Ministerul Educației: elevii vor face evaluarea profesorilor la finalul fiecărui semestru

Ministerul Educației: elevii vor face evaluarea profesorilor la finalul fiecărui semestru

Bianca Geica - Redactor Senior

Ministerul Educației era acum câteva săptămâni în proces de elaborare a unei metodologii prin care elevii să poată face evaluarea profesorilor la finalul fiecărui semestru. De curând Ministerul Educației a anunțat, într-un comunicat, că a definitivat metodologia cu privire la consultarea elevilor cu privire la procesul educațional al profesorilor. 

Astfel, pentru evaluarea profesorilor  elevii vor  completa un chestionar care include 16 întrebări cu punctaje de la 1 la 5 cu privire la diferite aspecte ale activității profesorului respectiv.

Încrederea este o valoare esențială, care definește respectul reciproc și interdependența între toți actorii implicați în educație, în special între elev și profesor. Între părți trebuie să existe relații constructive îndreptate spre atingerea misiunii școlii, aceea de a-i pregăti pe copii și tineri pentru o viață independentă, de modelare a lor în adulți responsabili. Ministerul Educatiei a definitivat Metodologia prin care profesorilor li se dă posibilitatea de a consulta, în mod sistematic și constructiv, elevii, cu privire la modul în care aceștia percep beneficiile educației. Elevilor li se dă șansa să reflecteze în mod regulat asupra modului în care școală îi ajuta să se dezvolte, să crească. Este foarte important ca elevii să fie parte a tuturor aspectelor învățării, iar oferirea de feedback constructiv este o abilitate care sprijină adultul independent în organizarea relațiilor de familie, de muncă sau sociale.”, se arătă în comunicatul emis de Ministerul Educației.

Este un pas spre o normalitate in care profesorul și elevul sunt parteneri în procesul de predare-învățare. Nu este doar implementarea, in sfârșit, a unei prevederi a Statutului elevului, ci o dovadă a dorinței actualei echipe de la conducerea Ministerului Educației de a moderniza învățământul, de a-l aduce în secolul nostru. Ca facilitator de învățare, profesorul va avea acum un instrument, pe care îl poate și perfecționa, prin care să înțeleagă și mai bine cum poate să ajute fiecare elev în parte să progreseze, să descopere mai ușor ce merge la clasă și ce poate merge și mai bine. Pentru elev este în primul rând un instrument de reflecție, de analiză a propriei învățări, prin care își pune niște întrebări pe care nu întotdeauna le pune cineva, cum ar fi referitor la cele mai eficiente moduri de învățare, înțelegerea criteriilor după care este evaluat, relația dintre efortul depus și rezultate, sau ce îl motivează să participe la anumite ore. Pe lângă aceasta autoanaliză, care evident îl va ajuta și pe profesor, ne dorim ca prin acest proces să educăm generațiile viitoare și într-un spirit de fair-play în ceea ce privește necesitatea și relevanța feebackului în societatea modernă, într-o democrație. Adică le va reveni profesorilor și părinților sarcina de a-i sprijini pe copii și tineri să dezvolte modalități constructive de a își exprima opiniile, fără judecați de valoare sau agresivitate, într-un limbaj civilizat, care să ajute, nu sa jignească. Felicitări și reprezentanților Consiliul Național al Elevilor, care au perseverăm în promovarea acestui mecanism și care, sperăm, sa sprijine și implementarea lui într-un mod cât mai corect, constructiv, informându-i pe membrii lor de rolul chestionarului, astfel încât să fie realmente folositor în actul educativ, și să nu devină un mod de “vărsare a nădufului”.”, declară secretarul de stat Radu Szekely pentru Educatie Privată

profesor care preda elevilor

Feedback-ul va fi cules prin intermediul unei fișe de feedback semestrial, în toate școlile din România, începând din acest an școlar.

„Acest chestionar despre care vorbeam și metodologia de feedback ar trebui să fie aplicate în toate școlile din România în momentul în care Ministerul și Consiliul Național al Elevilor semnează acest protocol, ceea ce sper să se întâmple în următoarele două-trei săptămâni”, a mai spus Radu Szekely.

Cum arata propunerea fișei de feedback semestrial pentru evaluarea profesorilor

Anul trecut, Consiliul Național al Elevilor a venit cu un draft al chestionarului de evaluare a profesorului, care este în prezent discutat la nivelul Ministerului Educației și al partenerilor sociali.

Chestionarul va fi anonim și va putea fi completat de elevii de la gimnaziu și liceu, a explicat Rareș Voicu, președintele Consiliului Național al Elevilor, pentru edupedu.ro. Practic, acest chestionar nu a fost realizat cu scopul de a introduce sancțiuni pentru cadrele didactice, ci este doar un instrument orientativ, prin intermediul căruia elevii sunt încurajați să își exprime părerea cu privire la siguranța în clasă, atmosfera de la ore, profesionalismul și implicarea cadrelor didactice, dacă profesorul se încadrează cu materia la timp, dacă are abilități digitale și așa mai departe.

