X

Gestionarea modulelor cookie pe site-ul Qbebe.ro

Acest site utilizează cookie-uri. Acceptând cookie-urile, veți putea naviga în cele mai bune condiții.

Accept Politica de Cookie

5 detalii importante care demonstrează importanța vitaminei D în imunitatea organismului

de Alina Nedelcu

Vitamina D face parte dintre cele mai importante vitamine, cu roluri esențiale în menținerea funcționării optime a organismului. Din articolul de mai jos veți descoperi cât de utilă este pentru sistemul imunitar, putându-ne proteja eficient împotriva infecțiilor de tot felul. În aceste condiții, este recomandat să fim permanent în legătură cu un medic, astfel încât acesta să ne poată indica doza corectă de vitamina D, pentru noi și pentru copii, în funcție de starea noastră de sănătate.

Cum acționează vitamina D asupra sistemului imunitar

Poate influența pozitiv acțiunea celulelor T

Celulele T (limfocitele de tip T) sunt parte a sistemului imunitar.Când în organism pătrund agenți patogeni, acestea au capacitatea de a le recunoaște și de a le distruge. Pentru ca acest fenomen să se poată produce, este necesar ca ele să aibă parte de prezența receptorilor de vitamina D și de vitamina D ca atare.
Un studiu efectuat în Danemarca, în cadrul Universității din Copenhaga, a urmărit să vadă cum reacționează celulele T când există și vitamina D în preajma lor. În vederea obținerii unor rezultate, s-au utilizat, pe de o parte, celule care nu au fost expuse la niciun fel de bacterie/virus, iar pe de altă parte, s-a apelat tocmai la celulele T. Despre cele din prima categorie s-a observat că nu pot produce receptori de vitamina D, pe când celulele T pot face acest lucru.
Cu alte cuvinte, testele de laborator au arătat că o parte componentă fundamentală a sistemului imunitar (celulele T) vor acționa mai bine și ne vor proteja de îmbolnăviri, fiind activate în prezența vitaminei D.

Vitamina D are capacitatea de a declanșa acțiunea antiinflamatoare din organism și de a-l stimula să dea un răspuns corect în fața „agresorilor"

Despre această vitamină s-a vorbit de mai bine de o sută de ani ca fiind una dintre cele mai indicate pentru consolidarea sistemului imunitar al organismului, în condițiile în care este responsabilă de constituirea așa-numitelor „proteine antibacteriene". Acestea există atât la oameni, cât și la primate, având abilitatea de a suprima bacteriile care ar putea produce infecții.
Alături de acest tip de proteine, datorită vitaminei D se va constitui și o enzimă specială, care va activa răspunsul spontan al organismului la noi agenți patogeni, stimulând monocitele și neutrofilele (Fac parte dintre celulele albe din sânge, înghițind și digerând agenții patogeni). Enzima respectivă se va dezvolta tot mai mult și va face posibilă distrugerea „agresorilor" ce amenință imunitatea.

Pe de altă parte, vitamina D poate să ne protejeze în situația în care ar exista și un răspuns exagerat al organismului la prezența unor agenți patogeni. Pentru ca acesta să nu se producă, iar inflamațiile excesive să lezeze țesuturile și organele, receptorii vitaminei D vor interveni și vor acționa astfel încât să se asigure o nouă coordonare a răspunsurilor sistemului imunitar, limitată doar la a preveni inflamația excesivă și la împiedicarea proliferării bacteriilor.

Datorită vitaminei D se poate declanșa un răspuns mai bun al sistemului imunitar la prezența unor virusuri inclusiv asupra celui gripal

De-a lungul timpului, cercetările au ajuns la concluzia că vitamina D poate să conducă organismul să răspundă mai bine virusurilor decât prin intermediul vaccinurilor. Explicația lor este următoarea: vaccinurile asigură o protecție limitată, în timp ce vitamina D „învață" organismul cum să răspundă la o gamă variată de agenți patogeni.
De exemplu, un studiu efectuat în Japonia, în perioada decembrie 2008-2009, a arătat că suplimentarea dozelor de vitamina D are un efect pozitiv asupra prevenției îmbolnăvirii de gripă, mai ales cu virusul A. Pentru acest studiu s-a apelat la un grup de elevi, cărora li s-au dat suplimente cu vitamina D3, fără să fie vaccinați antigripal. S-a observat că incidența cazurilor de gripă a fost cu 58% mai scăzută în rândul acestora.

