X

Gestionarea modulelor cookie pe site-ul Qbebe.ro

Acest site utilizează cookie-uri. Acceptând cookie-urile, veți putea naviga în cele mai bune condiții.

Accept Politica de Cookie

Cel mai bun ulei pentru prăjit

de Alina Nedelcu

Așa cum știm, o alimentație sănătoasă ne poate ajuta să prevenim apariția unor afecțiuni periculoase. Din cadrul unei asemenea alimentații ar trebui să lipsească prăjelile, iar dacă totuși alegem să prăjim alimentele, medicii ne recomandă să folosim uleiuri cât mai puțin dăunătoare. În articolul de mai jos vom găsi informații legate de unele dintre cele mai cunoscute uleiuri utilizate la prăjit, ceea ce ne va ajuta să facem alegerile potrivite pentru sănătatea noastră și a familiei noastre. Nu mai stați pe gânduri, informați-vă cât mai bine și decideți care ar putea fi cel mai bun ulei pentru prăjit!

Medicii ne recomandă să evităm, pe cât posibil, să prăjim alimentele. Printre cele mai cunoscute motive pentru care ar trebui să ținem cont de sfatul lor sunt:
• Prăjirea distruge mare parte dintre nutrimente
• Prin îmbibarea alimentelor cu ulei le adăugăm acestora calorii nedorite
• Atunci când prăjim se degajă tot felul de substanțe cancerigene, care poluează aerul din locuința noastră.

Desigur, în urma numeroaselor cercetări, s-a ajuns la concluzia că nu toate uleiurile pe care le-am alege pentru prăjit sunt la fel de dăunătoare. Odată ce sunt folosite la prăjit, toate vor degaja niște toxine, numai că unele dintre uleiuri produc mai puține decât altele.

În plus, ne avertizează specialiștii, deși suntem tentați să credem că toate uleiurile de origine vegetale sunt sănătoase, nu este deloc așa. De pildă, datorită unui studiu efectuat în America în anul 2010, s-au aflat lucruri surprinzătoare despre uleiurile care sunt și cele care nu sunt deloc bune pentru prăjit. Astfel, prin comparația între uleiul de cocos, cel de măsline extravirgin, cel de rapiță și cel de floarea-soarelui, s-a dat următorul „verdict": chiar dacă se credea că este foarte sănătos pentru prăjire, uleiul de cocos trebuie evitat din acest punct de vedere.
Să cunoaștem și alte detalii legate de acesta, precum și despre celelalte uleiuri, astfel încât să ne putem face o imagine mai clară asupra celor care ar fi mai puțin nocive odată ce le folosim pentru prăjit.

Uleiul de cocos

Este solid la temperatura camerei și conține grăsimi saturate, dar acestea sunt diferite de cele provenite de la produsele de origine animală. Cele din uleiul de cocos conțin o grupare de acizi grași care sunt prelucrate cu dificultate de către organism, ceea ce facilitează depozitarea acestora pe artere, sub formă de grăsime. Iată de ce mai ales cei care au colesterolul ridicat ar trebui să evite total acest ulei pentru prăjit.
Nu în ultimul rând, s-a descoperit că, din cauza faptului că acest ulei începe să se prăjească și să producă fum la o temperatură mică (cam 175 de grade Celsius), se va degaja rapid acroleina, o substanță extrem de toxică. Expunerea la ea poate crește considerabil riscul de a dezvolta cancer sau afecțiunilor cardiace.

 Uleiul de cocos pentru prajit

Ulei de maslineUleiul de măsline

Întrucât începe să se prăjească și să degaje fum de la o temperatură mai ridicată decât uleiul de cocos (cam de la 195 de grade Celsius), acest tip de ulei este considerat mai sănătos decât cel anterior.
Cu toate acestea, nutriționiștii nu îl recomandă prea mult pentru prăjit, mai ales dacă nu suntem sigure că este extravirgin. Pe de o parte, cel rafinat își va pierde mult mai repede nutrienții necesari, iar pe de altă parte, grăsimile polisaturate pot produce mai multe substanțe toxice odată cu procesul de prăjire.
Dacă totuși insistăm să utilizăm ulei de măsline pentru prăjire, este preferabil să optăm pentru cel extravirgin. În orice caz, trebuie să conștientizăm faptul că acest ulei nu este cu mult mai bun decât alte uleiuri pentru prăjit bogate în grăsimi polisaturate, mai ales dacă avem probleme cu nivelul ridicat al colesterolului.

Citește și: Uleiul  de masline in alimentatia copilului

Uleiul de floarea-soarelui

Aflându-se printre uleiurile pentru prăjit preferate de către români, nu este atât de periculos pentru sănătate precum credeam. Acest fapt a fost demonstrat prin intermediul mai multor studii.
Printre cele mai recente se numără un studiu din anul 2012, când, prin compararea unor grupuri de persoane din Spania și SUA, s-a ajuns la concluzia că aceia care au consumat frecvent alimente prăjite în ulei de floarea-soarelui nu au fost mai expuse riscului de a dezvolta maladii cardiovasculare decât cele care au folosit pentru prăjire alte uleiuri vegetale (în special cel de măsline). Practic, spun cei ce au condus studiul, riscul pentru boli cardiovasculare le-au avut, în aceeași măsură, toți cei care au ales să prefere alimente gătite prin prăjire.
De asemenea, fiind bogat în acid oleic, uleiul de floarea-soarelui începe să degaje fum la prăjire la o temperatură ridicată (în jur de 200 de grade Celsius), ceea ce îl face să-și păstreze mare parte din conținutul de Omega 6 și de alți nutrienți chiar și prin prăjire.
Cu toate acestea, în special persoanele care suferă de diabet (uleiul de floarea-soarelui poate ridica nivelul de zahăr din sânge), cu tendința de a dezvolta alergii sau care au colesterolul mare ar trebui să utilizeze cu multă prudență acest tip de ulei.
Nu în ultimul rând, trebuie menționat că acest tip de ulei nu trebuie refolosit pentru prăjire. Odată ce a fost utilizat deja și este pus ulterior la prăjit, va degaja foarte rapid niște substanțe toxice numite aldehide, ce sunt cancerigene.

