X

Gestionarea modulelor cookie pe site-ul Qbebe.ro

Acest site utilizează cookie-uri. Acceptând cookie-urile, veți putea naviga în cele mai bune condiții.

Accept Politica de Cookie

Ghidul complet al caloriilor

de Louise Tanase

Atunci cand ne gandim la modul in care alimentatia ne influenteaza silueta, fie ca vrem sa ne ingrasam, sa slabim sau sa ne mentinem la o anumita greutate, ne gandim automat la calorii. Numaram caloriile fiecarui fel de mancare atunci cand incercam sa slabim si incercam sa adaugam dietei noastre alimente bogate in calorii atunci cand vrem sa ne ingrasam. Si totusi, ce sunt caloriile si de ce sunt ele importante? De cate calorii avem nevoie? Iata cateva dintre intrebarile la care vom incerca sa gasim un raspuns.

Ce sunt caloriile?


Caloria este o unitate de masura in fizica, fiind definita drept cantitatea de caldura necesara pentru a creste temperatura unui mililitru de apa cu 1°C. In ceea ce priveste nutritia, caloria reprezinta unitatea de masura a energiei furnizate organismului de o anumita cantitate dintr-un aliment.


Ce fac caloriile in organism?


Organismul nostru are nevoie de calorii pentru a functiona. Caloriile furnizate de alimente sunt necesare organismului pentru:
• formarea, distrugerea sau regenerarea celulelor;
• circulatia sangvina;
• miscarile respiratorii;
• digestia si asimilarea alimentelor;
• mentinerea temperaturii normale a corpului;
• contractiile muschilor
• bataile inimii.
Toate alimentele ingerate sunt folosite de organism pentru a produce diferite cantitati de energie. Organismul descompune alimentele prin digestie pentru a obtine energia necesara functiilor vitale (respiratie, crestere, miscare). Acest proces de transformare a alimentelor in energie se numeste metabolism. O crestere a activitatii fizice antreneaza o accelerare a metabolismului si implicit, cresterea nevoii de calorii. Diminuarea activitatii fizice insotita de o crestere a aporturilor calorice duce la acumularea energiei neutilizate sub forma de grasime.

Necesarul caloric


Necesarul caloric reprezinta numarul de calorii necesare organismului pentru functionarea optima. Acesta se imparte in trei nivele:


1. Metabolismul bazal: reprezinta energia utilizata pentru functionarea normala a organismului (respiratie, functionarea organelor si celulelor, etc). Acesta reprezinta 60 - 70% din totalul necesarului de energie.
Rata metabolismului bazal este calculata in anumite conditii, si anume: in stare de repaus, inainte de a manca, intr-o stare de calm emotional si cu o temperatura ambianta neutra (20°C). Metabolismul bazal corespunde consumului de calorii a masei active a organismului. Masa grasa a organismului nostru nu consuma energie. La aceeasi greutate, barbatii consuma mai multe calorii decat femeile, deoarece au o masa musculara mai mare, in timp ce femeile au rezerve adipoase mai mari. Metabolismul bazal scade cu 1 - 2% in fiecare deceniu incepand cu varsta de 50 de ani la femei si 40 de ani la barbati. In cazul femeilor, scaderea metabolismului se explica prin pierderea masei musculare datorate menopauzei. Reducerea necesarului de calorii este de 7 calorii pe zi pentru fiecare an dupa 30 ani pentru femei si de 10 calorii pentru barbati.
Rata metabolismului bazal (RMB), folosind formula lui Harris si Benedict se calculeaza astfel:
Femei: RMB = 655,096 + (9,562 x greutatea in kg) + (1,850 x inaltimea in cm) - (4,676 x varsta in ani)
Barbati: RMB = 66,743 + (13,752 x greutatea in kg) + (5,003 x inaltimea in cm) - (6,755 x varsta in ani).
Formula tine cont de inaltime, greutate, sex si varsta. Necesarul caloric este mai mare in cazul persoanelor inalte, cu greutate mai mare si a barbatilor (deoarece au o masa musculara mai puternica decat a femeilor).


2. Energia necesara pentru digestie, absorbtia intestinala, stocarea alimentelor - reprezinta 10% din consumul de energie.
Alimentele trebuie prelucrate de organism pentru a putea fi utilizate, iar prelucrarea lor necesita energie. Pentru prelucrarea a 100 de calorii ingerate sub forma de proteine, organismul consuma aproximativ 30 de calorii. Caloriile ingerate prin glucidele si lipidele necesita un consum mai mic de energie pentru prelucrare (intre 3 si 6 calorii). Metabolismul bazal creste cu 20 -30% la o ora dupa masa, datorita activitatii crescute a aparatului digestiv. Consumul de energie este mai mare atunci cand caloriile sunt repartizate in 3 mese, decat daca le cumulam intr-o singura masa. Din acest motiv, este recomandat celor care doresc sa slabeasca sa ia zilnic cel putin trei mese.