Numai în prezența vitaminei D se va produce un răspuns corect al sistemului imunitar, astfel încât să se evite apariția unor probleme autoimune

Vitamina D3 (colecalciferol) este vitamina D produsă în mod natural, fiind prezentă în cantități mici în unele alimente (mai ales cele de origine animală), în timp ce vitamina D2 este prezentă în unele alimente origine vegetală (legume). Vitamina D3 este activată în organism odată cu expunerea la lumina solară, dar numai după ce inițial a fost produsă o „previtamină D3". Ulterior, aceasta est sintetizată la nivelul pielii, formându-se vitamina D 3 propriu-zisă. La rândul ei, ea va fi prelucrată la nivelul ficatului și rinichilor și va deveni activă.

Fata ce se plimba in aer liber intr-o zi de iarna si vrea sa ia o pastila

După ce vitamina D este activă este cunoscută sub numele de calcitriol, care va influența sistemul imunitar în două moduri:
• Va proteja celulele T pentru ca acestea să nu lucreze ca „autoimune"- Calcitriolul va bloca producerea exagerată de asemenea celule, pentru ca ele să nu ajungă să atace celulele și țesuturile
• Va bloca din chimicalele ce ar putea distruge propriile celule ale corpului, limitându-le acțiunea la blocarea agenților patogeni- Vitamina D poate să influențeze pozitiv și acțiunea celulelor de tip B (și acestea sunt un fel de limfocite, specializate în producerea de anticorpi), determinându-le să acționeze doar la nivelul inhibării agenților patogeni periculoși
În concluzie, vitamina D este fundamentală în apariția unui răspuns specific al organismului la diverși „agresori", aceștia fiind identificați și distruși mai ușor în prezența ei.

Deficitul de vitamina D ne face mai vulnerabili în fața unor bacterii puternice

În scopul de a se demonstra importanța vitaminei D în protecția organismului în fața unor agenți patogeni foarte puternici, precum este E.Coli, responsabilă inclusiv de apariția unei forme de meningită bacteriană la bebeluși, experții germani au realizat un studiu , prezentat inclusiv în cadrul „Societății Americane de Microbiologie".

Pentru a se realiza studiul s-au recoltat probe de sânge atât de la bebeluși care aveau deficit de vitamina D pentru că și mamele lor aveau această problemă în perioada în care i-au alăptat, cât și de la unii care nu aveau deficit al acestei vitamine. După probe de laborator care au durat mai multe săptămâni, timp în care s-au efectuat și teste pentru a se vedea cum s-ar reacționa la E.Coli primindu-se tratamentul specific cu antibiotice, s-a ajuns la următoarea concluzie: cei care nu au deficit de vitamina D pot să contracareze mai bine bacteriile Gram-negative (acestea nu rețin colorația violetului de gențiană în urma metodei de colorație Gram- Este o metodă care urmărește examenul microscopic al bacteriilor, ce permite clasificarea acestora în funcție de peretele celular) precum este și E. Coli, organismul putând să producă un răspuns spontan în cazul unui „agresor" necunoscut.

Citește și: 5 afecțiuni periculoase care pot să apară dacă ai lipsă de vitamina D

Cum să avem grijă de sistemul imunitar cu ajutorul vitaminei D

Atât pentru tine, cât și pentru copilul tău, pentru a reuși să beneficiați de vitamina D astfel încât să vă bucurați de o imunitate mai bună, ar trebui să ții cont de următoarele indicații:
Nu ocoliți alimentele ce conțin și această vitamină
Printre cele mai valoroase alimente din acest punct de vedere se numără:
• Peștele
• Laptele
• Cerealele fortificate
• Ouăle
• Ciupercile
• Sucul de portocale fortificat cu vitamina D

Expuneți-vă la lumina soarelui
Medicii atrag atenția asupra următorului aspect: expunerea ocazională a mâinilor și feței, la lumina soarelui, nu este suficientă pentru a preveni deficitul de vitamina D și pentru ca aceasta să ajute într-adevăr la funcționarea corectă a sistemului imunitar. Cel mai bine va fi să vă expuneți porțiuni mai mari de piele la soare.

