- Copiii știu că se pot simți speciali, remarcați și apreciați și fără presiunea rezultatelor obținute la învățătură
- Copiii din zilele de azi știu că au deja un anumit nivel al confortului și că nu este neapărat necesar să învețe foarte mult pentru a-l desăvârși
- Pentru un copil, ideea recompenselor oferite în urma faptului că a învățat bine pare mult prea îndepărtată
Copiii știu că se pot simți speciali, remarcați și apreciați și fără presiunea rezultatelor obținute la învățătură
Psihologii îi îndeamnă pe părinți, chiar dacă simt nevoia să le insufle permanent copiilor dorința de a avea rezultate bune pentru a avea o carieră frumoasă și siguranță materială, să nu se implice prea mult în acest demers. Mai util pentru copii va fi să se găsească un echilibru, iar copilul să fie stimulat să se bucure mai mult de proces (învățarea de lucruri noi, inedite), decât de produs (rezultatele obținute la învățătură).
În zilele de astăzi, copiii nu se simt confortabil când li se spune că vor fi „cineva" după ce își vor desăvârși studiile sau după ce vor avea un loc de muncă bun. Ei își doresc să fie vizibili, să se remarce, iar universul online le dă această posibilitate, spun specialiștii. În cadrul acestuia, copiii pot primi „like-uri", își pot demonstra anumite calități, pot să-și satisfacă anumite nevoi.
Copiii din zilele de azi știu că au deja un anumit nivel al confortului și că nu este neapărat necesar să învețe foarte mult pentru a-l desăvârși
Chiar dacă în trecut părinții și bunicii erau de mici deprinși cu ideea că este nevoie să învețe mult pentru a putea să aibă parte de o viață mai bună, în prezent copiii își dau seama că au multe lucruri de care au nevoie la îndemână. Ei sunt conștienți de faptul că vor putea să aibă în continuare acces la ele fără să depună eforturi speciale ca să învețe. De aceea, spun psihologii, să se insiste asupra ideii de a învăța continuu pentru asigurarea bunăstării nu este un demers binevenit.
Pentru un copil, ideea recompenselor oferite în urma faptului că a învățat bine pare mult prea îndepărtată
În trecut, precizează pedagogii și psihologii, copiii putea fi mai ușor motivați să studieze asiduu pentru a-și construi o viață care să le ofere toate cele necesare. În prezent însă, când totul se petrece foarte repede și este într-o continuă schimbare, nu mai poți convinge un copil să învețe pur și simplu pentru că peste un anumit număr de ani va avea parte de o recompensă a eforturilor depuse.
Întrucât acum se trăiește în epoca „gratificației imediate", mult mai important va fi ca un copil să fie motivat să aibă o atitudine pozitivă față de învățătură în general. În acest scop, experții recomandă să se recurgă la soluții precum:
• Părinții vor fi un model pentru copiii lor și le vor arăta metode prin care să poată învăța lucruri noi (de exemplu, urmărirea de documentare, participarea la diferite evenimente instructiv-educative etc.)
• Copilul va fi orientat mai degrabă spre satisfacțiile obținute în „aventura" cunoașterii decât spre obținerea unui anumit rezultat
• Copilul va fi antrenat în activități care să-l ajute să-și conștientizeze calitățile și să se orienteze singur spre domeniul care i-ar plăcea (În acest scop, copilul va fi antrenat în activități de voluntariat, în diferite activități casnice etc.)
Surse:
www.daniel-wong.com, www.time.com
Surse poze:
www.pexels.com