Citește și: Începerea cursurilor la 8 dimineața nu este benefică pentru elevi. Iată la ce oră se recomandă începerea școlii

Întrebările din chestionar sunt structurate pe trei teme:

  • calitatea actului educațional și a evaluării elevilor;
  • relația profesor-elev/elev-profesor și atmosfera la oră;
  • conduita profesorului.

La primul punct, elevii trebuie să precizeze cât de bine explică profesorul materia predată, dacă profesorul încurajează competitivitatea sau lucrul în echipă sau dacă notele puse de profesor sunt în concordanță cu realitatea.

La cel de-al doilea punct, ce vizează relația profesor-elev și atmosfera de la ore, elevii sunt întrebați cât de mult interacționează profesorul cu ei și în ce măsură îi implică activ în actul educațional, ce fel de relație există între elevi și profesor (strictă, deschisă, formală etc.), dar și în ce măsură profesorul respectă drepturile elevilor.

La ultimul punct, ce vizează conduita profesorului, elevii sunt încurajați să evalueze comportamentul profesorului la ore, să spună dacă profesorul este un model de urmat prin comportamentul, ideile și mentalitatea pe care le promovează, dar și dacă elevul a fost motivat, inspirat sau ajutat atunci când a avut nevoie.

Citește și: Mesajul viral al unei profesoare: „Dragi elevi, îmi cer scuze pentru că v-am tratat ca pe niște probleme de rezolvat”. Dacă ar fi toți profesorii așa!

  • Surse: edupedu.ro, facebook.com/teachforromania, consiliulelevilor.ro
  • Sursă foto principală: istockphoto.com

Surse foto: istockphoto.com

Articolul urmator
Ziua Profesorilor: ce ar trebui să știe copilul tău și cum să o sărbătoriți
Ziua Profesorilor: ce ar trebui să știe copilul tău și cum să o sărbătoriți

Noutăți de la Qbebe

Înscrie-te la newsletter-ul Qbebe și primești ultimele noutăți.

Va rugam sa completati campurile necesare.

    Alte articole care te-ar putea interesa

    Există 118 școli cu risc seismic 1 în România. Lista completă ar urma să fie făcută publică de către Ministerul Educației
    Există 118 școli cu risc seismic 1 în România. Lista completă ar urma să fie făcută publică de către Ministerul Educației

    Premierul Nicolae Ciucă a anunțat într-o ședință de Guvern că în România, există 118 școli cu risc seismic de gradul 1. Locația acestora urmează să fie...

    Ministerul Educației a schimbat media de la care se acordă bursele de merit! Ce elevi se mai încadrează pentru banii de la stat
    Ministerul Educației a schimbat media de la care se acordă bursele de merit! Ce elevi se mai încadrează pentru banii de la stat

    În urmă cu câteva zile, potrivit unui ordin de ministru publicat în Monitorul Oficial, s-au schimbat criteriile după care se acordă burse elevilor. Printre ele se...

    Elevii cu 10 la examenele de Evaluare Națională și Bacalaureat vor fi premiați cu bani și cadouri
    Elevii cu 10 la examenele de Evaluare Națională și Bacalaureat vor fi premiați cu bani și cadouri

    În urma rezultatelor remarcabile obținute la Evaluarea Națională și la Bacalaureat, autoritățile din mai multe județe au hotărât să-i recompenseze pe elevi. Astfel,...

    Mai puțini elevi în clasele primare pentru anul școlar 2024-2025, propune Ministerul Educației
    Mai puțini elevi în clasele primare pentru anul școlar 2024-2025, propune Ministerul Educației

    Ministerul Educației propune o medie de 18 elevi la clasă, însă numărul poate varia, cu condiția să se încadreze între 10 și 26 de copii; nu mai mult, nu mai puțin....

    Calendarul anului școlar 2023-2024, lansat în dezbatere de Ministerul Educației
    Calendarul anului școlar 2023-2024, lansat în dezbatere de Ministerul Educației

    Ministerul Educaţiei a publicat proiectul de ordin de ministru privind structura anului şcolar 2023 - 2024. Conform calendarului, școala ar începe pe 11 septembrie 2023 și ar urma...

    Elevii nu vor mai primi note la educație fizică, desen și muzică. Când vor deveni ele doar o amintire
    Elevii nu vor mai primi note la educație fizică, desen și muzică. Când vor deveni ele doar o amintire

    Ministrul Sorin Cîmpeanu este hotărât să reformeze sistemul educațional din România. De aceea multe modificări se vor implement chiar de la începutul acestui an...

    An școlar cu 5 module. Cum se calculează mediile elevilor? Explicații detaliate de la Ministerul Educației
    An școlar cu 5 module. Cum se calculează mediile elevilor? Explicații detaliate de la Ministerul Educației

    Sorin Ion, secretarul de stat din Ministerul Educației, a explicat în detaliu și cu exemple cum se va calcula media elevilor în noua structură a anului școlar 2022-2023,...

    Elevii vor primi bursă de merit și pentru medii de 5 sau 6. Care sunt condițiile
    Elevii vor primi bursă de merit și pentru medii de 5 sau 6. Care sunt condițiile

    Condițiile pentru acordarea burselor de merit și de studiu se schimbă pentru anul școlar 2023-2024. Iată care sunt mediile pe care trebuie să le obțină elevii ce solicită burse de...

    © 2024 Qbebe