Ghid de ingrijire a nasului E-book gratuit
Burtici fericite
Din grija pentru copilul tau

Elevii primesc absenţe dacă nu participă la orele online. Ce alte reguli trebuie să ştie părinţii şi elevii

Un nou ordin al Ministrului Educaţiei, apărut la finalul săptămânii trecute, stabileşte noi reguli referitoare la predarea în sistem online. Acestea se adresează elevilor, cadrelor didactice şi părinţilor. Parcurge articolul de mai jos pentru a afla ce cuprinde noul ordin!

Obligaţiile participanţilor la orele online

Potrivit ordinului de ministru 5.545/2020 (semnat pe 10 septembrie şi publicat pe 11 septembrie în Monitorul Oficial), se stabileşte cine sunt participanţii la cursurile online: "Prin participant la activităţile desfăşurate prin intermediul tehnologiei şi al internetului se înţelege: cadrul didactic, preşcolarul, elevul, părintele, tutorele legal instituit sau susținătorul legal al elevului minor sau un membru al familiei în grija/supravegherea căruia este încredințat elevul minor".

Una dintre principalele noutăţi aduse de acest ordin este că, spre deosebire de perioada din primăvară, nu se mai menţionează obligativitatea pentru părinţi de a le asigura copiilor instrumentele necesare pentru orele online, ci se vorbeşte despre părinţi ca aceia care "asigură participarea copiilor". 

Obligaţiile participanţilor la învăţământul în sistem online se referă la:

  • "răspund pentru toate mesajele, videoclipurile, fișierele expediate sau pentru orice alte materiale prelucrate prin utilizarea aplicației/platformei educaționale informatice;
  • de a utiliza aplicația/platforma educațională informatică doar în conformitate cu prevederile legale;
  • de a nu înregistra, disemina, folosi informații, care conțin date cu caracter personal, în alt mod care excede scopului prelucrării acestor date"

Baietel aflat in fata computerului pentru  a participa la cursuri desfasurate in sistem online 

Altă noutate ce se regăseşte în noul ordin de ministru este următoarea: este prima dată când într-un asemenea document se prevede ca temele ce vor fi date elevilor să fie creative, să nu îi solicite prea mult şi să nu le ocupe foarte mul timp: "În elaborarea sarcinilor de lucru trebuie să se urmărească respectarea particularităților de vârstă ale elevilor în ceea ce privește resursa de timp, nivelul de înțelegere al acestora și gradul de dificultate a itemilor.
Sarcinile de lucru trebuie să fie creative, să nu conducă la pierderea interesului elevilor față de învățare, la oboseală fizică și emoțională, la reducerea timpului destinat unor activități recreative, familiale sau comunitare, inclusiv a timpului destinat somnului, alimentației etc."

În cadrul aceluiaşi document oficial este definită şi predarea online: "...o formă de organizare a procesului didactic ce implică înlocuirea orelor de predare-învățare-evaluare, care presupun prezența fizică a preșcolarilor/elevilor în sala de curs, cu activități de studiu individual și activități didactice în sistem online. Activitatea este organizată de către cadrele didactice, acestea asigurând continuitatea procesului didactic prin intermediul tehnologiei și al internetului".

Şcoala desfăşurată în sistem online presupune următoarele tipuri de comunicare:

  • sincronă – organizată într-un mediu virtual de învățare, cu participarea simultană a preșcolarilor/elevilor, a cadrelor didactice, eventual și a părinților/reprezentanților legali
  • asincronă – se desfăşoară într-un mediu virtual de învățare, în cadrul căreia preșcolarii/elevii și cadrele didactice nu sunt conectați simultan
  • mixtă – este desfășurată atât sincron, cât și asincron

Responsabilităţile elevilor

Ordinul de ministru menţionat prevede, pentru elevi, următoarele responsabilităţi:

  • "au obligația de a participa la activitățile desfășurate prin intermediul tehnologiei și al internetului; în caz contrar, elevul este considerat absent și se consemnează absența în catalog, cu excepția situațiilor justificate;
  • participă la activitățile stabilite de cadrele didactice și de către conducerea unității de învățământ, conform programului comunicat, precum și informațiilor transmise de către profesorii diriginți/profesorii pentru învățământ primar/învățătoare/ profesorii pentru învățământul preșcolar/educatoare;
  • rezolvă și transmit sarcinile de lucru în termenele și condițiile stabilite de către cadrele didactice, în vederea valorificării activității desfășurate prin intermediul tehnologiei și internetului;
  • au o conduită adecvată statutului de elev, dezvoltând comportamente și atitudini prin care să se asigure un climat propice mediului de învățare;
  • nu comunică altor persoane datele de conectare la platforma destinată învățământului prin intermediul tehnologiei și al internetului
  •  nu înregistrează activitatea desfășurată în mediul online, în conformitate cu legislația privind protecția datelor cu caracter personal, conform prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679, precum și ale art. 4 alin. (4) din prezenta metodologie"

