X

Gestionarea modulelor cookie pe site-ul Qbebe.ro

Acest site utilizează cookie-uri. Acceptând cookie-urile, veți putea naviga în cele mai bune condiții.

Accept Politica de Cookie

Ai grijă! Ce se întâmplă în corpul tău dacă nu te odihnești suficient

de Irina Olteanu

Atunci când nu reușești să te odihnești corespunzător pot apărea efecte neplăcute la nivelul întregului corp, începând de la tulburări în procesele cognitive și până la probleme cu construirea de noi amintiri. Află în continuare ce spun oamenii de știință și ce recomandări trebuie să respecți în acest sens.

Conform Academiei Americane de Medicina Somnului, aproximativ 1 din 3 adulți americani nu doarme suficient. Centrele pentru Controlul și Prevenirea Bolilor (CDC) recomandă ca adulții între 18-60 ani să se bucure de cel puțin 7 ore de somn pe noapte. Însă în realitate nu se întâmplă acest lucru.

Ce spun oamenii de știință cu privire la o cantitate insuficientă de somn

Matthew Walker, profesor de neuroștiință și psihologie în cadrul Universității Berkeley, California, și autor al cărții De ce dormim subliniază că în primul rând lipsa somnului va împiedica creierul să creeze noi amintiri; spune că fără odihnă capacitatea de memorare a creierului se blochează și nu mai poți acumula noi experiențe. Prin urmare, noile informații se pendulează și ajungi cu o senzație similară amneziei; practic nu poți crea noi amintiri. De asemenea, se cunoaște faptul că lipsa somnului conduce la o cantitate crescută a unor proteine toxice din creier denumită beta-amiloide, asociată cu boala Alzheimer. Se întâmplă acest lucru deoarece atunci când dormi un sistem de curățare a creierului intră în funcțiune și o elimină din organism. Prin urmare, dacă nu dormi suficient în fiecare noapte, se acumulează o cantitate tot mai mare din beta-amiloide, respectiv îți va crește riscul de a dezvolta demență ulterior în viață.

Care sunt efectele privării de somn asupra corpului? În primul rând sistemul reproducător este influențat. Astfel, bărbații care dorm doar 5-6 ore pe noapte au un nivel de testosteron similar celui pe care îl are o persoană cu 10 ani mai în vârstă, scăzând astfel gradul de virilitate. Apoi, lipsa somnului are un impact asupra sistemului imunitar. După doar o noapte cu 4-5 ore de somn apare o reducere cu 70% în celulele imunitare anticancerigene denumite celule natural killer. Astfel, un somn de durată redusă reprezintă un factor de risc în dezvoltarea diverselor forme de cancer (de colon, de prostată, de sân). Recent chiar Organizația Mondială a Sănătății a subliniat legătura dintre somn și cancer, clasificând orice formă de muncă prestată noaptea drept un posibil cancerigen (poate induce cancerul din cauza tulburării ritmului de somn). Și sistemul cardiovascular are de suferit deoarece în timpul somnului are loc o echilibrare la nivelul tensiunii arteriale realizată în mod natural: ritmul cardiac scade ca și tensiunea. Atunci când nu dormi destul (mai puțin de 6 ore) sistemul cardiovascular nu se regenerează și tensiunea arterială crește; ajungi să te confrunți cu un risc cu 200% mai mare de risc de infarct sau accident vascular cerebral.

ce se intampla in corpul tau daca nu te odihnesti

Există și un experiment la nivel mondial efectuat asupra unui număr de 1.6 miliarde de persoane de două ori pe an. Astfel, primăvara când pierdem o oră de somn, ajungem să ne confruntăm cu o creștere de 24% în riscul de infarct din ziua următoare.

O întrebare justă este care este rata de regenerare a unei ființe umane? Cât timp putem rezista fără somn înainte de a observa un declin în funcția cerebrală sau la nivelul corpului? Răspunsul oferit de oamenii de știință este 16 ore de veghe; după acest moment începe să se instaleze deteriorarea mentală, respectiv cea fizică în cazul corpului. Astfel, după o perioadă de trezire de 19-20 ore, capacitatea mentală ajunge atât de mult alterată încât vei fi la fel de deficient ca o persoană care a consumat alcool și conduce. Pentru a repara prejudiciul pe care îl cauzează starea de veghe (un prejudiciu lent și de nivel redus adus asupra creierului), este necesară o durată de aproximativ 16 ore de somn.

