- Informații despre dezvoltarea socială și emoțională
- Dezvoltarea socială și emoțională pentru intervalul de vârstă 1-2 ani
- Dezvoltarea socială și emoțională pentru intervalul de vârstă 2-3 ani
- Dezvoltarea socială și emoțională pentru intervalul de vârstă 3-4 ani
- Dezvoltarea socială și emoțională pentru intervalul de vârstă 4-5 ani
- Dezvoltarea socială și emoțională pentru intervalul de vârstă 6-12 ani
Informații despre dezvoltarea socială și emoțională
Acest domeniu al dezvoltării implică învățarea interacțiunii cu alte persoane și înțelegerea, respectiv controlul propriilor emoții. Bebelușii încep să dezvolte relații cu oamenii din jur chiar de la naștere, dar procesul de a învăța să comunice, să împartă și să interacționeze cu ceilalți poate dura mulți ani. Dezvoltarea abilității de a-și controla emoțiile este, de altfel, un proces îndelungat, copiii continuând să își dezvolte abilitățile socio-emoționale în adolescență sau chiar în perioada de început a maturității.
Dezvoltarea unui copil se referă la modul în care copilul devine capabil să realizeze lucruri complexe odată cu înaintarea în vârstă, fiind de altfel diferită de conceptul de creștere care presupune doar modificarea staturii și a greutății. În continuare vom face referire la dezvoltarea diferitelor abilități care constituie praguri în dezvoltare și compun un set de abilități funcționale sau un grup de sarcini specifice vârstei pe care majoritatea copiilor le pot efectua într-o anumită perioadă de timp. Pragurile în dezvoltare sunt folosite de medicul pediatru pentru a urmări modul de evoluție a copilului; deși acestea sunt așteptate la o anumită vârstă, momentul efectiv în care sunt deprinse de copil variază destul de mult de la un caz la altul.
Citește și:Dezvoltarea emotionala a copilului: Ghidul parintilor
Dezvoltarea socială și emoțională pentru intervalul de vârstă 1-2 ani
Copilul va reuși în această perioadă de timp să realizeze următoarele: să se recunoască în oglindă/în fotografii, să zâmbească sau să se strâmbe, să înceapă să spună nu la ora de culcare sau alte solicitări ale părinților, să imite acțiunile și vorbele adulților, să înțeleagă cuvinte și comenzi și să le răspundă, să îmbrățișeze și să sărute părinții/ persoanele familiare și animalele, să aducă lucruri pe care să le arate altor oameni, să înceapă să fie de ajutor în casă, să înceapă să simtă gelozia când nu se află în centrul atenției, să manifeste o ușoară frustrare, să se poată juca cu un alt copil fără a împărți lucruri, să se joace singur timp de câteva minute, să reacționeze la schimbări în rutina zilnică, să împartă mâncarea, să dezvolte o gamă vastă de emoții (tantrumuri, agresivitate prin mușcare etc.), să înceapă să-și afirme independența prin realizarea de unul singur a diverselor activități.
Dezvoltarea socială și emoțională pentru intervalul de vârstă 2-3 ani
Copilul va reuși în această perioadă de timp să realizeze următoarele: să afirme ce dorește și să refuze cererile adulților, să manifeste conștientizarea propriilor sentimente și ale altora, să manifeste schimbări rapide de dispoziție, să manifeste mai multă teamă în anumite situații, să fie timid și să se plângă, posibil să devină agresiv și frustrat cu ușurință, să nu aprecieze schimbarea, să își dorească independență dar și siguranța oferită de părinți, să aibă nevoie de o rutină pusă în ordine și previzibilă, să urmărească alți copii când se joacă și să se alăture lor, să își apere bunurile, să înceapă joaca de rol, să se separe cu mai multă ușurință de părinți, să înceapă să manifeste empatie față de alți copii (să răspundă la sentimentele lor).
Dezvoltarea socială și emoțională pentru intervalul de vârstă 3-4 ani
Copilul va reuși în această perioadă de timp să realizeze următoarele: să fie interesat de noile experiențe, să coopereze cu ceilalți copii, să se joace de-a mama sau de-a tata, să manifeste inventivitate crescută în joaca imaginativă, să se îmbrace și să se dezbrace, să negocieze soluții la conflicte, să fie mai independent, să își imagineze că multe imagini nefamiliare pot fi monștri, să se privească drept o persoană completă (inclusiv corp, minte și sentimente), să nu poată distinge între fantezie și realitate.
Dezvoltarea socială și emoțională pentru intervalul de vârstă 4-5 ani
Copilul va reuși în această perioadă de timp să realizeze următoarele: să dorească să fie pe placul prietenilor, să își dorească să fie asemenea prietenilor, să se conformeze regulilor, să îi placă să cânte, să danseze și să interpreteze roluri, să manifeste mai multă independență și chiar să viziteze un vecin de unul singur, să devină conștient de conceptul de sexualitate, să fie capabil să distingă fantezia de realitate, să se comporte uneori extrem de dificil, iar alteori să fie dornic să coopereze.Dezvoltarea socială și emoțională pentru intervalul de vârstă 6-12 ani
Copilul va reuși în această perioadă de timp să realizeze următoarele: să manifeste o independență în continuă creștere, să fie conștient de mediul înconjurător (începe să răspundă obraznic și să se revolte), să manifeste diverse temeri (de necunoscut, de eșec, de deces, de probleme familiale și de respingere), să aibă prieteni care pot trăi în același cartier și sunt de obicei de același sex (copilul este de obicei media celor cinci cei mai buni prieteni și a unui adversar care se schimbă de la o zi la alta), se comportă cu grijă și autoritate față de cei mai mici ca ei și îi urmează și depinde de cei mai mari, începe să înțeleagă mai bine punctul de vedere al celor din jur, se definește pe sine în termeni de aspect, bunuri și activități, manifestă mai puține răbufniri furioase și mai multă abilitate de a rezista la frustrare în timp ce acceptă întârziere în obținerea lucrurilor dorite, rezolvă conflictele prin judecata semenilor care acceptă sau îi resping acțiunile, este conștient de sine și se simte ca și cum toată lumea observă micile sale schimbări (o nouă tunsoare, părul de pe față, o îmbrățișare din partea unui părinte), vorbitul în exces este un mod frecvent folosit pentru a atrage atenția adulților, controlul interior se formează și este exersat de fiecare dată când sunt luate decizii, în jurul vârstei de 6-8 ani va experimenta încă teamă de monștri și întuneric care sunt înlocuite apoi de temeri legate de școală sau dezastre și confuzie cu privire la relațiile sociale, apreciază conceptul de a câștiga, de a conduce, de a fi primul, va încerca să fie șef și va fi nefericit dacă va pierde, este atras de adulți (profesor, antrenor, bonă) pe care îl privește ca pe noul erou și încearcă să îi atragă atenția, zilele bune și rele sunt definte drpet ceea ce este aprobat sau dezaprobat de către familie, sentimentele sale sunt ușor de rănit, trece prin schimbări de dispoziție și nu știe cum să facă față unui eșec.
Citește și: Tabel: Dezvoltarea sociala si emotionala a copilului intre 3-6 ani
Surse:
www.kamloopschildrenstherapy.org; www.healthychildren.org; www.ces.ncsu.edu; www.med.umich.edu
