Pentru că bullying-ul este un fenomen tot mai răspândit în școală, este nevoie ca părinții și profesorii să acționeze concertat pentru a-i face față. Pe de o parte, școala trebuie să ia măsuri adecvate pentru prevenirea comportamentelor de bullying și sancționarea copiilor care au astfel de comportamente. Dar, numai cu sancțiuni, purtarea copiilor nu se poate schimba în profunzime.Există chiar studii care arată că pedeapsa poate înrăutăți comportamentele de bullying. Este necesar ca părinții și profesorii să pună în acțiune și alte procedee prin care să influențeze personalitatea copilului, astfel încât felul său de a vedea lucrurile să se modifice, nu doar comportamentul. Iar studiile științifice pot fi de ajutor în acest sens.
Ce spun studiile legat de bullying
Cercetătorii au observat că școala abordează adesea bullying-ul într-un mod contraproductiv, fără să ia în considerare sugestiile rezultate în urma studiilor. Astfel, majoritatea măsurilor anti-bullying se axează pe identificarea copiilor agresori și pedepsirea lor. "Dar o serie de cercetări de peste 20 de ani demonstează că pedepsirea copiilor pentru bullying nu este eficientă.", arată Jonathan Cohen, psiholog la Teachers College, Columbia University. Este necesar ca școala să promoveze o nouă abordare, combinând învățarea prin consecințe cu medierea și consilierea, pentru a avea succes în lupta contra bullying-ului.
Astfel, în cadrul unui studiu la care au participat 7300 de elevi și 2900 de profesori din 290 de licee din SUA s-a arătat că un grad înalt de disciplină școlară asociat cu implicarea unui număr mare de adulți care să formeze o rețea de suport au condus la un nivel sporit de siguranță în școală. În școlile în care a funcționat această combinație numărul de cazuri de bullying a scăzut, comparativ cu școlile care aveau un singur tip de abordare (fie numai sancțiuni și autoritate, fie numai consiliere și suport). "Majoritatea elevilor care fac acte de bullying se luptă cu anumite probleme de natură psihologică." , arată Cohen. Pedepsele severe pot să exacerbeze bullying-ul, conform lui Christian Villenas, cercetător în cadrul National School Climate Center. Din cauza atacurilor grave, școlile au început să introducă din ce în ce mai multe pedepse pentru comportamentele rele ale elevilor, presate fiind și de temerile părinților. Din păcate, aceste măsuri nu iau în considerare rezultatele studiilor, care arată că nu este suficient să îmbunătățești disciplina în școală, ci că trebuie să abordezi și dezvoltarea socio-emoțională a elevilor. Iar acest lucru se poate face doar prin implicarea sporită a părinților și crearea cunei comunități școlare adevărate, în cadrul căreia elevii să-și asume responsabilitatea pentru propriile acțiuni.
Sentimentul de a aparține unei comunități reduce bullyingul
Acestea sunt concluziile unui studiu care arată că elevii care simt că fac parte dintr-o comunitate, că aparțin de cineva (fie că este vorba de familie, comunitatea școlară sau un grup de prieteni) prezintă mult mai rar tendințe de bullying. Rezultatele studiului, publicate în revista Educational and Child Psychology sugerează că părinții și profesorii trebuie să creeze un mediu suportiv atât acasă cât și la școală, în care copiii să se simtă acceptați și înțeleși. "Am descoperit că percepția copiilor că sunt susținuți și acceptați în comunitatea școlară este un factor care poate preveni comportamentele de bullying. Crearea unui mediu bazat pe toleranță și compasiune poate fi foarte utilă pentru reducerea acestor comportamente în școală", arată Chad Rose, profesor asociat la University of Missouri.
Pentru acest studiu, cercetătorii au analizat răspunsurile din cadrul a peste 900 de chestionare ale unor elevi din școli și licee americane. Chestionarele urmăreau atât sentimentulo de apartenență la grupul de colegi, familie și comunitatea școlară, cât și comportamentele de bullying (de exemplu, respondenții erau întrebați dacă au supărat alți copii pentru a se distra sau dacă au răspândit zvonuri despre alții). Rezultatele au arătat că acei elevi care simțeau o legătură puternică de apartenență cu grupul de prieteni și cu familia, se simțeau și mai integrați în comunitatea școlară, iar comportamentele lor de bullying erau mult mai rare.
Acest studiu demonstrează că părinții pot juca un rol proactiv în dezvoltarea la copil a sentimentului de apartenență la comunitatea școlară. Cu cât copilul simte că aparține de o familie care îl susține și îi acceptă, cu atât va fi mai ușor să formeze noi legături și să-și consolideze acest sentiment de apartenență și cu alții. Iar atunci când știe că face parte dintr-un grup sau comunitate, copilul își va asuma responsabilități în cadrul grupului, inclusiv protejarea celorlalți membri ai grupului, iar comportamentele sale agresive vor diminua.
Studiul sugerează că o modalitate prin care părinții pot crește sentimentul de legătură și apartenență familială este ca aceștia să participe la activități care îi plac copilului sau pentru care acesta manifestă interes. Fie că este vorba de a merge la anumite evenimente împreună, de exemplu la evenimente sportive precum un maraton, fie că părinții și copii gătesc împreună sau fac o activitate artistică la comun, toate acestea contribuie la sentimentul copilului de a face parte din familie.
Studiile au arătat, în plus, că este importantă și convingerea copilului că face parte dintr-o comunitate școlară disciplinată, în care copiii și adulții se respectă, iar gradul de siguranță este crescut. Cu cât copii, dar și părinții și profesorii au mai clar în minte ideea că școala lor este un mediu non-violent și ocrotitor, cu atât tendințele agresive sunt descurajate. Participarea copiilor la activități prin care învață auto-controlul și alte abilități socio-emoționale, precum capacitatea de a aștepta și a nu reacționa impulsiv, este , de asemenea, o indicație pentru diminuarea bullying-ului în școală.
Surse: https://www.hindustantimes.com; https://hechingerreport.org; https://www.apa.org