X

Gestionarea modulelor cookie pe site-ul Qbebe.ro

Acest site utilizează cookie-uri. Acceptând cookie-urile, veți putea naviga în cele mai bune condiții.

Accept Politica de Cookie

10 greseli in alimentatia copilului pe care parintii nici nu stiu ca le fac

de Roxana Cristea

Toate greselile legate de alimentatia copilului le facem din dorinta de a-i da acestuia sa manance tot ceea ce este mai bun si mai sanatos. Nici nu ne dam seama cand exageram si cand ajugem sa facem rau, fiind foarte convinsi ca facem bine. Afla care sunt cele 10 greseli in alimentatia copilului pe care parintii nici nu stiu ca le fac.

Cu siguranta nu este nimic mai frustrant decat un copil care-ti refuza mancarea pregatita cu atata dragoste (ca sa nu vorbim ca ai cautat pe toate rafturile, in toate magazinele si pietele, cele mai bune si mai sanatoase ingrediente).
Primul lucru care ne trece prin cap este sa ne rugam de copil sa manance, fie promitandu-i ca il vom duce intr-un loc dorit, fie ca-i vom da o ciocolata, o papusa, o masinuta... ORICE, numai sa manance.

Copilul va lua poate o lingura, dupa care va cere recompensa. Suparate, noi mamicile insistam trecand la amenintari, cum ar fi "iti iau aia", "nu-ti mai dau aia", "nu te mai duc acolo". Este posibil ca astfel sa-i mai bagam copilului in gurita vreo doua lingurite, dupa care ajungem aproape de furie si cu forta ii mai dam cateva lingurite.

In cele din urma, ne calmam (ca nu avem incotro) si punem castronul pe masa, deschidem televizorul, dam pe un canal cu desene animate si postam copilul in fata televizorului. In timp ce piciul se distreaza cu personajele preferate, reusim sa mai bagam 2-3 lingurite cu mancare in gurita copilului, pana cand acesta isi da seama de smecherie si ne refuza categoric.

La finalul acestui proces suntem multumite ca am reusit sa-l facem pe copil sa manance macar un sfert din portia de mancare, nestiind ca facem greseli care ar putea sa aiba, mai tarziu, repercursiuni asupra copiilor nostri. Da... este greu, coplesitor si nimeni nu are dreptul sa ne judece. In schimb, ne putem corecta greselile, putem invata din ele si ne putem usura "munca" de parinti.

Specialistii in nutritie au depistat cel putin 10 greseli in alimentatia copilului pe care parintii nici nu stiu ca le fac.

baiat caruia nu-i place mancarea din farfurieAlimentarea fortata

Nu este nicidecum o idee buna sa fortam un copil sa manance. Aceasta tactica poate avea efecte inverse - copilul refuza mancarea si ora mesei va fi privita ca o obligatie, ca o corvoada.
In schimb, am putea sa nu facem mare tam-tam in cazul in care copilul refuza un aliment si sa incercam mai tarziu cu o atitudine pozitiva.

Citeste si: 5 greseli de disciplina pe care orice parinte le face

Gatitul la "comanda"

"Nu vreau spanac, dar mananc piure"; "Mananc doar daca-mi faci o omleta".
Sa gatesti la comanda nu este tocmai o idee buna - expertii spun ca trimiti un mesaj gresit. Nu este nicio problema sa-i faci o pofta copilului tau, dar daca faci un obicei din a gati la comanda, pofta se va transforma in capriciu si copilul va deveni din ce in ce mai pretentios. Este foarte usor sa cazi in aceasta capcana, avand in vedere ca ai face orice ca piciul sa manance alimente sanatoase care sa-i fortifice organismul si sa-l ajute sa creasca, sa se dezvolte armonios.
In schimb: Prepara o mancare care sa aiba cel putin un ingredient preferat de copil. De exemplu, daca piciului ii place omleta, dar nu-i plac legumele, ai putea sa faci o omleta delicioasa cu legume fin maruntite si cu putina branza; sau, daca piciul iubeste macaroanele cu branza, dar uraste legumele verzi, ai putea sa prepari mancarea preferata a copilului la care sa adaugi si putin broccoli. In plus, ai putea sa-ti lasi copilul sa participe la prepararea mesei - piticii mananca mai cu pofta daca a "gatit" si el alaturi de mama sa si va primi laude meritate de la toata familia.

