- De la naştere la 3 luni: abilităţile vizuale, auditive şi tactile, primii stimuli care dezvoltă simţurile bebeluşului
- De la 4 la 8 luni: abilităţile de relaţionare, coordonare şi simţul tactil, o lume plină de emoţii pentru a dezvolta sentimentele
- De la 9 la 12 luni: abilităţile cognitive, tactile şi psiho-motorii şi drumul către dezvoltarea motorie
- De la 12 la 18 luni: abilităţile muzicale, psiho-motorii şi dezvoltarea limbajului sau primii paşi către explorarea lumii înconjurătoare
- De la 18 la 24 luni: abilităţile psiho-motorii, imaginaţia, creativitatea, comunicarea şi inventivitatea sau călătoria de neoprit către independenţă
- După 24 luni: imaginaţia, creativitatea, inventivitatea, socializarea, mimetismul, scrisul sau paşii esenţiali care îi permit să-şi exprime personalitatea
Mai mult decât atât, constituie prima şi cea mai importantă oportunitate de a-şi construi personalitatea, explorând relaţia cu el însuşi, cu emoţiile sale şi cu mediul social care îl înconjoară. Joacă începe încă de la naştere, când lumea copilului este concentrată pe explorarea corpului său şi descoperirea de sine; aceasta creşte gradual datorită interacţiunii cu mediul înconjurător şi a prezenței obiectelor pe care copilul le descoperă şi începe să le mânuiască, în concluzie, învaţă să se joace.
Din acest motiv, jucăriile se pot mândri cu un rol esenţial, reprezentând un instrument important în creşterea copilului. De aceea, trebuie alese cu grijă şi întotdeauna trebuie să fie potrivite etapelor specifice dezvoltării psihice, fizice, cognitive şi motorii.
De la naştere la 3 luni: abilităţile vizuale, auditive şi tactile, primii stimuli care dezvoltă simţurile bebeluşului
Încă din primele săptămâni de la naştere, mediul înconjurător reprezintă pentru copil o sursă esenţială de stimuli senzoriali, începând cu prima privire a mamei sale şi contactul fizic cu aceasta. Cel mic se simte atras de culorile vii, de sunetele şi obiectele care îl înconjoară. În timpul acestei faze, jucăriile ideale sunt:
• caruselele cu marionete colorate care se rotesc, ajutându-l pe cel mic să înveţe să-şi dezvolte vederea şi primele mişcări, datorită mişcării circulare a ochilor şi a capului
•jucăriile muzicale, care îi dezvoltă auzul
• jucăriile uşoare, facil de prins în mânuţă, învăţându-l astfel să-şi coordoneze primele mişcări dar să îşi dezvolte şi simţul tactil, datorită texturilor diferite ale jucăriilor.
De la 4 la 8 luni: abilităţile de relaţionare, coordonare şi simţul tactil, o lume plină de emoţii pentru a dezvolta sentimentele
Copilul experimentează prin intermediul simţurilor, manevrând, apucând cu mânuţele şi explorând jucăriile tip zornăitoare cu guriţa. În această perioadă îi plac jocurile în familie de tipul "cucu-bau" şi dezvoltă o afecţiune, uneori dusă până la extrem, pentru o anumită jucărie pe care are grijă să o poarte cu el peste tot.
De asemenea, el doreşte să comunice şi începe să interacţioneze cu părinţii săi utilizând sunete repetitive. Acesta este momentul perfect să "citiţi" împreună cărţi ilustrate, să-i cântaţi ceva simplu şi să-i oferiţi jucării "vorbitoare" sau muzicale.
De la 9 la 12 luni: abilităţile cognitive, tactile şi psiho-motorii şi drumul către dezvoltarea motorie
În această perioadă, abilităţile motorii ale copilului încep să se afime din ce în ce mai mult. Este momentul prielnic explorării, mersului de-a buşilea şi primilor paşi. Cel mic este fascinat de jucăriile care se rostogolesc, se mişcă sau care se pot asambla/dezasambla şi care îi permit să îşi coordoneze mişcările. De asemenea, jucăriile care pot fi încălecate/călărite sau pe care copilul se poate aşeza sau căţăra sunt esenţiale, ajutându-l şi încurajându-l în realizarea primelor sale activităţi motorii.
