Timpul petrecut în fața ecranelor schimbă structura creierului copiilor

Irina Olteanu - Redactor Senior

Un timp îndelungat petrecut în fața ecranelor poate modifica forma creierului copiilor, reiese în urma unui studiu desfășurat recent. Iată în continuare care sunt concluziile exacte ale acestuia și ce opinii sau sfaturi pentru părinți au avut specialiștii implicați.

Studiu despre modul în care ecranele schimbă structura creierului copiilor

Acest studiu a fost publicat în Revista Asociației Medicale Americane a Pediatrilor, a implicat 47 de copii sănătoși, 27 de fete și 20 de băieți. Oamenii de știință au analizat procedurile imagistice ale copiilor cu vârsta între 3-5 ani și au comparat rezultatele cu durata de utilizare a ecranelor.

Autorul principal Dr John Hutton și colegii au cerut părinților să raporteze durata de timp pe care copiii au petrecut-o folosind ecrane. Acest lucru s-a realizat prin intermediul testului ScreenQ, un chestionar cu 15 itemi care a luat în considerare accesul facil, frecvența de utilizare și conținutul vizualizat. Un scor redus reflectă o aderență bună la recomandările Asociației Americane a Pediatrilor. Acest organism recomandă ca acei copii care au vârsta cuprinsă între 3-5 ani să nu petreacă mai mult de o oră pe zi privind la ecrane. În același timp, copiii au beneficiat de analiză RMN și au fost implicați în teste cu trei standarde care au măsurat limbajul, inclusiv vocabularul, cititul și viteza abilităților de primire a informațiilor.

Acei copii care au prezentat un scor ScreenQ ridicat au avut o calitate mai redusă a materiei albe, ceea ce influențează formarea de mielină – mielina este o substanță grasă care acoperă fibrele nervoase ale materiei albe din creier. Aceasta permite impulsurilor nervoase să se miște rapid în sistemele organice, care transmit mesaje între diferite părți ale creierului. Dacă mielina se diminuează – în mod normal din cauza diverselor îmbolnăviri – mesajele nu pot trece prin ea la fel de rapid. Sistemele organice implicate în creierele copiilor au fost de asemenea implicate în funcția executivă, care ține de autocontrol. Echipa de cercetare nu a specificat numărul de ore pe zi care au fost asociate schimbărilor.

timpul petrecut in fata ecranelor

Rezultatele testelor cognitive au părut să susțină descoperirile – cei care au utilizat frecvent ecranele au dovedit performanțe mai reduse la testele cognitive. Ei au prezentat de asemenea un limbaj semnificativ mai puțin expresiv, definit ca modul în care o persoană își exprimă gândurile și sentimentele. Acești copii au dat dovadă de o abilitate mai redusă de a numi obiectele rapid, cunoscută ca viteză de procesare și abilități de citire emergente mai slabe, care reprezintă cunoștințele de citit și scris ale unui copil înainte de a ști să scrie și să citească.

A reieșit faptul că cei care petreceau cel mai mult timp pe tablete, telefoane și televizor au prezentat cea mai puțină cantitate de materie albă în creier. Materia albă este un manșon peste creier care ajută la transmiterea mesajelor de la o regiune la alta prin intermediul sistemelor organice. Sistemele organice i-au afectat inclusiv pe cei care susțin abilitățile de limbaj, precum vorbire, gândire și citit. Aceiași copii au prezentat scoruri mai mici la testele de citire, conform rezultatelor studiului Centrului Medical al Spitalului de Copii Cincinnati.

timpul petrecut in fata ecranelor

Opinii ale specialiștilor despre studiu

Doctorul John Hutton a afirmat că șase din zece copii studiați au avut propriul smartphone sau tabletă și patru din zece au avut un dispozitiv de televiziune sau portabil în dormitor “studiul ridică întrebări cu privire la faptul dacă cel puțin unele aspecte ale utilizării ecranelor în prima parte din copilărie pot oferi o stimulare suboptimă în acest stadiu rapid de formare a creierului. Deși nu putem determina încă dacă durata petrecută în fața ecranelor cauzează aceste modificări structurale sau implică riscuri de neurodezvoltare pe termen lung, aceste descoperiri justifică studii ulterioare pentru a înțelege ce semnifică și modul în care să stabilească limite corespunzătoare asupra utilizării tehnologiei. Aceste descoperiri subliniază necesitatea de a înțelege efectele timpului petrecut pe ecran asupra creierului, în special în timpul stadiilor de dezvoltare dinamică a creierului în prima parte a copilăriei.”
Însă au existat critici ai cercetării care au insinuat că aceste concluzii sunt înșelătoare și au recomandat ca părinții să nu se îngrijoreze cu privire la afectarea creierului copiilor.