copii care gatesc

Copilul trebuie sa manance totul din farfurie

Mamele au tendinta sa umple farfuria cu mancare mai mult decat ar putea copilul sa manance si insista ca piticul "sa pape tot ca sa creasca mare". De asemenea, de multe ori copiii primesc sucuri sau gustari cu putin timp inainte de masa. Rezultatul, in ambele situatii, este ca piticul nu va putea sa manance tot ce are in farfurie.
In schimb: In loc sa insisti sa manance tot ce are in farfurie, asigura-te ca piciul papa pana se satura. Da-i gustarile cu aproximativ 2 ore inainte de masa, iar la masa principala insista ca piciul sa ia macar cateva lingurite din fiecare fel de mancare. Regula stabilita de nutritionisti este urmatoarea: un copil ar trebui sa manance tot atatea lingurinte de mancare, din fiecare fel, cati ani are impliniti. De exemplu, un copil de 2 ani ar trebui sa manance cel putin 2 lingurite din fiecare fel de mancare ( 2 lingurite piure de legume, 2 lingurite de carnita, doua lingurite de orez).

Citeste si: 7 greseli comune pe care le fac parintii in cresterea copilului

Ignorarea preferintelor alimentare ale copilului

Copiii au mai multe papile gustative decat adultii (le pierdem pe masura ce inaintam in varsta). Ceva care nu este picant sau sarat pentru tine, poate fi extrem de sarat sau picant pentru copilul tau. Asa ca acorda-i credit atunci cand spune ca nu-i place un anumit aliment. Multe legume au un gust amar, resimtit din plin de copii, cum ar fi spanacul sau broccoli.
In schimb: Incearca sa combini alimentele in asa fel incat sa dispara "amaraciunea" sau adauga condimente dulci si aromate atunci cand gatesti, pentru a schimba gustul alimentului respectiv.
Citeste si: 5 indicii pe care ti le da bebele ca mananca sanatos

Anumite alimente sunt introduse prea devreme in dieta copilului

Sa nu crezi ca daca un copil a respins un anumit aliment o singura data nu-l va manca niciodata. Uneori, este nevoie ca piciul sa guste de aproximativ 20 de ori dintr-un aliment ca sa-l accepte. Nu renunta atat de usor la un aliment sanatos; nu-l scoate din dieta copilului doar pentru ca acesta s-a strambat prima oara cand a gustat.
In schimb: Insista, la intervale regulate de timp, pana cand piciul il va accepta. Prezinta-i foarte des alimentul respectiv; lasa-l sa se joace cu el, sa-l atinga, sa-l bage in gura, sa-l scuipe. In timp se vor "imprieteni".

Citeste si: Etapele diversificarii: alimentatia bebelusului intre 4 si 12 luni

Prea multe gustari nesanatoase intre mese fetita care mananca prajituri

Gustarile dintre mese ar trebui sa contina nutrimente necesare pentru cresterea si dezvoltarea armonioasa a copilului. Prajiturile si bomboanele in exces ofera multe grasimi, calorii si cam atat (probabil si multe E-uri, dar in ziua de astazi, aproape toata mancarea din comert este "imbogatita" cu aditivi, conservanti, arome artificiale etc.)
In schimb: Ofera-i copilului gustari echilibrate din punct de vedere nutritional, cum ar fi fructe, legume, cereale integrale sau produse lactate.

