Detaliile vitale în dezvoltarea socială și emoțională pe care părinții trebuie să le știe

Irina Olteanu - Redactor Senior

Dezvoltarea socială și cea emoțională constituie părți integrante din dezvoltarea în ansamblu a unui copil. Ce este de fapt dezvoltarea socio-emoțională și ce detalii vitalee trebuie să urmărească părinții veți afla chiar aici, pentru fiecare categorie de vârstă în parte.

Informații despre dezvoltarea socială și emoțională

Acest domeniu al dezvoltării implică învățarea interacțiunii cu alte persoane și înțelegerea, respectiv controlul propriilor emoții. Bebelușii încep să dezvolte relații cu oamenii din jur chiar de la naștere, dar procesul de a învăța să comunice, să împartă și să interacționeze cu ceilalți poate dura mulți ani. Dezvoltarea abilității de a-și controla emoțiile este, de altfel, un proces îndelungat, copiii continuând să își dezvolte abilitățile socio-emoționale în adolescență sau chiar în perioada de început a maturității.

Dezvoltarea unui copil se referă la modul în care copilul devine capabil să realizeze lucruri complexe odată cu înaintarea în vârstă, fiind de altfel diferită de conceptul de creștere care presupune doar modificarea staturii și a greutății. În continuare vom face referire la dezvoltarea diferitelor abilități care constituie praguri în dezvoltare și compun un set de abilități funcționale sau un grup de sarcini specifice vârstei pe care majoritatea copiilor le pot efectua într-o anumită perioadă de timp. Pragurile în dezvoltare sunt folosite de medicul pediatru pentru a urmări modul de evoluție a copilului; deși acestea sunt așteptate la o anumită vârstă, momentul efectiv în care sunt deprinse de copil variază destul de mult de la un caz la altul.

Citește și:Dezvoltarea emotionala a copilului: Ghidul parintilor 

dezvoltarea sociala si emotionala

Dezvoltarea socială și emoțională pentru intervalul de vârstă 1-2 ani

Copilul va reuși în această perioadă de timp să realizeze următoarele: să se recunoască în oglindă/în fotografii, să zâmbească sau să se strâmbe, să înceapă să spună nu la ora de culcare sau alte solicitări ale părinților, să imite acțiunile și vorbele adulților, să înțeleagă cuvinte și comenzi și să le răspundă, să îmbrățișeze și să sărute părinții/ persoanele familiare și animalele, să aducă lucruri pe care să le arate altor oameni, să înceapă să fie de ajutor în casă, să înceapă să simtă gelozia când nu se află în centrul atenției, să manifeste o ușoară frustrare, să se poată juca cu un alt copil fără a împărți lucruri, să se joace singur timp de câteva minute, să reacționeze la schimbări în rutina zilnică, să împartă mâncarea, să dezvolte o gamă vastă de emoții (tantrumuri, agresivitate prin mușcare etc.), să înceapă să-și afirme independența prin realizarea de unul singur a diverselor activități.

Dezvoltarea socială și emoțională pentru intervalul de vârstă 2-3 ani

Copilul va reuși în această perioadă de timp să realizeze următoarele: să afirme ce dorește și să refuze cererile adulților, să manifeste conștientizarea propriilor sentimente și ale altora, să manifeste schimbări rapide de dispoziție, să manifeste mai multă teamă în anumite situații, să fie timid și să se plângă, posibil să devină agresiv și frustrat cu ușurință, să nu aprecieze schimbarea, să își dorească independență dar și siguranța oferită de părinți, să aibă nevoie de o rutină pusă în ordine și previzibilă, să urmărească alți copii când se joacă și să se alăture lor, să își apere bunurile, să înceapă joaca de rol, să se separe cu mai multă ușurință de părinți, să înceapă să manifeste empatie față de alți copii (să răspundă la sentimentele lor).

Dezvoltarea socială și emoțională pentru intervalul de vârstă 3-4 ani

Copilul va reuși în această perioadă de timp să realizeze următoarele: să fie interesat de noile experiențe, să coopereze cu ceilalți copii, să se joace de-a mama sau de-a tata, să manifeste inventivitate crescută în joaca imaginativă, să se îmbrace și să se dezbrace, să negocieze soluții la conflicte, să fie mai independent, să își imagineze că multe imagini nefamiliare pot fi monștri, să se privească drept o persoană completă (inclusiv corp, minte și sentimente), să nu poată distinge între fantezie și realitate.

dezvoltarea sociala si emotionala

Dezvoltarea socială și emoțională pentru intervalul de vârstă 4-5 ani

Copilul va reuși în această perioadă de timp să realizeze următoarele: să dorească să fie pe placul prietenilor, să își dorească să fie asemenea prietenilor, să se conformeze regulilor, să îi placă să cânte, să danseze și să interpreteze roluri, să manifeste mai multă independență și chiar să viziteze un vecin de unul singur, să devină conștient de conceptul de sexualitate, să fie capabil să distingă fantezia de realitate, să se comporte uneori extrem de dificil, iar alteori să fie dornic să coopereze.