Profesorul Dorothy Bishop, din cadrul Universității Oxford, expert în neuropsihologie de dezvoltare, a declarat că studiul “nu a oferit dovezi credibile că timpul petrecut în fața ecranelor afectează dezvoltarea unui copil. Însă ar putea servi la alimentarea anxietății în cazul părinților care se pot îngrijora că au afectat creierul copilului permițând acces la televizor, telefoane sau tablete. Două articole sunt citate pentru a susține afirmația că abuzul de timp petrecut în fața ecranelor prezintă un risc de întârziere a limbajului. În calitate de expert în întârzierea limbajului nu am auzit niciodată de această afirmație.”

Profesorul Derek Hill din cadrul Universității College Londra a declarat că “această lucrare este intrigantă, dar trebuie multă grijă pentru interpretarea rezultatelor oferite de acest subiect emoțional. Aceste rezultate sunt preliminare. Este un studiu mic pentru mai puțin de 50 de copii care nu sunt reprezentativi pentru toți copiii.”

Informații importante de reținut

În anul 2018 un studiu realizat în SUA a relevat că acei copii care au petrecut cel mai mult timp pe ecrane au prezentat o funcție cognitivă cu 5% mai mică decât alți copii de 8-11 ani. Experții britanici sunt sceptici cu privire la pericolele pe care le presupune timpul petrecut în fața ecranelor la copii și au criticat calitatea dovezilor științifice. Mai mult de jumătate dintre copiii de 3-4 ani din Marea Britanie folosesc săptămânal internetul și 1 din 5 copii are propria tabletă.

Nu există îndrumări oficiale pentru timpul de petrecut în fața ecranelor. Însă există recomandări ce trebuie implementate datorită faptului că acest timp are un impact important asupra sănătății mentale și bunăstării tinerilor. Asociația Americană a Pediatrilor recomandă ca sub vârsta de 18 luni să se evite expunerea la ecrane, între 18-24 luni să se opteze doar pentru programe de calitate care să fie explicate copiilor, între 2-5 ani să se limiteze durata de timp la 1 oră pe zi de programe de calitate.

Surse:www.dailymail.co.uk;www.tasnimnews.com;www.forbes.com/

Noutăți de la Qbebe

Înscrie-te la newsletter-ul Qbebe și primești ultimele noutăți.

Va rugam sa completati campurile necesare.

    Alte articole care te-ar putea interesa

    Copilul este suprasolicitat? Ajută-l să facă față cu brio provocărilor zilnice
    Copilul este suprasolicitat? Ajută-l să facă față cu brio provocărilor zilnice

    La fel ca noi, cei mari, copiii noștri sunt din ce în ce mai solicitați, adesea petrecând prea multe ore în cadrul diferitelor activități, rămânându-le...

    Studiu: copiii cu părinți care lucrează de acasă au un somn mai bun
    Studiu: copiii cu părinți care lucrează de acasă au un somn mai bun

    Experții în somnologie pediatrică au ajuns la concluzia că micuții ai căror părinți lucrează de acasă au parte de un somn mai bun și sunt mai puțin obosiți sau somnoroși...

    Copiii de sub 10 ani dezvoltă mult mai mulți anticorpi Covid-19 față de adulți
    Copiii de sub 10 ani dezvoltă mult mai mulți anticorpi Covid-19 față de adulți

    De la debutul pandemiei, oamenii de știință se întreabă care este nivelul de anticorpi pe care copiii, adolescenții și adulții îi pot dezvolta în organism după ce...

    Legislația pentru părinți: de la ce vârstă pot sta copiii în față?
    Legislația pentru părinți: de la ce vârstă pot sta copiii în față?

    Majoritatea părinților își petrec concediile alături de copiii lor. Pentru a ajunge la anumite destinații, familiile folosesc cel mai des mașina personală. Cei mici nu pot fi...

    Lucratul și acasă și școala online: cum reușesc părinții să facă față stresului?
    Lucratul și acasă și școala online: cum reușesc părinții să facă față stresului?

    Să fii părinte în vremuri de pandemie nu este tocmai cea mai simplă misiune. Dacă până acum câteva luni îți împărțeai timpul între job și viața...

    Stresul din izolare te copleșește? Iată cum reușești să faci față provocărilor
    Stresul din izolare te copleșește? Iată cum reușești să faci față provocărilor

    Traversăm cu toții o perioadă extrem de dificilă, în care luptăm pentru a ne păstra sănătatea fizică și psihică. Stilul de viață s-a modificat simțitor, s-a pierdut...

    Nu le spun NU copiilor mei. Se culcă când vor ei și mănâncă burgeri la micul dejun
    Nu le spun NU copiilor mei. Se culcă când vor ei și mănâncă burgeri la micul dejun

    Maratoane de filmulețe pe YouTube, macaroane cu brânză la micul dejun și mers la culcare după 10 noaptea sunt visul oricărui copil și realitatea a trei micuți din Marea...

    © 2023 Qbebe