Citeste si: Gustarile dintre mese: importanta lor in alimentatia copilului

Folosirea dulciurilor drept recompensa pentru mancarea sanatoasa

Aceasta tehnica de a recompensa un copil cu dulciuri este o greseala frecventa pe care o fac parintii. Poate ti se pare o metoda usoara acum, insa, in acest fel ii transmiti copilului obiceuri alimentare nesanatoase. In plus, daca dulciurile sunt folosite drept recompensa, copilul va intelege ca aceste alimente sunt" bune" si mancarea sanatoasa este "rea".
In schimb: Recompenseaza-ti copilul pentru faptele bune (nu pentru ca a mancat toate legumele din farfurie) cu o plimbare in parc, o baie cu bule, cu cateva minute in plus de televizor, tableta, telefon, jocuri video etc.

Citeste si: Cand si cum sa introduci dulciurile in alimentatia copilului

Prea multe sucuri de fructe

Chiar daca iti spui ca sunt sanatoase, nu ar trebui sa exagerezi cu sucurile facute din fructe, mai ales daca le cumperi din magazine (acestea au cu siguranta adaos generos de zahar). Sucurile 100% naturale contin si ele foarte mult zahar si in cantitati mari pot reduce senzatia de foame a copilului.
In schimb: Prepara acasa un suc din fructe proaspete, beneficiile sunt recunoscute, dar ofera-i copilului un amestec din 1/2 suc de fructe si 1/2 apa.

Citeste si: Sucul de fructe chiar provoaca obezitatea la copii?

Un exemplu negativ din partea parintilor mama care mananca nesanatos

Copilul va imprumuta din obiceiurile alimentare ale parintilor. Este gresit sa-i spui copilului: "Doar tati bea aia si mananca aia, tu esti mic si trebuie sa mananci altceva" sau "Mama are voie asta ca este mare, tu mananci ce ai in farfurie". Cel mai bine este ca toata familia sa manance aceleasi fel de mancare si sa eviti sa afaci asfel de diferente. Puterea exemplului functioneaza si de aceasta data. Asa ca, daca tu esti cea care mananca dezechilibrat, pe fuga si nesanatos, este timpul sa faci o schimbare in dieta ta.
In schimb: Aseaza-te intotdeauna la masa cu copilul tau si pe cat posibil, aduna toata familia la cina. Pastrati micile placeri alimentare nesanatoase pentru atunci cand iesiti in oras fara copil.

Citeste si: Top 5 greseli pe care le fac parintii in educatia copilului

Gusturile alimentare sunt diferite

Nu exclude din dieta copilului un aliment sanatos doar pentru ca tie nu-ti place. In general, avem tendinta de a nu cumpara niciodata alimente care nu ne plac, chiar daca sunt sanatoase. Copilul are insa dreptul sa aleaga si sa decida daca-i place sau nu un anumit aliment. Asa ca incearca sa-i dai de cateva ori sa guste din alimentul respectiv inainte sa decizi ca "seamana cu tine" si nu va manca niciodata asa ceva.
In schimb: In cazul in care piciul refuza un aliment, chiar daca nici tie nu-ti face placere sa-l mananci, incearca sa-l gatesti de fiecare diferit, adauga arome sau alte produse alimentare care ar putea sa-i schimbe putin gustul - este posibil sa gasesti o reteta care sa-ti placa si tie. (De exemplu, daca nu esti fanul maslinelor, ai putea sa le maruntesti bine si sa le ascunzi printr-o salata cu multa branza, piept de pui si alte ingrediente sanatoase. Daca nu prea mananci peste, incearca salata de ton. Daca nu-ti plac portocalele ai putea sa faci o salata de fructe in care sa strecori si cateva bucatele de portocala sau poti face un suc dintr-o portocala si multe alte fructe si legume care-ti plac.)