Profesorul de neurochirurgie din cadrul Universității California, Itzhak Fried, implicat într-un alt studiu legat despre privarea de somn spune că "am descoperit că lipsa somnului privează neuronii de abilitatea de a funcționa corespunzător, ceea ce conduce la deficiențe cognitive în modul în care percepem și reacționăm la lumea din jurul nostru". Oamenii de știință au descoperit că pe măsură ce pacienții oboseau, devenea tot mai dificil să facă față testelor, iar celulele cerebrale încetineau; în plus, unele zone ale creierului sunt mai afectate decât altele de lipsa de somn. Nu în ultimul rând, este influențată și abilitatea neuronilor de a coda informațiile și de a le traduce în gânduri conștiente.

ce se intampla in corpul tau daca nu te odihnesti

Alte efecte pe care le poate avea privarea de somn asupra ta

- crești în greutate. Conform unui studiu care a examinat legătura dintre somn și greutate într-un grup de 21 469 adulți peste 20 de ani, cei care au dormit mai puțin de 5 ore în fiecare noapte pe durata studiului de 3 ani au avut șanse mai mari să se îngrașe, în vreme ce persoanele care au dormit între 7-8 ore au avut greutate relativ normală
- crește riscul de diabet. Pe lângă creșterea în greutate, crește și riscul de diabet. 10 studii distincte au examinat legătura dintre somn și diabet. Iar o durată între 7-8 ore de somn este optimă pentru a evita problemele cu insulină care pot conduce la diabet
- ești predispus accidentelor. Fundația Națională de Somn susține că ești de 3 ori mai predispus de a fi implicat într-un accident de mașină dacă ai parte de 6 ore sau mai puțin de somn pe noapte. Cei mai predispuși sunt cei care lucrează în ture de noapte.
- probleme ale pielii. Conform unui studiu științific, au fost evaluate persoane între 30-50 de ani; cele care au dormit prea puțin au avut mai multe riduri, culoare a pielii neuniformă și pierderea elasticității pielii. De asemenea, au fost și mai nemulțumiți de aspectul lor fizic.

Recomandări pentru un somn sănătos

Somnul nu oferă doar beneficii estetice, ci îți poate salva viața. Dacă te confrunți cu tulburări de somn (apnee în somn, narcolepsie, sindromul picioarelor neliniștite, covulsii, tulburări de mișcare) trebuie să beneficiezi de ajutorul unui specialist; acesta poate efectua diverse investigații, precum somnografie. 

Pentru a preveni problemele cauzate de un somn insuficient, asigură-te că te odihnești destul. Recomandările generale sunt de 7-9 ore de somn pentru majoritatea adulților 18-64 ani. De asemenea, ajută să eviți siestele din timpul zilei (să nu depășească 20 de minute), să nu consumi cafea după ora prânzului, să mergi la aceeași oră la culcare, să te trezești la aceeași oră, să respecți programul de somn și în vacanțe, înainte de somn să desfășori activități relaxante, să eviți mesele copioase, dar și cofeina/nicotina înainte de culcare, să eviți dispozitivele electronice înainte de a adormi, să faci regulat exerciții fizice (nu înainte de culcare), să ai o temperatură confortabilă în camera unde dormi și lumină difuză. 

Vitoral D Spray Oral pentru Adulti x 25ml De asemenea, poți să iei în considerare și administrarea unui supliment alimentar, cu rol în reglarea funcțiilor vitale. Vitoral D Spray Oral ajută la menţinerea funcţiei normale a sistemului muscular, menţinerea sănătăţii dinţilor, funcţionarea normală a sistemului imunitar și participă la procesul de diviziune celulară.

Privarea de somn poate avea un efect pe termen lung și asupra copiilor, conducând la performanță academică precară, probleme în relaționare, risc de implicare în comportamente periculoase și antisociale, probleme cu creștere și dezvoltarea fizică.