 Uleiul de floarea-soarelui

Uleiul de rapiță

Cunoscut inclusiv sub numele de ulei de canola, acesta este obținut dintr-o plantă ce face parte din familia verzei și a broccoli.
Deși nu este prea bogat în nutrienți, este considerat adesea cel mai bun ulei pentru gătit, inclusiv pentru prăjire. Printre motivele pentru care acest ulei este apreciat se numără:
Are un procent scăzut de grăsimi saturate (cam 7%), ceea ce îl face bun și pentru cei ce au coslesterolul ridicat sau suferă de boli cardiovasculare
Are punctul de ardere (momentul când începe să degaje fum prin prăjire) ridicat, ceea ce contribuie la păstrarea nutrienților (cel mai important este acidul alfa-linoleic) și la o degajare mai redusă a substanțelor toxice.
Totodată, uleiul de rapiță este sărac în acid erucic (considerat ca răspunzător pentru degradarea țesuturilor inimii) și are un termen de valabilitate mare.

Voi care credeți că este cel mai bun ulei pentru prăjit?

Citește și: Despre grasimi bune si grasimi rele in alimentatia copilului

Surse:
www.blog.kilostop.ro;www.everydayhealth.com;www.food.ndtv.com;www.healthland.time.com;www.livestrong.com;
www.sciencedaily.com;www.whfoods.com

Surse poze:
www.pexels.com;www.pixabay.com

 


 

Noutati de la Qbebe

INSCRIE-TE la newsletter-ul Qbebe si primesti ultimele noutati.

Email
Data nasterii bebelusului    
 

Articole asemanatoare

Ce trebuie sa stii despre alimentele modificate genetic Ce trebuie sa stii despre alimentele modificate genetic
Totul despre alergiile alimentare Totul despre alergiile alimentare
Ghidul complet al caloriilor Ghidul complet al caloriilor
Principiile alimentatiei sanatoase Principiile alimentatiei sanatoase

Articole Lifestyle

7 lucruri pe care să le faci în 2019 pentru piele perfectă 7 lucruri pe care să le faci în 2019 pentru piele perfectă
3 femei din zodiac care nu au clasă 3 femei din zodiac care nu au clasă
Cea mai hoață zodie: îți fură și inima, și banii Cea mai hoață zodie: îți fură și inima, și banii
6 haine care îţi distrug reputaţia 6 haine care îţi distrug reputaţia

Alte articole care te-ar putea interesa


Editorial Qbebe
scris de Gabriela Paladi
Înscrie-te la Ora de Alimentație! Seminar gratuit pentru părinții responsabiliResponsabilitățile părinților sunt nesfârșite. Însă cea mai importantă dintre toate, mai ales în primii ani de viață, este alimentația. De acolo pornește sănătatea copilului, din combustibilul...

Lista gradinite

Cauta o gradinita in orasul tau

Retete culinare
Editorial Qbebe
scris de Cristina Fotescu
Recenzie carte: Programul de 90 de minute de somn pentru bebelusiAuzisem ca este bine sa scrii si lucruri pozitive dar si negative intr-o recenzie ... Dar am decis sa scriu in stilul meu, asa ca am preferat sa scriu totul la scurt si la obiect. Prin urmare: 1. Foarte util planul NAPS...
Qbebe Horoscop saptamanal
Qbebe Funny

Naste natural

Semne ca vei avea nevoie de analgezie la nastere

Semne ca vei avea nevoie de analgezie la nastere

Analgezia la nastere reprezinta in cele mai multe situatii o alegere personala
MAI MULT

Tot ce trebuie sa stii despre sarcina molara

Tot ce trebuie sa stii despre sarcina molara

O sarcina molara constituie o anomalie a placentei, cauzata de o problema in
MAI MULT

Cat de mult sport ai voie sa faci in sarcina

Cat de mult sport ai voie sa faci in sarcina

Sportul este o modalitate de a-ti fortifia corpul, dar si de a-l mentine
MAI MULT

Bebee

Cele-mai-grele-luni-de-sarcină-sunt-primele-3----află-de-ce

Cele mai grele luni de sarcină sunt primele 3 – află de ce

Perioada sarcinii este foarte frumoasă, dar în același timp și delicată.
MAI MULT

Cum-tratăm-scurgerile-vaginale-din-timpul-sarcinii

Cum tratăm scurgerile vaginale din timpul sarcinii

Scurgerile vaginale sunt secreţii ale organelor genitale, cu rol de apărare
MAI MULT

alaptare

Cât se alăptează un nou-născut?

Alăptarea este modul prin care un nou-născut este hrănit de către mama sa cu
MAI MULT

Înotul-dezvoltă-copiii-într-un-mod-armonios

Înotul dezvoltă copiii într-un mod armonios

Beneficiile înotului sunt nenumărate, iar cei mici ar trebui să învețe de
MAI MULT

sigur.info-fii sigur pe net