X

Gestionarea modulelor cookie pe site-ul Qbebe.ro

Acest site utilizează cookie-uri. Acceptând cookie-urile, veți putea naviga în cele mai bune condiții.

Accept Politica de Cookie

Principiile alimentatiei sanatoase

de Louise Tanase

O alimentatie sanatoasa este necesara fiecaruia dintre noi, iar alimentatia sanatoasa presupune o dieta echilibrata. Alimentatia sanatoasa inseamna consumarea moderata a alimentelor din fiecare grup alimentar de baza: proteine, grasimi si glucide. La prima vedere pare un lucru banal pe care il facem in fiecare zi. In realitate, nu este intotdeauna adevarat si nu este deloc simplu sa stabilim un regim alimentar adecvat noua si familiei noastre.

Alimentatia sanatoasa nu inseamna calcule alimentare matematice, nici sa fii ireal de slaba, nici sa te privezi de alimentele care iti plac. Sa te alimentezi sanatos inseamna sa te simti bine, sa ai multa energie si sa fii cat de sanatoasa se poate. Toate acestea sunt posibile daca vei invata cateva principii de baza si le vei folosi intr-un mod potrivit tie si familiei tale.
Alimentatia sanatoasa nu are legatura doar cu ce mananci, ci este legata si de cum mananci.

Moderatia

 

Cand ne gandim la alimentatia sanatoasa, o asociem cu sintagma "totul sau nimic". Nimic mai gresit. Baza alimentatiei sanatoase este moderatia. In ciuda a ceea ce te fac sa crezi nenumaratele diete si "specialisti", toti avem nevoie de carbohidrati, proteine, glucide, grasimi, fibre, vitamine si minerale pentru a ne mentine organismul sanatos.
• Incearca sa nu te gandesti niciodata ca anumite alimente sunt strict interzise: acest lucru nu va face decat sa te fac sa poftesti mai des la ele. Daca ai o slabiciune pentru dulciuri sau snacksuri, incearca sa reduci portiile, nu sa le elimini complet. In felul acesta nu vei face excese niciodata.


 

• Atunci cand ne este foame avem tendinta sa supraevaluam foamea si sa ne punem in farfurie cantitati mari de mancare. In general, senzatia de satietate apare inainte de a termina portia din farfurie, dar majoritatea dintre noi gasim motive sa continuam sa mancam.
• Una dintre metodele prin care putem sa respectam moderatia, este sa gandim in portii mici. Folosind farfurii mici acasa, putem sa controlam cantitatea de mancare servita, iar atunci cand mancam in oras putem sa impartim un fel de mancare cu o prietena, sa inlocuim ciorba cu o salata si sa nu alegem portii mari.
• Nu manca in timp ce te uiti la televizor sau lucrezi la computer. Este cea mai sigura cale pentru supra-alimentare. Creierul tau va fi preocupat de altceva si nu iti va transmite la timp semnalul de "stop".


Cum mancam?


Alimentatia sanatoasa inseamna mai mult decat o portie de mancare pe o farfurie. Alimentatia sanatoasa presupune si obiceiuri sanatoase in ceea ce priveste modul in care mananci.
• Oricat ai fi de grabita, nu manca stand in picioare. Pentru o alimentatie sanatoasa este esential sa stai la masa, sa te bucuri de fiecare fel de mancare si sa te relaxezi.
• De cate ori este posibil, evita sa mananci singura. Atunci cand mananci impreuna cu altii ai parte nu numai de nutrienti, ci si de beneficii emotionale si sociale.
Mesteca bine si savureaza fiecare inghititura. Mesteca incet si fii atenta la gustul, aroma si textura mancarurilor.

 

Meniul zilnic

Desi ne dorim sa ne alimentam corect si sa oferim in fiecare zi un meniu sanatos familiei noastre, rareori reusim acest lucru. Uneori consumam mai mult dintr-un singur grup alimentar (preferat) si evitam consumarea altora sau optam pentru comoditate in defavoarea calitatii. Atunci cand alcatuiesti si prepari meniul pentru familia ta, trebuie sa iei in considerare cateva aspecte.
• Aportul de hrana trebuie impartit in cele trei mese principale ale zilei si cele doua gustari dintre ele, astfel: micul dejun: 30%; masa de pranz: 40-50 % (gustari: 10%); cina: 20%.
• Intre mesele principale ar trebui sa iei cate o gustare, pentru a diminua foamea si a evita portiile mari de mancare. Gustarile trebuie alcatuite din fructe sau sandvisuri usoare.
• Pentru a functiona, organismul tau are nevoie de energie. Prin alimentatie, trebuie sa ii furnizezi "combustibil", astfel: 20% proteine (din care 50% de origine vegetala si 50% de origine animala), glucide 55% (din care: 75% amidon, 20% zaharuri, 3% substante pectinice, 2% celuloza) si 25% grasimi.