Atribuţiile cadrelor didactice

Conform metodologiei, cadrele didactice au atribuţiile de mai jos:

  • proiectează și realizează activitățile didactice din perspectiva principiilor curriculare și a celor privind învățarea prin intermediul tehnologiei și al internetului;
  • elaborează, adaptează, selectează resurse educaționale deschise, sesiuni de învățare pe platforme educaționale, aplicații, precum și alte categorii de resurse care pot fi utilizate;
  • proiectează activitățile-suport pentru învățarea prin intermediul tehnologiei și al internetului;
  • elaborează instrumente de evaluare aplicabile prin intermediul tehnologiei și al internetului, pentru înregistrarea progresului preșcolarilor/elevilor;
  • stabilesc împreună cu celelalte cadre didactice un program optim pentru predare-învățare-evaluare astfel încât să se respecte curba de efort a elevilor și să se evite supraîncărcarea acestora cu sarcini de lucru

Referitor la "proiectarea şi organizarea activităţii didactice prin intermediul tehnologiei şi internetului", cadrele didactice vor ţine cont de:

  • selectarea informațiilor/a experiențelor anterioare ale elevilor și valorificarea acestora;
  • realizarea/selectarea/adaptarea materialelor/resurselor specifice pentru facilitarea procesului educațional;
  • crearea unei comunități de învățare;
  • aplicarea sarcinilor de lucru, astfel încât să se asigure pentru toți preșcolarii/elevii dobândirea competențelor specifice particularităților de vârstă;
  • încurajarea contribuțiilor individuale, a reflecției etc.

Metodologia aduce în discuţie şi faptul că sevor urmări "dezvoltarea competențelor elevilor, fixarea și consolidarea cunoștințelor, educația remedială, pregătirea elevilor pentru susținerea evaluărilor și examenelor naționale".

Alt rol al cadrelor didactice prevăzut în ordinul de ministru este "verificarea sistematică a realizării sarcinilor de lucru de către preșcolari/elevi și îi încurajează prin oferirea feedbackului constructiv/pozitiv cu accent permanent pe proces, soluții și pe rezultat, nu pe consecințe". Se recomandă ca elevii să aplice autoevaluarea, evaluarea reciprocă, apelându-se la tehnici de colaborare în perechi sau în grupuri mici.

Cadrele didactice nu vor mai fi obligate să consulte părinţii şi elevii pentru acordarea notelor/calificativelor: "progresul educațional al elevilor poate fi evaluat de cadrele didactice, prin acordarea de note/calificative, în conformitate cu legislația în vigoare, utilizând instrumente specifice de evaluare".

Obligaţiile pe care le are şcoala

Unităţile de învăţământ sunt cele care în primul rând trebuie să asigure protejarea şi păstrarea datelor cu caracter personal, în acest scop având următoarele atribuţii:

  • "securitatea în mediul online
  • asigurarea confidențialității datelor
  • preîntâmpinarea riscului pierderii de date
  • împiedicarea modificării datelor cu caracter personal
  • interzicerea accesului neautorizat la datele cu caracter personal"

Altă obligaţie a şcolilor este de a nu realiza înregistrări (ca măsură de protejare a datelor cu caracter personal) şi de a proteja date cu caracter personal cum ar fi:

  • numele și prenumele preșcolarilor/elevilor, numele și prenumele cadrelor didactice care utilizează aplicația/platforma educațională informatică;
  • imaginea, vocea participanților, după caz;
  • mesajele, videoclipurile, fișierele expediate sau orice alte materiale care conțin date prelucrate prin utilizarea aplicației/platformei educaționale informatice;
  • rezultatele evaluării;
  • datele de conectare la aplicația/platforma educațională utilizată pentru participare la cursurile online: nume de utilizator și parolă de acces.