Citeste si: Ce trebuie sa contina micul dejun la copii: ghid pe varste

10 lucruri despre alimentatie pe care orice parinte trebuie sa le stie

• Nutritia deficitara incepe inca din timpul vietii intrauterine a bebelusului - alimentatia nesanatoasa a mamei inainte si in timpul sarcinii afecteaza si fatul.
• Consumul frecvent de alimente nesanatoase poate accelera dezvoltarea anumitor afectiuni, sau poate duce la exces de greutate, oboseala si poate chiar sa scurteze viata unei persoane. masa in familie
• Chiar daca mananca mai putin decat adultii, copiii au nevoie de mai multe substante nutritive, mai multe vitamine si minerale. Si asta pentru ca, picii sunt in crestere si metabolismul lor este mult mai activ.
• Deficientele sau excesele alimentare, impreuna cu factorii toxici, nocivi din mediul in care traiesc, fac mai mult rau unui copil decat unui adult.
• Alimentatia proasta si excesul de medicamente pot duce la sensibilizarea copilului si la transformarea acestuia intr-un adult cu probleme medicale majore.
• Cand sunt hraniti in mod corespunzator copiii isi revin miraculos din orice boala - copiii se recupereaza mult mai usor si mai rapid decat adultii, uneori nu este nevoie decat de o alimentatie sanatoasa.
• De multe ori, copiii faca aceleasi alegeri alimentare ca prietenii, colegii sau fratii lor, pentru ca asa se simt acceptati si apreciati.
• In ciuda tuturor suplimentelor alimentare si a dietelor specializate, copiii din ziua de astazi au cele mai mari dezechilibre si tulburari legate de nutritie (comparativ cu alte generatii).
• Copiii urmeaza exemplul alimentar al parintilor - degeaba le punem copiilor in farfurie numai alimente sanatoase, daca noi, parintii mancam haotic, dezechilibrat, pe fuga. Atunci cand isi vor putea alege alimentele din farfurie, vor face manca in acelasi stil ca si parintii.
• Cele mai multe boli genetice au la baza o alimentatie gresita. In concluzie, nu numai copiii nostri pot fi afectati de obiceiurile alimentare proste, ci si generatiile viitoare.

Citeste si: Regimul alimentar recomandat pentru copii sanatosi, pe varste

10 sfaturi alimentare utile de la specialisti

parerea specialistului• "Pana la varsta de 10 ani copiii nu pot alege in cunostinta de cauza un aliment. Cei mici vor invata prin imitarea comportamentelor alimentare ale adultilor apropiati. Daca in mediul familial se practica un stil de viata sanatos si se aplica comportamente alimentare corecte, copiii le vor imprumuta si se vor dezvolta, ca adolescenti si adulti, intr-un mod care va deveni a doua lor natura. De aceea, astazi stiinta considera ca mediul familial reprezinta cel mai puternic factor de risc pentru bolile cronice. Concluzia este logica: parintii trebuie sa isi insuseasca anumite principii de nutritie corecta si sanatoasa, asigurand astfel obiceiuri sanatoase pentru copiii lor." (Prof. Dr. Gheorghe Mencinicopschi)
oua decorate