3. Activitatea fizica - energia utilizata pentru miscare - reprezinta 20 - 30% din consumul de energie. Aceasta este necesara pentru echilibrarea balantei energetice.
Consumul de energie variaza in functie de nivelul activitatii fizice, care poate fi:
usoara (viata sedentara, munca de birou) = RMB X 1,2
moderata (plimbare) = RMB X 1,8
crescuta (sport frecvent sau munca fizica) = RMB X 2,5
Daca activitatea fizica dureaza mai putin de 20 minute, corpul arde rezervele de glucide pentru a sustine efortul muscular. Daca activitatea fizica dureaza mai mult de 20 minute, corpul va utiliza grasimile pentru a produce energie. De exemplu, o ora de mers pe jos inseamna intre 60 si 150 calorii pierdute - echivalentul unui pahar de suc sau a unui fruct. Prin urmare, activitatea sportiva are ca scop cresterea masei musculare, dar nu justifica cresterea aporturilor alimentare.


Concluzii


Greutatea noastra este rezultatul unui bilant al energiei. De o parte sunt caloriile pe care le consumam, de cealalta parte se afla caloriile pe care le furnizam organismului prin intermediul alimentelor. Daca energia absorbita este egala cu cea consumata, greutatea se mentine; daca energia absorbita este mai mare decat cea consumata, luam in greutate.
Pentru a slabi intr-un ritm sanatos si echilibrat, adica 0,5 kg pe saptamana trebuie sa reducem consumul de calorii si sa ardem 500 calorii zilnic. In cazul in care slabim mai rapid, nu numai ca vom pune inapoi toate kilogramele pierdute la incheierea regimului de slabire, dar ne punem in pericol sanatatea.

Noutati de la Qbebe

INSCRIE-TE la newsletter-ul Qbebe si primesti ultimele noutati.

Email
Data nasterii bebelusului    
 

Articole asemanatoare

Ce trebuie sa stii despre alimentele modificate genetic Ce trebuie sa stii despre alimentele modificate genetic
Totul despre alergiile alimentare Totul despre alergiile alimentare
Principiile alimentatiei sanatoase Principiile alimentatiei sanatoase
10 alimente esentiale in dieta unei femei 10 alimente esentiale in dieta unei femei

Articole Lifestyle

7 lucruri pe care să le faci în 2019 pentru piele perfectă 7 lucruri pe care să le faci în 2019 pentru piele perfectă
3 femei din zodiac care nu au clasă 3 femei din zodiac care nu au clasă
Cea mai hoață zodie: îți fură și inima, și banii Cea mai hoață zodie: îți fură și inima, și banii
6 haine care îţi distrug reputaţia 6 haine care îţi distrug reputaţia

Alte articole care te-ar putea interesa


Editorial Qbebe
scris de Gabriela Paladi
Înscrie-te la Ora de Alimentație! Seminar gratuit pentru părinții responsabiliResponsabilitățile părinților sunt nesfârșite. Însă cea mai importantă dintre toate, mai ales în primii ani de viață, este alimentația. De acolo pornește sănătatea copilului, din combustibilul...

Lista gradinite

Cauta o gradinita in orasul tau

Retete culinare
Editorial Qbebe
scris de Cristina Fotescu
Recenzie carte: Programul de 90 de minute de somn pentru bebelusiAuzisem ca este bine sa scrii si lucruri pozitive dar si negative intr-o recenzie ... Dar am decis sa scriu in stilul meu, asa ca am preferat sa scriu totul la scurt si la obiect. Prin urmare: 1. Foarte util planul NAPS...
Qbebe Horoscop saptamanal
Qbebe Funny

Naste natural

Tot ce trebuie sa stii despre sarcina molara

Tot ce trebuie sa stii despre sarcina molara

O sarcina molara constituie o anomalie a placentei, cauzata de o problema in
MAI MULT

Semne ca vei avea nevoie de analgezie la nastere

Semne ca vei avea nevoie de analgezie la nastere

Analgezia la nastere reprezinta in cele mai multe situatii o alegere personala
MAI MULT

Cat de mult sport ai voie sa faci in sarcina

Cat de mult sport ai voie sa faci in sarcina

Sportul este o modalitate de a-ti fortifia corpul, dar si de a-l mentine
MAI MULT

Bebee

alaptare

Cât se alăptează un nou-născut?

Alăptarea este modul prin care un nou-născut este hrănit de către mama sa cu
MAI MULT

Cele-mai-grele-luni-de-sarcină-sunt-primele-3----află-de-ce

Cele mai grele luni de sarcină sunt primele 3 – află de ce

Perioada sarcinii este foarte frumoasă, dar în același timp și delicată.
MAI MULT

Înotul-dezvoltă-copiii-într-un-mod-armonios

Înotul dezvoltă copiii într-un mod armonios

Beneficiile înotului sunt nenumărate, iar cei mici ar trebui să învețe de
MAI MULT

Cum-tratăm-scurgerile-vaginale-din-timpul-sarcinii

Cum tratăm scurgerile vaginale din timpul sarcinii

Scurgerile vaginale sunt secreţii ale organelor genitale, cu rol de apărare
MAI MULT

sigur.info-fii sigur pe net