Ca să nu existe pericolul arsurilor solare, evitați orele de vârf (mai ales după-amiaza, după orele 11) și expuneți-vă progresiv la soare. De exemplu, pentru cine are o piele deschisă la culoare vor fi suficiente 10-20 de minute de expunere pentru ca pielea să poată sintetiza vitamina D. În schimb, pentru cine are o piele închisă la culoare, durata va fi mai mare.

Cereți sfatul unui medic din acest punct de vedere și nu uitați și de loțiunile de protecție solară! Încercați, pe cât posibil, ca zilnic să ieșiți la plimbări de 20-30 de minute, foarte utile pentru ca lumina soarelui să favorizeze activarea vitaminei D în organism.

Fata care a iesit la plimbare intr-o zi de iarna

Vitoral D spray pentru adulti Apelați la suplimentele alimentare
Pentru a ajunge la dozele zilnice recomandate, suplimentele alimentare pot fi soluția cea mai potrivită. Iată de câtă vitamina D ar fi nevoie, în funcție de vârstă:
• Bebelușii între 0 și 6 luni au nevoie de 400 de IU de vitamina D pe zi
• Bebelușii între 6 și 12 luni au nevoie tot de 400 de IU pe zi (limita maximă este de 1500 de IU)
• Copiii cu vârsta între 1 și 3 ani au nevoie de 600 de IU pe zi
• Cei cu vârsta între 4 și 8 ani: 600 IU pe zi (limita maximă este de 3000 de IU pe zi)
• Copiii de la 8 ani, dar și adolescenții, ar trebui să beneficieze tot de aproximativ 600 de IU pe zi.
• Până la vârsta de 70 de ani, este nevoie de 600 de IU (unități internaționale) pe zi, cu limita maximă de 4000 de IU
• După vârsta de 70 de ani, este ideal să beneficiezi de 800 de IU pe zi (limita maximă este de 4000 de IU)

Înainte de a te apuca să recurgi la astfel de suplimente, mergi neapărat să discuți cu un medic. Acesta îți poate recomanda analiza ce vizează verificarea nivelului de vitamina D și, în funcție de rezultat, ți se va prescrie câtă să iei și cum să o iei. Este esențial să te consulți cu el întrucât această vitamină interacționează cu tot felul de medicamente. Printre acestea se numără:
• Anumite medicamente cu Prednison
• Unele medicamente pentru scăderea colesterolului (în special statinele)
• Medicamente pentru tratarea tuberculozei
• Unele speciale pentru tratarea epilepsiei

Pentru a avea parte de vitamina D similară celei sintetizate în mod natural prin expunerea la lumina solară, medicul îți va prescrie vitamina D3 (colecalciferol). Printre suplimentele care o conțin se află și Vitoral D Spray Oral pentru adulți.

Acesta este un supliment alimentar cu gust de mentă și xylithol, sub formă de spray, destinat administrării orale. Conţine o combinaţie de Vitamina D3 (colecalciferol) și Vitamina K2, care contribuie la absorbţia eficientă a calciului și la menţinerea sănătaţii sistemului osos și a dinților. Vitoral D pentru adulți nu conține coloranţi artificiali, gluten, grăsimi, sare, drojdie sau lactoză, fiind potrivit inclusiv pentru vegetarieni, diabetici și persoane care suferă de boala celiacă. Spray-ul nu conține ingrediente care să cauzeze crampe!
Pentru administrare, spray-ul se va agita bine. Se recomandă a se folosi câte 1 puf pe zi (În acest caz, conținutul poate fi suficient pentru 120 de zile). În cazuri severe, se pot folosi până la 3 pufuri pe zi.

În cazul copiilor, cel mai important este să li se asigure vitamina D pe căi naturale (lapte matern, alimente bogate în această vitamină, contact constant cu lumina soarelui).

Cât privește suplimentele alimentare, pediatrul va indica tot unul pe bază de colecalciferol. Forma de administrare va trebui să nu-i creeze niciun fel de disconfort copilului, de aceea există vitamina D sub formă de picături, de spray, de bomboane gumate, de sirop etc..

Spre exemplu, „Vitoral D" este un spray conceput special atât pentru bebeluși, cât și pentru copiii mai mari, conținând vitamina D din sursă naturală. având un grad de absorbție superior. Vitoral D pentru copii

El este foarte important în primele faze ale dezvoltării copiilor, mai ales după o perioadă mai îndelungată în care aceștia nu au fost expuși la soare. În plus, spray-ul nu are în componență coloranți artificiali, gluten, grăsimi, sare, drojdie sau lactoza, fiind adecvat inclusiv pentru diabetici, vegetarieni sau pentru cei care au boala celiacă.


