De ce este important să te autopromovezi
Unul dintre cele mai potrivite locuri în care poți recurge la autopromovare este la birou. Practic, este binevenit să realizezi acest demers în fața persoanelor care ar trebui să te cunoască mai bine, de exemplu șeful tău și colegii. De altfel, autopromovarea este importantă întrucât îți oferă avantaje precum:
- Te ajută să devii mai vizibilă și să îți construiești reputația pe care ți-o dorești;
- Îți oferă șansa de a-ți evidenția cele mai valoroase abilități;
- Te stimulează să te pregătești mai bine pentru viitoarele interviuri de angajare;
- Îți creează condițiile necesare pentru a intra în legătură cu cei mai buni specialiști dintr-un anumit domeniu;
- Te ajută să devii lider și să câștigi respectul echipei pe care o conduci/o vei conduce;
- Îți cultivă încrederea în forțele proprii;
- Contribuie la creșterea stimei de sine;
- Te motivează să renunți la anumite credințe limitative: pe măsură ce te autopromovezi și devii mai încrezătoare în calitățile tale, începi să te desprinzi treptat de ceea ce te ține pe loc și te împiedică să evoluezi așa cum ți-ai dori;
- Te stimulează să îți fixezi obiective din ce în ce mai ambițioase: când îți aduci în prim-plan realizările, te convingi că ești capabilă să depășești cele mai diverse provocări și să îți atingi obiective la care aspiri de multă vreme.
Cum te promovezi la birou
Chiar dacă ești o persoană introvertită sau nu ești obișnuită să-ți aduci în prim-plan realizările, ca să reușești să te autopromovezi cu succes la birou este recomandat să pui în aplicare și următoarele sfaturi:
Străduiește-te să pui accent pe abilitatea datorită căreia te remarci întotdeauna
Spre exemplu, dacă știi că excelezi în privința abilităților de comunicare, te poți raporta la situațiile în care aceste abilități te-au ajutat să depășești o provocare sau să realizezi ceva în avantajul companiei. Ca să aduci în atenție calitățile de bun comunicator raportează-te, de pildă, la review-urile de performanță și la feedback-urile oferite de colegi și/sau de colaboratori.
Vorbește despre rezultatele tale
Ca să îți evidențiezi „punctele tari” este ideal să aduci în atenție realizări cuantificabile, de exemplu că ai reușit să crești vânzările într-o anumită perioadă, că ai crescut traficul pe un site cu un anumit procent etc.
De fapt, este preferabil să te referi la:
- Îmbunătățirea unui proces;
- Atingerea unor obiective;
- Respectarea deadline-urilor;
- Abordarea originală în rezolvarea de probleme;
- Capacitatea de a lucra în echipă.
Încearcă să-ți pui în lumină realizările raportându-te la echipa din care faci parte
Pentru a-ți demonstra valoarea când te autopromovezi, trebuie să-ți răspunzi la întrebări cum ar fi:
- „Care dintre proiectele sau sarcinile mele au avut cel mai mare impact asupra succesului echipei?”;
- „Ce obiective ale echipei s-au realizat datorită contribuției mele?”;
- „În ce măsură anumite abilități ale mele, spre exemplu abilitățile de comunicare, capacitatea de a lucra în condiții de stres etc., au îmbunătățit activitatea echipei din care fac parte?”.
Dezvăluie feedback-urile pozitive pe care le-ai primit
De pildă, dacă dispui de feedback-uri pozitive de la membrii echipei tale, poți să le aduci la cunoștință și managerului. Tot ce ai de făcut este să trimiți un email în care să spui: „Trimit acest email întrucât unul dintre membrii echipei mele mi-a dat un feedback similar celui pe care l-am primit în cadrul review-ului de performanță”. Văzând feedback-urile colegilor tăi, managerul poate să se convingă mai mult de dorința ta de a reuși și de cât de importantă ești pentru companie.
Ajută-ți colegii cât mai des
Una dintre cele mai simple metode de autopromovare la birou este să îi ajuți pe cei care au nevoie. De exemplu, când reușești să-ți termini treburile mai devreme, anunță-ți superiorii că ești dispusă să vii în sprijinul colegilor care se află în dificultate. Oferindu-ți sprijinul nu numai că demonstrezi că îți îndeplinești eficient sarcinile, ci îți poți convinge colegii că ești o persoană pe care se pot baza și datorită căreia pot dobândi cunoștințe noi.
