Astfel, pentru evaluarea profesorilor elevii vor completa un chestionar care include 16 întrebări cu punctaje de la 1 la 5 cu privire la diferite aspecte ale activității profesorului respectiv.
”Încrederea este o valoare esențială, care definește respectul reciproc și interdependența între toți actorii implicați în educație, în special între elev și profesor. Între părți trebuie să existe relații constructive îndreptate spre atingerea misiunii școlii, aceea de a-i pregăti pe copii și tineri pentru o viață independentă, de modelare a lor în adulți responsabili. Ministerul Educatiei a definitivat Metodologia prin care profesorilor li se dă posibilitatea de a consulta, în mod sistematic și constructiv, elevii, cu privire la modul în care aceștia percep beneficiile educației. Elevilor li se dă șansa să reflecteze în mod regulat asupra modului în care școală îi ajuta să se dezvolte, să crească. Este foarte important ca elevii să fie parte a tuturor aspectelor învățării, iar oferirea de feedback constructiv este o abilitate care sprijină adultul independent în organizarea relațiilor de familie, de muncă sau sociale.”, se arătă în comunicatul emis de Ministerul Educației.
”Este un pas spre o normalitate in care profesorul și elevul sunt parteneri în procesul de predare-învățare. Nu este doar implementarea, in sfârșit, a unei prevederi a Statutului elevului, ci o dovadă a dorinței actualei echipe de la conducerea Ministerului Educației de a moderniza învățământul, de a-l aduce în secolul nostru. Ca facilitator de învățare, profesorul va avea acum un instrument, pe care îl poate și perfecționa, prin care să înțeleagă și mai bine cum poate să ajute fiecare elev în parte să progreseze, să descopere mai ușor ce merge la clasă și ce poate merge și mai bine. Pentru elev este în primul rând un instrument de reflecție, de analiză a propriei învățări, prin care își pune niște întrebări pe care nu întotdeauna le pune cineva, cum ar fi referitor la cele mai eficiente moduri de învățare, înțelegerea criteriilor după care este evaluat, relația dintre efortul depus și rezultate, sau ce îl motivează să participe la anumite ore. Pe lângă aceasta autoanaliză, care evident îl va ajuta și pe profesor, ne dorim ca prin acest proces să educăm generațiile viitoare și într-un spirit de fair-play în ceea ce privește necesitatea și relevanța feebackului în societatea modernă, într-o democrație. Adică le va reveni profesorilor și părinților sarcina de a-i sprijini pe copii și tineri să dezvolte modalități constructive de a își exprima opiniile, fără judecați de valoare sau agresivitate, într-un limbaj civilizat, care să ajute, nu sa jignească. Felicitări și reprezentanților Consiliul Național al Elevilor, care au perseverăm în promovarea acestui mecanism și care, sperăm, sa sprijine și implementarea lui într-un mod cât mai corect, constructiv, informându-i pe membrii lor de rolul chestionarului, astfel încât să fie realmente folositor în actul educativ, și să nu devină un mod de “vărsare a nădufului”.”, declară secretarul de stat Radu Szekely pentru Educatie Privată.
Feedback-ul va fi cules prin intermediul unei fișe de feedback semestrial, în toate școlile din România, începând din acest an școlar.
„Acest chestionar despre care vorbeam și metodologia de feedback ar trebui să fie aplicate în toate școlile din România în momentul în care Ministerul și Consiliul Național al Elevilor semnează acest protocol, ceea ce sper să se întâmple în următoarele două-trei săptămâni”, a mai spus Radu Szekely.
Cum arata propunerea fișei de feedback semestrial pentru evaluarea profesorilor
Anul trecut, Consiliul Național al Elevilor a venit cu un draft al chestionarului de evaluare a profesorului, care este în prezent discutat la nivelul Ministerului Educației și al partenerilor sociali.
Chestionarul va fi anonim și va putea fi completat de elevii de la gimnaziu și liceu, a explicat Rareș Voicu, președintele Consiliului Național al Elevilor, pentru edupedu.ro. Practic, acest chestionar nu a fost realizat cu scopul de a introduce sancțiuni pentru cadrele didactice, ci este doar un instrument orientativ, prin intermediul căruia elevii sunt încurajați să își exprime părerea cu privire la siguranța în clasă, atmosfera de la ore, profesionalismul și implicarea cadrelor didactice, dacă profesorul se încadrează cu materia la timp, dacă are abilități digitale și așa mai departe.
Întrebările din chestionar sunt structurate pe trei teme:
- calitatea actului educațional și a evaluării elevilor;
- relația profesor-elev/elev-profesor și atmosfera la oră;
- conduita profesorului.
La primul punct, elevii trebuie să precizeze cât de bine explică profesorul materia predată, dacă profesorul încurajează competitivitatea sau lucrul în echipă sau dacă notele puse de profesor sunt în concordanță cu realitatea.
La cel de-al doilea punct, ce vizează relația profesor-elev și atmosfera de la ore, elevii sunt întrebați cât de mult interacționează profesorul cu ei și în ce măsură îi implică activ în actul educațional, ce fel de relație există între elevi și profesor (strictă, deschisă, formală etc.), dar și în ce măsură profesorul respectă drepturile elevilor.
La ultimul punct, ce vizează conduita profesorului, elevii sunt încurajați să evalueze comportamentul profesorului la ore, să spună dacă profesorul este un model de urmat prin comportamentul, ideile și mentalitatea pe care le promovează, dar și dacă elevul a fost motivat, inspirat sau ajutat atunci când a avut nevoie.
- Surse: edupedu.ro, facebook.com/teachforromania, consiliulelevilor.ro
- Sursă foto principală: istockphoto.com
Surse foto: istockphoto.com