De la 12 la 18 luni: abilităţile muzicale, psiho-motorii şi dezvoltarea limbajului sau primii paşi către explorarea lumii înconjurătoare
Copilul "munceşte" în mod constant pentru a-şi perfecţiona abilităţile care conduc la efectuarea mişcărilor specifice mersului. Cu fiecare luna care trece el reuşeşte din ce în ce mai bine să-şi coordoneze mişcările şi echilibrul. Este momentul în care îi place să împingă sau să tragă după sine jucăriile favorite, acesta reprezentând un proces important al cunoaşterii de sine şi al noilor descoperiri.
De asemenea, copilul învaţă cum să răsfoiască şi să privească paginile unei cărţi cu ilustraţii şi să fie atent la acestea, fără să-şi piardă interesul. Începe să-şi recunoască propria imagine din oglindă sau fotografii. Devine din ce în ce mai abil în a înţelege cuvintele, de aceea este momentul ideal să ia contact cu limbile străine, chiar şi prin intermediul jucăriilor bilingve.
Tot în această perioada, iubeşte să imite activităţile adulţilor şi agreează jocurile care au legătură cu acestea.
De la 18 la 24 luni: abilităţile psiho-motorii, imaginaţia, creativitatea, comunicarea şi inventivitatea sau călătoria de neoprit către independenţă
Din acest moment, copilul devine din ce în ce mai independent, şi, în mod gradual, devine capabil să îşi coordoneze mişcările, precum cele pe care le implică mersul pe tricicletă sau manevrarea maşinuţelor prin intermediul telecomenzii din dotare. Începe să-şi construiască o imagine clară asupra identităţii sale. Iubeşte să fie protagonistul propriilor jocuri, preferând jucăriile care răspund comenzilor sale, precum cele care "vorbesc" sau jucăriile interactive care-i permit să-şi exprime dorinţa de nestăpânit de a comunica.
După 24 luni: imaginaţia, creativitatea, inventivitatea, socializarea, mimetismul, scrisul sau paşii esenţiali care îi permit să-şi exprime personalitatea
În această perioadă copilul îşi dezvoltă abilitatea de a-şi imagina şi utiliza diverse simboluri/semne care îl vor ajuta să interpreteze, să vadă şi să simtă lumea înconjurătoare. Aşadar, jucăriile trebuie să fie concepute astfel încât să îi permită să inventeze personaje, roluri şi diverse activităţi. Este momentul în care începe să relaţioneze/socializeze cu alţi copii care îi atrag atenţia. Un lucru foarte important în această perioadă este faptul că îşi concentrează atenţia asupra gusturilor şi comportamentului modelelor feminine sau masculine.
ŞTIAI CĂ...
1. Este important pentru părinţi să urmeze aceste stadii importate de dezvoltare cu jucării potrivite vârstei copilului şi modului în care acesta evoluează?
2. Este important pentru părinţi să împărtăşească împreună cu cel mic momentele de joacă şi de asemenea, să găsească timp pentru a se juca împreună cu acesta?
3. A te juca împreună cu cel mic şi a observa copilul în timp ce se joacă reprezintă o oportunitate de a te familiariza cu abilităţile sale şi mai ales cu sentimentele sale cele mai profunde?
4. A te juca împreună cu micuţul tău întăreşte legătura dintre părinţi şi acesta şi îl ajută să stabilească o relaţie pozitivă şi plină de iubire, extrem de benefică pentru dezvoltarea unui copil fericit?
Chicco, prin intermediul centrului sau de cercetare ştiinţifică (Observatorul Chicco), a studiat de-a lungul timpului toate aceste etape prin care trece un copil, încă de la naştere şi pune la dispoziţia tuturor părinţilor instrumentele necesare unei dezvoltări armonioase, plină de iubire şi fericire.
Descoperă şi tu jucăriile de dezvoltare Chicco! Detalii AICI!