Sfaturi


• Fiecare dintre noi avem nevoi alimentare diferite, in functie de varsta, sex, stilul de viata si starea sanatatii. Incearca sa stabilesti meniul familiei tale tinand seama de nevoile fiecarui membru.
• Cheia obtinerii unei diete echilibrate este pastrarea balantei intre consumul de alimente variate, cantitatea potrivita si produse de buna calitate.
• Este important ca mesele principale ale zilei sa fie luate la aceleasi ore.
• Redu consumul de grasimi, evitand alimentele prajite, sosurile, grasimile animale si deserturile care contin grasimi.
Evita mancarurile procesate industrial, deoarece contin cantitati mari de sare, grasimi si conservanti.
Evita painea alba si fainoasele. Inlocuieste-le cu paine neagra (integrala sau intermediara), paste fainoase din cereale integrale, orez nedecorticat.
• Daca portiile de mancare ti se par mici, poti completa fiecare masa principala cu o salata de legume crude.
• Nu uita ca organismul are nevoie de hidratare. Bea cel putin 2 litri de apa (plata, nu minerala) pe zi.

Noutati de la Qbebe

INSCRIE-TE la newsletter-ul Qbebe si primesti ultimele noutati.

Email
Data nasterii bebelusului    
 

Articole asemanatoare

Ce trebuie sa stii despre alimentele modificate genetic Ce trebuie sa stii despre alimentele modificate genetic
Totul despre alergiile alimentare Totul despre alergiile alimentare
Ghidul complet al caloriilor Ghidul complet al caloriilor
10 alimente esentiale in dieta unei femei 10 alimente esentiale in dieta unei femei

Articole Lifestyle

Patru perechi de încălţăminte care nu au ce să caute în garderoba unei femei stilate Patru perechi de încălţăminte care nu au ce să caute în garderoba unei femei stilate
Cum se comporta un barbat indragostit: semne care il dau de gol Cum se comporta un barbat indragostit: semne care il dau de gol
Începe săptămâna binecuvântată pentru 4 zodii. Îl au pe Dumnezeu aproape Începe săptămâna binecuvântată pentru 4 zodii. Îl au pe Dumnezeu aproape
Cum afli ce datorii karmice ai, in functie de data nasterii? Cum afli ce datorii karmice ai, in functie de data nasterii?

Alte articole care te-ar putea interesa


Editorial Qbebe
scris de Andrada Popa
Înscrie-te! Conferința gratuită despre alimentația copilului de vârstă micăÎn calitate de părinți, încercăm să facem, la fiecare pas, ce este cel mai bine pentru micuțul nostru. Odată cu trecerea timpului, când vine vorba de alimentația sa, lucrurile devin din ce în ce mai...

Lista gradinite

Cauta o gradinita in orasul tau

Retete culinare
Editorial Qbebe
scris de Cristina Fotescu
Recenzie carte: Programul de 90 de minute de somn pentru bebelusiAuzisem ca este bine sa scrii si lucruri pozitive dar si negative intr-o recenzie ... Dar am decis sa scriu in stilul meu, asa ca am preferat sa scriu totul la scurt si la obiect. Prin urmare: 1. Foarte util planul NAPS...
Qbebe Horoscop saptamanal
Qbebe Funny

Naste natural

Ce doare mai tare la nastere: contractiile sau expulzia?

Ce doare mai tare la nastere: contractiile sau expulzia?

O intrebare care framanta pe toate viitoarele mamici priveste gradul de durere
MAI MULT

De ce mameloanele se inchid la culoare in timpul sarcinii?

De ce mameloanele se inchid la culoare in timpul sarcinii?

Alaturi de multe schimbari la nivelul corpului, sarcina aduce cu sine si o
MAI MULT

Exercitii Kegel in sarcina: importanta lor pentru o nastere naturala usoara

Exercitii Kegel in sarcina: importanta lor pentru o nastere naturala usoara

Este important sa efectuezi exercitii Kegel nu doar pentru o perioada a sarcinii
MAI MULT

Bebee

Înotul-dezvoltă-copiii-într-un-mod-armonios

Înotul dezvoltă copiii într-un mod armonios

Beneficiile înotului sunt nenumărate, iar cei mici ar trebui să învețe de
MAI MULT

alaptare

Cât se alăptează un nou-născut?

Alăptarea este modul prin care un nou-născut este hrănit de către mama sa cu
MAI MULT

Cele-mai-grele-luni-de-sarcină-sunt-primele-3----află-de-ce

Cele mai grele luni de sarcină sunt primele 3 – află de ce

Perioada sarcinii este foarte frumoasă, dar în același timp și delicată.
MAI MULT

Cum-tratăm-scurgerile-vaginale-din-timpul-sarcinii

Cum tratăm scurgerile vaginale din timpul sarcinii

Scurgerile vaginale sunt secreţii ale organelor genitale, cu rol de apărare
MAI MULT

sigur.info-fii sigur pe net