Construiește-ți relații și cu alte departamente
Dacă urmezi un asemenea sfat, ai ocazia să înveți lucruri noi și să profiți de oportunități valoroase. De aceea, încearcă să te faci cunoscută și în alte departamente. În acest scop, poți să încerci să apelezi la rețelele de socializare, să participi la un workshop etc. Indiferent de ceea ce alegi, ține minte că așa poți ajunge să fii apreciată și de alte echipe, cu atât mai mult cu cât urmărești, la un moment dat, o schimbare în carieră.
Greșeli de evitat când te autopromovezi
Pentru a avea numai de câștigat datorită autopromovării la birou, încearcă să eviți greșelile de mai jos:
Faptul că îți asumi de la început că știi ce contează pentru audiența ta
Când intenționezi să te autopromovezi, nu pleca de la ideea că știi exact ce este important pentru cei cărora te adresezi. Ca să afli ce contează de fapt pentru audiența ta, ascultă activ și nu ezita să pui întrebări. Abia după aceea te poți gândi la mesajul pe care vrei să-l transmiți. Reușind să arăți că pui preț pe valorile și pe nevoile audienței tale, îți crești șansele de a fi apreciată.
Te lauzi când îți evidențiezi realizările
Înainte să te gândești la o strategie prin care să te autopromovezi, ține minte că, pentru a fi cât mai credibilă, trebuie să te străduiești să nu te lauzi. Nu este dificil să îți îndeplinești un asemenea obiectiv dacă ții cont de aceste sfaturi:
- Aduci în atenție mai ales rezultate cuantificabile;
- Mizezi pe feedback-urile pozitive primite de la colegii și de la superiorii tăi;
- Evidențiezi modul în care echipa din care faci parte te-a ajutat să te remarci: de exemplu, în loc să te lauzi, spui că: „A fost extraordinar că managerul și-a dat acordul să mă folosesc de o abordare originală în situația X. Echipa mea a muncit mult și a venit cu idei binevenite, ceea ce mi-a permis să mă concentrez mai bine asupra direcției în care trebuia să merg și să obținem astfel rezultatele așteptate”.
Oferi prea multe informații
Uneori, din dorința de a te remarca, poți fi tentată să vii cu prea multe detalii. Nu numai că riști să-ți plictisești audiența, ci există și riscul de a nu aduce în prim-plan informațiile cele mai relevante, care demonstrează cât de valoroasă ești.
Faci promisiuni pe care nu ești sigură că le poți respecta
Pentru a-i convinge pe cei în fața cărora te autopromovezi că se pot baza pe tine, străduiește-te să nu faci promisiuni false. Dacă nu ții seama de un astfel de sfat, nu îți creezi imaginea unei persoane de încredere ci, dimpotrivă, riști să dezamăgești. Cel mai bine este să spui exact ce poți face și să îți exprimi dorința de a te perfecționa.
Îți asumi reușite care nu îți aparțin
Una dintre cele mai mari greșeli pe care le poți face când te autopromovezi este să îți asumi meritele altcuiva. Inițial te poți face mai ușor remarcată însă, la un moment dat, nu este exclus să se afle că te-ai lăudat cu munca altora. În aceste condiții, vei avea doar de pierdut, dovedind lipsă de respect și pierzându-ți credibilitatea.
Insiști asupra ideii că ești expert
Chiar dacă știi că ai multe abilități, că te bucuri de succes și că de multe ori colegii vin la tine să îți ceară sfatul, să susții că ești expert reprezintă o greșeală când te autopromovezi. Practic, aducând în prim-plan acest fapt, nu faci altceva decât să creezi impresia că nu mai ești dispusă să înveți lucruri noi. În schimb, încearcă să explici că, deși ai cunoștințe valoroase, ești dispusă oricând să înveți și să te perfecționezi.
Conflicte la locul de muncă: cum le gestionezi corect
Ca să îți fie mai la îndemână să treci peste îndoieli, peste temeri și astfel să ai curaj să te autopromovezi, poți recurge, de exemplu, la podcasturi motivaționale și la cărți menite să te ajute să învingi „sindromul impostorului”. Acest sindrom se referă la tendința de a crede că, în ciuda calităților și abilităților tale, nu meriți să ai succes și că, la un moment dat, cei din jur vor spune despre tine că ești „un impostor”. În plus, nu greșești dacă ceri sprijinul unui expert în dezvoltare personală, astfel încât, treptat, să îți identifici mai ușor „punctele tari” și să dobândești mai multă încredere în tine.
Surse foto: istockphoto.com, pexels.com
Surse articol: betterup.com, careerist.com, forbes.com, hbr.org, helpguide.org, indeed.com, kornferry.com, uk.indeed.com
