Primul aspect asupra căruia s-a oprit psihologul a fost să atragă atenția asupra următorului fapt: negocierea se poate face în funcție de stadiul de dezvoltare al copilului. De exemplu, în primul stadiu al dezvoltării (0-2 ani), copilul nu este dezvoltat din punct de vedere cognitiv pentru a accepta negocierea. Cu timpul său, dobândește acele abilități (precum cea de a asculta) care-i vor permite să poarte o negociere.
Negocierea îi va utilă copilului pentru că îi va permite să-și construiască abilități de viață utile: capacitatea de exprimare, cea de a considera propriile nevoi și pe ale celuilalt, de a găsi soluții creative la probleme. În plus, negocierea va putea oferi momente de conexiune minunate între părinte și copil.
Psihologul spune că vom putea începe să negociem cu adevărat cu copilul după vârsta de 8 ani, în special când acesta se va apropia tot mai mult de adolescență, pe măsură ce va învăța să facă alegeri și să înțeleagă nevoile sale și ale celor din jur.
Demersurile pe care trebuie să le facem obligatoriu într-o negociere se referă la:
Pregătirea pentru negociere
În această etapă avem nevoie să ne gândim la informațiile de care dispunem, să ne facem o idee mai clară asupra a ceea ce vom negocia cu copilul. Este momentul în care avem nevoie să ne facem planuri, să anticipăm cumva ce urmează să se întâmple. Important este să nu ajungem să fim luați prin surprindere. Eventual, putem discuta și cu partenerul sau cu altcineva din familie pentru a ne face un plan.
Negocierea propriu-zisă
Aici intervin adesea emoțiile, iar copilul poate să facă unele „crize” emoționale. Noi trebuie să ne păstrăm calmul, să ne gândim noi de ce avem nevoie în negocierea respectivă, să avem în minte ceea ce e negociabil și ceea ce nu este.
În același timp, scopul nostru este să-l lăsăm pe copil să gândească, să-și exprime alegerile, să i le validăm, să îl întrebăm ce alte idei are cu privire la subiectul de negociere.
Ne vom aduce și noi argumentele, dar nu într-o poziție de atac, ne vom păstra răbdarea și nu uităm să-i reamintim copilului regulile.
Respectul reciproc este foarte important, nu sunt permise atacurile personale, este esențial să deținem informațiile prețioase care ne vor ajuta să luăm decizia finală a negocierii.
Cererile pe care le vom primi de la copil nu le vom valida până când nu vom aduce și noi argumente și până când nu vom analiza atent informațiile.
Decizia finală din negociere
Trebuie să ne aparțină doar nouă, să nu revenim asupra ei și să fim pregătiți pentru anumite reacții mai puțin plăcute din partea copilului. Putem să îngăduim și momente de „time-break” pentru detensionarea situației.
Să ne respectăm decizia luată prin negociere ne va permite să ne menținem autoritatea în fața copilului.
Vom lua în calcul și că nu vom cădea de acord în negociere. În această situație, trebuie să-i confirmăm copilului că îl iubim și că decizia noastră nu are legătură cu ceea ce simțim pentru el. Totodată, va trebui să îl lăsăm să vină spre noi, dacă așa va simți nevoia în acele momente.
Ora de Parenting
Mulțumim sponsorilor Nestle România care susțin seminariile Școlii Părinților Responsabili și ne ajută să venim către voi, dragi părinți, cu informații importante despre ce înseamnă un parenting cu adevărat responsabil, pe toate planurile, fizice și psihice ale copiilor noștri.