o poveste
- stabiliți regula că odată ce s-a așezat în pat să nu se mai ridice, îi spuneți noapte bună și ieșiți din cameră...dacă plânge, reveniți, reasigurați-l că sunteți alături
- dacă observați că se agită foarte mult în somn, sau plânge, reevaluați activitățile de peste zi (poate au fost prea solicitante), de asemenea dați importanță somnului de peste zi
- pentru școlari/adolescenți a se evita lucrul pe calculator, privitul la televizor/telefon 1-2 ore înainte de culcare
- fiți consecvenți și răbdători, rutina somnului este o victorie"
recomandă doamna doctor Daniela Nicorici.

Reține că orice tulburare de somn care influențează faza de somn profundă au privarea de somn poate scădea secreția de hormon de creștere. Din fericire, copiii care suferă de apnee de somn tratată reușesc să recupereze progresul pe curba de creștere și vor reveni la traiectoria anterioară în grafic. Dacă suspectezi o problemă este esențial să discuți cu medicul pediatru care va efectua o evaluare detaliată.

Surse: www.verywellhealth.com; www.babycenter.com; www.tuck.com

Noutati de la Qbebe

INSCRIE-TE la newsletter-ul Qbebe si primesti ultimele noutati.

Email
Data nasterii bebelusului    
 

Articole asemanatoare

Cum sa scapi de pampersi Cum sa scapi de pampersi
Cum sa treci de la patul de nou-nascut la cel de om mare Cum sa treci de la patul de nou-nascut la cel de om mare
Afla cum sa il inveti pe copilul tau se se imbrace singur! Afla cum sa il inveti pe copilul tau se se imbrace singur!
5 idei de cadouri pentru ziua copilului tau 5 idei de cadouri pentru ziua copilului tau

Articole Lifestyle

22 de sfaturi de la femeile de 60 de ani pe care trebuie să le asculţi la 30 22 de sfaturi de la femeile de 60 de ani pe care trebuie să le asculţi la 30
Cea mai bună zodie în iubire. Oferă tot și nu cere nimic! Cea mai bună zodie în iubire. Oferă tot și nu cere nimic!
Cele mai enervante cupluri din zodiac Cele mai enervante cupluri din zodiac
O tânără a slăbit 32 de kilograme în cursul unui an și jumătate: iată ce regim a urmat! O tânără a slăbit 32 de kilograme în cursul unui an și jumătate: iată ce regim a urmat!

Alte articole care te-ar putea interesa


Editorial Qbebe
scris de Andrada Popa
Înscrie-te! Conferința gratuită despre alimentația copilului de vârstă micăÎn calitate de părinți, încercăm să facem, la fiecare pas, ce este cel mai bine pentru micuțul nostru. Odată cu trecerea timpului, când vine vorba de alimentația sa, lucrurile devin din ce în ce mai...

Lista gradinite

Cauta o gradinita in orasul tau

Retete culinare
Editorial Qbebe
scris de Cristina Fotescu
Recenzie carte: Programul de 90 de minute de somn pentru bebelusiAuzisem ca este bine sa scrii si lucruri pozitive dar si negative intr-o recenzie ... Dar am decis sa scriu in stilul meu, asa ca am preferat sa scriu totul la scurt si la obiect. Prin urmare: 1. Foarte util planul NAPS...
Qbebe Horoscop saptamanal
Qbebe Funny

Naste natural

Ce doare mai tare la nastere: contractiile sau expulzia?

Ce doare mai tare la nastere: contractiile sau expulzia?

O intrebare care framanta pe toate viitoarele mamici priveste gradul de durere
MAI MULT

Exercitii Kegel in sarcina: importanta lor pentru o nastere naturala usoara

Exercitii Kegel in sarcina: importanta lor pentru o nastere naturala usoara

Este important sa efectuezi exercitii Kegel nu doar pentru o perioada a sarcinii
MAI MULT

De ce mameloanele se inchid la culoare in timpul sarcinii?

De ce mameloanele se inchid la culoare in timpul sarcinii?

Alaturi de multe schimbari la nivelul corpului, sarcina aduce cu sine si o
MAI MULT

Bebee

Cele-mai-grele-luni-de-sarcină-sunt-primele-3----află-de-ce

Cele mai grele luni de sarcină sunt primele 3 – află de ce

Perioada sarcinii este foarte frumoasă, dar în același timp și delicată.
MAI MULT

alaptare

Cât se alăptează un nou-născut?

Alăptarea este modul prin care un nou-născut este hrănit de către mama sa cu
MAI MULT

Înotul-dezvoltă-copiii-într-un-mod-armonios

Înotul dezvoltă copiii într-un mod armonios

Beneficiile înotului sunt nenumărate, iar cei mici ar trebui să învețe de
MAI MULT

Cum-tratăm-scurgerile-vaginale-din-timpul-sarcinii

Cum tratăm scurgerile vaginale din timpul sarcinii

Scurgerile vaginale sunt secreţii ale organelor genitale, cu rol de apărare
MAI MULT

sigur.info-fii sigur pe net