• "Copiii invata cel mai bine jucandu-se, implicandu-se practic in anumite activititi. Regula se aplica si atunci cand vorbim despre nutritie. Degeaba ii spui copilului tau ca un aliment este bun sau rau, ori folosesti cuvinte "mari" precum grasimi saturate, mancare organica, fructoza, pesticide etc. Pe o ureche ii intra pe alta ii iese... Mai bine implica-l in alegere alimentelor; lasa-l sa aleaga ce-i place sa manance, din marea varietate a alimentelor sanatoase; gatiti impreuna si faceti aranjamente haioase si placute in farfurie; distrati-va in bucatarie ca si cum ati fi intr-un loc de joaca. Apoi faceti curatenie tot impreuna." (Maryann Jacobsen, dietetician si scriitor)
• "Nu-i interzice sa manance fast-food, mai ales ca majoritatea copiilor fac asta. Mai bine incearca sa-i explici ca mancarea nesanatoasa (care, trebuie sa recunostem ca este gustoasa) se mananca doar ocazional. Chiar daca esti foarte ocupata incearca sa gatesti mancare sanatoasa, sau roaga o bunica sa faca asta. Trebuie sa ai mereu in casa fructe si legume proaspete - copilul le vede si i se face pofta, mai ales daca vorbim despre fructele lui preferate." (Annette Hellbg, cercetator german si specialist in alimentatia copiilor)
• "Evita mezelurile, branza topita, dulciurile din supermarket si toate produsele care au o lista intreaga de E-uri inscrise pe etichete. Cauta produse din carne macra sau lactate care sunt aproape de starea lor naturala. Citeste intotdeauna eticheta produsului sau, in cazul in care alegem produse vrac, cere vanzatorului detalii despre alimentele pe care vrei sa le cumperi." (Annette Hellbg, cercetator german si specialist in alimentatia copiilor)
• "Obiceiurile alimentare nu sunt din nastere si nu sunt mostenite. Aceste obiceiuri, bune sau rele, se invata si sefetita care mananca un mar pot schimba, iar educatia alimentara incepe din copilarie. Foarte putine sunt alimentele care pur si simplu nu-ti plac, cele mai multe alimente sanatoase sunt respinse pentru ca exista pofta pentru altceva. Este destul de usor sa corectezi anumite pofte. De exemplu, daca iti este pofta de ceva dulce ai putea manca niste fructe, trebuie doar sa ai puterea sa inlocuiesti ciocolata cu un fruct dulce. Iti este foarte foame si ai manca ceva rapid, pentru ca nu ai rabdare sa se faca "ceva" la cuptor... mai bine iti cumperi un pui la rotisor decat sa intri intr-un restaurant care serveste fast-food. Vei spune ca si puiul este injectat cu diversi hormoni si nu este atat de sanatos, dar din doua rele trebuie sa alegem raul cel mai mic." (Annette Hellbg, cercetator german si specialist in alimentatia copiilor)
• "Copiii nu trebuie sa manance 3 mese pe zi si 2 gustari. Stomacul lor este foarte mic si nu incape atata mancare. Cei mai multi copii au nevoie sa manance portii mici, des si diversificat. Adapteaza programul de mese si numarul acestora la nevoile copilului tau." (Maryann Jacobsen, dietetician si scriitor)
• "Nevoile nutritionale ale copiilor sunt aproape similiare cu cele ale celorlalti membri ai familiei, insa difera in functie de varsta. Copiii in varsta de 1-3 ani au nevoie de un aport energetic zilnic de 1230 kcal pentru baieti si 1165 Kcal pentru fete. Necesarul de proteine pentru copiii de 1-3 ani este de 14,5 g/zi, din care 60% de origine animala, iar restul de origine vegetala (de preferat din leguminoase). Necesarul mediu zilnic de carne pentru copiii de 1-3 ani este de 60 g, pentru copiii de 4-6 ani de 85 g, pentru copiii de 7-9 ani de 110 g, iar pentru cei de 10-12 ani este de 140 g. Cantitatea de legume proaspete pe care o oferim copiilor poate fi nerestrictionata ca portie zilnica; copiii nostri trebuie sa invete de mici ca aceasta este singura grupa alimentara care nu se supune restrictionarii." (Prof. Dr. Gheorghe Mencinicopschi)
• "Apa este singura bautura care poate calma setea. Bauturile carbogazoase si cele alcoolice nu fac decat sa-ti doresti sa bei mai mult - asta si pentru ca nu ti-ai potolit setea cu ele." (Annette Hellbg, cercetator german si specialist in alimentatia copiilor)
• "Copiii mai grasuti nu trebuie criticati sau numiti in fel si chip (obezi, grasi, monstrii....) pentru a fi stimulati sa manance sanatos si sa slabeasca. Rezultatul poate fi invers decat ne dorim." (Annette Hellbg, cercetator german si specialist in alimentatia copiilor)
• "Copiii sub varsta de 5 ani au nevoie de o hrana mai bogata in grasimi si mai scazuta in fibre alimentare. Dupa varsta de 5 ani alimentatia copilului se va schimba, devenind din ce in ce mai asemanatoare cu cea a adultului." (Prof. Dr. Gheorghe Mencinicopschi)

Surse: huffingtonpost.com; raisehealthyeaters.com; parentguidenews.com; doctormenci.ro.