Citește și8 pericole la care expui bebelusul daca nu te odihnesti suficient in sarcina 

Surse: www.businessinsider.com; www.healthline.com; www.livescience.com; www.medicalnewstoday.com

Noutati de la Qbebe

INSCRIE-TE la newsletter-ul Qbebe si primesti ultimele noutati.

Email
Data nasterii bebelusului    
 

Articole asemanatoare

Cum reducem la minimum riscul SIDS la bebeluși Cum reducem la minimum riscul SIDS la bebeluși
Totul despre otita seroasa Totul despre otita seroasa
Bronșita la copii: cauze și tratament Bronșita la copii: cauze și tratament
Cum sa elimini dopurile de ceara Cum sa elimini dopurile de ceara

Articole Lifestyle

Urmează toamna inimilor frânte. 5 cupluri din zodiac se destramă pe neașteptate Urmează toamna inimilor frânte. 5 cupluri din zodiac se destramă pe neașteptate
Momentul adevărului! 6 modele de pantofi care nu se mai poartă în sezonul următor Momentul adevărului! 6 modele de pantofi care nu se mai poartă în sezonul următor
Spunem adio unghiilor într-o singură culoare! 8 manichiuri de încercat neapărat Spunem adio unghiilor într-o singură culoare! 8 manichiuri de încercat neapărat
Fă-l să te caute în funcție de zodie Fă-l să te caute în funcție de zodie

Alte articole care te-ar putea interesa

Editorial Qbebe
scris de Gabriela Paladi
Vocea Alexandrei trebuie auzită! Înregistrările audio de la 112 sunt publice și un exemplu de așa NU, niciodată!Pentru că vocea Alexandrei trebuie auzită și trebuie să devină o voce colectivă a tuturor părinților care sunt revoltați de ceea ce s-a întâmplat. Nu doresc să dramatizez momentul acesta epuizant din istoria...

Lista gradinite

Cauta o gradinita in orasul tau

Retete culinare
Editorial Qbebe
scris de Cristina Fotescu
Recenzie carte: Programul de 90 de minute de somn pentru bebelusiAuzisem ca este bine sa scrii si lucruri pozitive dar si negative intr-o recenzie ... Dar am decis sa scriu in stilul meu, asa ca am preferat sa scriu totul la scurt si la obiect. Prin urmare: 1. Foarte util planul NAPS...
Qbebe Horoscop saptamanal
Qbebe Funny

Naste natural

Atentie, este sezonul tantarilor! Iata cat de periculosi pot sa fie pentru o femeie insarcinata

Atentie, este sezonul tantarilor! Iata cat de periculosi pot sa fie pentru o femeie insarcinata

Vara este anotimpul preferat de tantari
MAI MULT

9 mituri surprinzatoare despre testele de sarcina pe care trebuie sa le stii

9 mituri surprinzatoare despre testele de sarcina pe care trebuie sa le stii

Despre testele de sarcina s-au propagat cateva mituri, precum ca sarcina ti se
MAI MULT

Tot ce trebuie sa stii despre amniocenteza si riscurile ei

Tot ce trebuie sa stii despre amniocenteza si riscurile ei

Amniocenteza este un tip de investigatie care se realizeaza in timpul sarcinii,
MAI MULT

Bebee

alaptare

Cât se alăptează un nou-născut?

Alăptarea este modul prin care un nou-născut este hrănit de către mama sa cu
MAI MULT

Înotul-dezvoltă-copiii-într-un-mod-armonios

Înotul dezvoltă copiii într-un mod armonios

Beneficiile înotului sunt nenumărate, iar cei mici ar trebui să învețe de
MAI MULT

Cum-tratăm-scurgerile-vaginale-din-timpul-sarcinii

Cum tratăm scurgerile vaginale din timpul sarcinii

Scurgerile vaginale sunt secreţii ale organelor genitale, cu rol de apărare
MAI MULT

Cele-mai-grele-luni-de-sarcină-sunt-primele-3----află-de-ce

Cele mai grele luni de sarcină sunt primele 3 – află de ce

Perioada sarcinii este foarte frumoasă, dar în același timp și delicată.
MAI MULT

sigur.info-fii sigur pe net