Dezvoltarea socială și emoțională pentru intervalul de vârstă 6-12 ani

Copilul va reuși în această perioadă de timp să realizeze următoarele: să manifeste o independență în continuă creștere, să fie conștient de mediul înconjurător (începe să răspundă obraznic și să se revolte), să manifeste diverse temeri (de necunoscut, de eșec, de deces, de probleme familiale și de respingere), să aibă prieteni care pot trăi în același cartier și sunt de obicei de același sex (copilul este de obicei media celor cinci cei mai buni prieteni și a unui adversar care se schimbă de la o zi la alta), se comportă cu grijă și autoritate față de cei mai mici ca ei și îi urmează și depinde de cei mai mari, începe să înțeleagă mai bine punctul de vedere al celor din jur, se definește pe sine în termeni de aspect, bunuri și activități, manifestă mai puține răbufniri furioase și mai multă abilitate de a rezista la frustrare în timp ce acceptă întârziere în obținerea lucrurilor dorite, rezolvă conflictele prin judecata semenilor care acceptă sau îi resping acțiunile, este conștient de sine și se simte ca și cum toată lumea observă micile sale schimbări (o nouă tunsoare, părul de pe față, o îmbrățișare din partea unui părinte), vorbitul în exces este un mod frecvent folosit pentru a atrage atenția adulților, controlul interior se formează și este exersat de fiecare dată când sunt luate decizii, în jurul vârstei de 6-8 ani va experimenta încă teamă de monștri și întuneric care sunt înlocuite apoi de temeri legate de școală sau dezastre și confuzie cu privire la relațiile sociale, apreciază conceptul de a câștiga, de a conduce, de a fi primul, va încerca să fie șef și va fi nefericit dacă va pierde, este atras de adulți (profesor, antrenor, bonă) pe care îl privește ca pe noul erou și încearcă să îi atragă atenția, zilele bune și rele sunt definte drpet ceea ce este aprobat sau dezaprobat de către familie, sentimentele sale sunt ușor de rănit, trece prin schimbări de dispoziție și nu știe cum să facă față unui eșec.

Citește șiTabel: Dezvoltarea sociala si emotionala a copilului intre 3-6 ani 

Surse: 

www.kamloopschildrenstherapy.org; www.healthychildren.org; www.ces.ncsu.edu; www.med.umich.edu

Noutăți de la Qbebe

Înscrie-te la newsletter-ul Qbebe și primești ultimele noutăți.

Va rugam sa completati campurile necesare.

    Alte articole care te-ar putea interesa

    Copilul la 5 ani: tot ce trebuie să știi despre dezvoltarea lui fizică, psihică și emoțională
    Copilul la 5 ani: tot ce trebuie să știi despre dezvoltarea lui fizică, psihică și emoțională

    Copilul la 5 ani începe să se dezvolte fizic, psihic și emoțional. Dependența emoțională față de părinți începe să scadă și dorește să fie independent din anumite...

    Ziua Cărților pentru Copii la Editura DPH: Top cărți care contribuie la dezvoltarea cognitivă și emoțională a copiilor
    Ziua Cărților pentru Copii la Editura DPH: Top cărți care contribuie la dezvoltarea cognitivă și emoțională a copiilor

    Numeroase studii arată că expunerea copiilor la cărți încă din primele luni de viață contribuie la dezvoltarea lor cognitivă, dar și emoțională. Unul dintre factorii...

    Azi este Sfântul Stelian, ocrotitorul copiilor. Rugăciunea pe care toți părinții trebuie să o știe
    Azi este Sfântul Stelian, ocrotitorul copiilor. Rugăciunea pe care toți părinții trebuie să o știe

    Pe 26 noiembrie îl serbăm pe Sfântul Cuvios Stelian, cel îndrăgit de credincioși pentru iubirea sa față de copii.

    Ce presupune testul rapid de salivă, non-invaziv, care va fi folosit în școli? Ce trebuie să știe părinții și copiii
    Ce presupune testul rapid de salivă, non-invaziv, care va fi folosit în școli? Ce trebuie să știe părinții și copiii

    După eliminarea pragului de închidere a școlilor la incidența de 6 la mia de locuitori, autoritățile vor să introducă testarea COVID non invazivă, pe bază de salivă, pentru...

    NOILE reguli antiCovid in anul scolar 2021-2022. Ce trebuie sa stie parintii si elevii
    NOILE reguli antiCovid in anul scolar 2021-2022. Ce trebuie sa stie parintii si elevii

    Scolile vor incepe in curand, 13 septembrie 2021, iar ministrii Sanatatii si Educatiei au prezentat NOILE reguli antiCovid in anul scolar 2021-2022. Astfel, potrivit regulilor prezentate de...

    Testul Carolina: tot ce trebuie să știe părinții responsabili
    Testul Carolina: tot ce trebuie să știe părinții responsabili

    Primirea unui diagnostic de tulburare din spectrul autist este un șoc pentru orice părinte. Din fericire, există numeroase instrumente care îți sunt la îndemână și...

    Centrele sportive au interzis energizantele. Ce trebuie să știe părinții
    Centrele sportive au interzis energizantele. Ce trebuie să știe părinții

    În Scoția s-a interzis vânzarea de băuturi energizante copiilor sub vârsta de 16 ani în locuri precum magazinele din preajma spitalelor, centrele sportive sau...

    Noua tulpină de coronavirus este periculoasă pentru copii? Ce trebuie să ştie părinţii
    Noua tulpină de coronavirus este periculoasă pentru copii? Ce trebuie să ştie părinţii

    Despre noua tulpină de coronavirus, identificată iniţial în Marea Britanie, se vorbeşte încă din luna decembrie a anului trecut. Parcurge cu atenţie articolul de mai jos...

    © 2022 Qbebe