Tu te-ai gândit până acum la cât de importantă este vitamina D pentru funcționarea sistemului nostru imunitar?

Citește și: Ghid pe vârste: câtă vitamina D trebuie să iei, tu sau copilul

Surse:
www.articles.mercola.com, www.dummies.com, www.omicsonline.org, www.ncbi.nlm.nih.gov, www.nhs.uk, www.sciencedaily.com, www.iai.asm.org

 

Noutati de la Qbebe

INSCRIE-TE la newsletter-ul Qbebe si primesti ultimele noutati.

Email
Data nasterii bebelusului    
 

Articole asemanatoare

Cum reducem la minimum riscul SIDS la bebeluși Cum reducem la minimum riscul SIDS la bebeluși
Totul despre otita seroasa Totul despre otita seroasa
Bronșita la copii: cauze și tratament Bronșita la copii: cauze și tratament
Cum sa elimini dopurile de ceara Cum sa elimini dopurile de ceara

Articole Lifestyle

O femeie din Rusia, arestată după ce a bătut un taximetrist și i-a furat mașina O femeie din Rusia, arestată după ce a bătut un taximetrist și i-a furat mașina
Schimbare majoră la WhatsApp, toți suntem afectați! Utilizatorii sunt revoltați peste măsură! Schimbare majoră la WhatsApp, toți suntem afectați! Utilizatorii sunt revoltați peste măsură!
Vești bune de la Stat pentru români: concediu de până la un an și 1.700 de lei pe lună! Vești bune de la Stat pentru români: concediu de până la un an și 1.700 de lei pe lună!
Orașul în care nu ai voie să mori există! Orașul în care nu ai voie să mori există!

Alte articole care te-ar putea interesa

Editorial Qbebe
scris de Otilia Geavlete
Sharenting: noua tendință în parenting prin care Social Media devine o unealtă psihologicăSharenting -o tendință controversată Să distribui câteva poze cu momente fericite din viața familiei tale pe rețelele de socializare este un trend actual, care nu pare dăunător în nici un fel. Dar să dai...

Lista gradinite

Cauta o gradinita in orasul tau

Retete culinare
Editorial Qbebe
scris de Cristina Fotescu
Recenzie carte: Programul de 90 de minute de somn pentru bebelusiAuzisem ca este bine sa scrii si lucruri pozitive dar si negative intr-o recenzie ... Dar am decis sa scriu in stilul meu, asa ca am preferat sa scriu totul la scurt si la obiect. Prin urmare: 1. Foarte util planul NAPS...
Qbebe Horoscop saptamanal
Qbebe Funny

Naste natural

Rata de succes in alaptare creste daca prima baita a nou-nascutului este facuta mai tarziu

Rata de succes in alaptare creste daca prima baita a nou-nascutului este facuta mai tarziu

Conform unui studiu desfasurat in
MAI MULT

Nu ai voie nici macar un pahar de alcool in sarcina, spun specialistii

Nu ai voie nici macar un pahar de alcool in sarcina, spun specialistii

Desi exista pareri care sustin ca nu este complet interzis consumul de alcool in
MAI MULT

3 metode geniale sa dormi mai bine in sarcina

3 metode geniale sa dormi mai bine in sarcina

Sarcina este o perioada in care corpul sufera o multime de modificari, iar
MAI MULT

Bebee

Cele-mai-grele-luni-de-sarcină-sunt-primele-3----află-de-ce

Cele mai grele luni de sarcină sunt primele 3 – află de ce

Perioada sarcinii este foarte frumoasă, dar în același timp și delicată.
MAI MULT

Înotul-dezvoltă-copiii-într-un-mod-armonios

Înotul dezvoltă copiii într-un mod armonios

Beneficiile înotului sunt nenumărate, iar cei mici ar trebui să învețe de
MAI MULT

alaptare

Cât se alăptează un nou-născut?

Alăptarea este modul prin care un nou-născut este hrănit de către mama sa cu
MAI MULT

Cum-tratăm-scurgerile-vaginale-din-timpul-sarcinii

Cum tratăm scurgerile vaginale din timpul sarcinii

Scurgerile vaginale sunt secreţii ale organelor genitale, cu rol de apărare
MAI MULT

sigur.info-fii sigur pe net