Noutati de la Qbebe

INSCRIE-TE la newsletter-ul Qbebe si primesti ultimele noutati.

Email
Data nasterii bebelusului    
 

Articole asemanatoare

Cele mai bune 20 de alimente pentru copilul tau Cele mai bune 20 de alimente pentru copilul tau
Cum iti convingi copilul sa manance fara negocieri Cum iti convingi copilul sa manance fara negocieri
7 alimente pe care trebuie sa le eviti pana cand copilul are 7 ani 7 alimente pe care trebuie sa le eviti pana cand copilul are 7 ani
Scapa din timp de mofturile la mancare ale copilului tau Scapa din timp de mofturile la mancare ale copilului tau

Articole Lifestyle

Patru perechi de încălţăminte care nu au ce să caute în garderoba unei femei stilate Patru perechi de încălţăminte care nu au ce să caute în garderoba unei femei stilate
Cum se comporta un barbat indragostit: semne care il dau de gol Cum se comporta un barbat indragostit: semne care il dau de gol
Începe săptămâna binecuvântată pentru 4 zodii. Îl au pe Dumnezeu aproape Începe săptămâna binecuvântată pentru 4 zodii. Îl au pe Dumnezeu aproape
Cum afli ce datorii karmice ai, in functie de data nasterii? Cum afli ce datorii karmice ai, in functie de data nasterii?

Alte articole care te-ar putea interesa


Editorial Qbebe
scris de Andrada Popa
Înscrie-te! Conferința gratuită despre alimentația copilului de vârstă micăÎn calitate de părinți, încercăm să facem, la fiecare pas, ce este cel mai bine pentru micuțul nostru. Odată cu trecerea timpului, când vine vorba de alimentația sa, lucrurile devin din ce în ce mai...

Lista gradinite

Cauta o gradinita in orasul tau

Retete culinare
Editorial Qbebe
scris de Cristina Fotescu
Recenzie carte: Programul de 90 de minute de somn pentru bebelusiAuzisem ca este bine sa scrii si lucruri pozitive dar si negative intr-o recenzie ... Dar am decis sa scriu in stilul meu, asa ca am preferat sa scriu totul la scurt si la obiect. Prin urmare: 1. Foarte util planul NAPS...
Qbebe Horoscop saptamanal
Qbebe Funny

Naste natural

Exercitii Kegel in sarcina: importanta lor pentru o nastere naturala usoara

Exercitii Kegel in sarcina: importanta lor pentru o nastere naturala usoara

Este important sa efectuezi exercitii Kegel nu doar pentru o perioada a sarcinii
MAI MULT

Ce doare mai tare la nastere: contractiile sau expulzia?

Ce doare mai tare la nastere: contractiile sau expulzia?

O intrebare care framanta pe toate viitoarele mamici priveste gradul de durere
MAI MULT

De ce mameloanele se inchid la culoare in timpul sarcinii?

De ce mameloanele se inchid la culoare in timpul sarcinii?

Alaturi de multe schimbari la nivelul corpului, sarcina aduce cu sine si o
MAI MULT

Bebee

Cele-mai-grele-luni-de-sarcină-sunt-primele-3----află-de-ce

Cele mai grele luni de sarcină sunt primele 3 – află de ce

Perioada sarcinii este foarte frumoasă, dar în același timp și delicată.
MAI MULT

alaptare

Cât se alăptează un nou-născut?

Alăptarea este modul prin care un nou-născut este hrănit de către mama sa cu
MAI MULT

Înotul-dezvoltă-copiii-într-un-mod-armonios

Înotul dezvoltă copiii într-un mod armonios

Beneficiile înotului sunt nenumărate, iar cei mici ar trebui să învețe de
MAI MULT

Cum-tratăm-scurgerile-vaginale-din-timpul-sarcinii

Cum tratăm scurgerile vaginale din timpul sarcinii

Scurgerile vaginale sunt secreţii ale organelor genitale, cu rol de apărare
MAI MULT

sigur.info-fii sigur pe net