Atribuţiile părinţilor

În noul ordin al Ministrului Educaţiei, la articolul 15,  sunt stipulate şi obligaţiile părinţilor în cadrul sistemului de învăţare online:

  • "asigură participarea copiilor la activitățile didactice organizate de către unitatea de învățământ prin intermediul tehnologiei și al internetului, urmărind crearea unui mediu fizic sigur, prietenos și protectiv pentru copil în timpul desfășurării activității, promovarea unui comportament pozitiv, aprecierea progresului înregistrat de preșcolar/elev, încurajarea, motivarea și responsabilizarea acestuia cu privire la propria formare
  • mențin comunicarea cu profesorul diriginte/învățătorul și celelalte cadre didactice;
  • sprijină preșcolarul/elevul, dacă este cazul, în primirea și transmiterea sarcinilor de lucru, în termenele stabilite;
  •  transmit profesorului diriginte/profesorului pentru învățământ primar/învățătoarei/profesorului pentru învățământul preșcolar/educatoarei feedbackul referitor la organizarea și desfășurarea activității de predare-învățare-evaluare prin intermediul tehnologiei și al internetului"

Surse: edupedu.ro, legislatie.just.ro, romania.europalibera.org

Luni, 5 martie, incepe simularea Evaluare Nationala pentru clasa a VIII-a. Ce trebuie sa stie toti parintii si elevii

Surse foto: istockphoto.com, pexels.com

Noutăți de la Qbebe

Înscrie-te la newsletter-ul Qbebe și primești ultimele noutăți.

Va rugam sa completati campurile necesare.

    Data nașterii bebelușului

    Alte articole care te-ar putea interesa

    Interviu cu Alexia, elevă în clasa a opta:”Nu sunt de acord ca elevii să meargă la școală. Cred că fiecare elev poate învața și de acasă, dacă vrea să învețe”.
    Interviu cu Alexia, elevă în clasa a opta:”Nu sunt de acord ca elevii să meargă la școală. Cred că fiecare elev poate învața și de acasă, dacă vrea să învețe”.

    De când am aflat că școala va începe din 14 septembrie, iar elevii trebuie să se ducă fizic în clase, ca orice mamă m-am panicat și am început să fiu atentă...

    Bullying-ul, interzis prin legea educatiei. Evaluare psihologica pentru victime, dar si pentru agresori. Ce NU mai au voie elevii sa faca
    Bullying-ul, interzis prin legea educatiei. Evaluare psihologica pentru victime, dar si pentru agresori. Ce NU mai au voie elevii sa faca

    Bullying-ul a fost interzis in scoli, gratie modificarii Legii Educatiei nationale nr. 1/2011. Astfel, potrivit modificarilor, Legea educatiei defineste ca violenta psihologica-bullying...

    Ministerul Educației lansează proiectul prin care elevii sunt încurajați să citească 20 de minute zilnic
    Ministerul Educației lansează proiectul prin care elevii sunt încurajați să citească 20 de minute zilnic

    Miercuri, 15 ianuarie, de Ziua Culturii Naționale, Ministerul Educației a anunțat că lansează un nou proiect educațional (numit „Un alt fel de 20 20”), al cărui scop este...

    Ce trebuie să facă părinţii care vor numai şcoală online pentru copiii lor
    Ce trebuie să facă părinţii care vor numai şcoală online pentru copiii lor

    Părinţii care doresc ca micuţii lor să se bazeze doar pe lecţiile online,fără să meargă şi în sala de clasă la cursuri, au posibilitatea, pe baza unui document, să-şi...

    Profesor din România: elevii de nota 10 de azi n-ar fi luat nici nota 5 acum 30 de ani
    Profesor din România: elevii de nota 10 de azi n-ar fi luat nici nota 5 acum 30 de ani

    După aflarea rezultatelor finale obținute de țara noastră la Testul PISA (Programul pentru Evaluarea Internaţională a Elevilor), un profesor de matematică, în prezent pensionar,...

    Google classroom în România: aplicația pe care o folosesc elevii noștri pentru cursuri
    Google classroom în România: aplicația pe care o folosesc elevii noștri pentru cursuri

    Google classroom este o aplicație care a câștigat popularitate în ultima perioadă în rândul cadrelor didactice și al elevilor, ușurând atât predarea,...

    Înscrieri clasa pregătitoare 2020: lucrurile s-au schimbat radical față de anul trecut! Pe cine vor primi elevii în clase
    Înscrieri clasa pregătitoare 2020: lucrurile s-au schimbat radical față de anul trecut! Pe cine vor primi elevii în clase

    Anul școlar 2020-2021 vine cu o altă noutate legată de înscrierea în clasa pregătitoare: în fiecare clasă se va afla maximum un copil cu cerințe educaționale...

    © 2019 Qbebe