Surse: bamradionetwork.com, frogmom.com, healthsafety.com, itotd.com, myece.org.nz, perfectdaytoplay.com, printableparents.com, rainorshinemamma.com, readynutrition.com, soundvision.com, teachkidshow.com, verrywell.com, wikihow.com
Sursă poză principală: istockphoto.com

Cum să se orienteze în spațiu
Fie că este vorba despre localitatea voastră, fie că este vorba despre un oraș străin sau de o călătorie în natură, abilitatea de a se orienta în spațiu este una dintre cele mai importante abilități pe care copilul trebuie să o învețe de la tine.
Înainte de orice, trebuie să te asiguri că micuțul tău înțelege concepte precum: „la dreapta/ la stânga”, „înainte”, „înapoi”, „întoarce-te”, „mergi drept înainte” etc. După aceea poți începe să-l înveți, de exemplu, cum să se orienteze pe o hartă. Un prim pas este să-i arăți cum să poziționeze harta către nord și cum să descifreze simbolurile de pe artă. Explică-i, de pildă, că liniile albastre sunt apele, că punctele sunt localitățile, că liniile roșii sunt drumuri principale etc..
Odată ce se descurcă pe hartă, poți să-i arăți cum se lucrează cu o busolă. Mai întâi, arată-i că punctele cardinale indicate de aceasta sunt aceleași ca acelea arătate de hartă. Spune-i că indiferent unde s-ar afla, busola va indica nordul datorită câmpului magnetic. Ca să ajungă spre sud, va trebui să o ia în direcția opusă celei indicate de acul magnetic.
Îți vei ajuta copilul mai mult decât îți închipui dacă îl vei învăța și cum să se descurce dacă se află într-o pădure. Mai întâi de toate, sfătuiește-l să găsească nordul, iar pentru a reuși se poate ghida și după:
- Mușchiul crescut pe copaci- Acesta crește de obicei pe nord
- Pânzele de păianjen (acestea se află în general pe latura sudică a copacilor)
În cazul în care s-ar pierde într-o pădure, ar trebui să procedeze după cum urmează:
- Să nu intre în panică
- Să rămână, pe cât posibil, într-un anumit loc pentru a fi mai ușor de găsit
- Pentru a se face auzit, ar putea încerca să facă zgomote precum să frece două pietre una de cealaltă, să fluiere, să cânte etc.
- Dacă se va deplasa în alt loc, ar trebui să-și lase un reper (de pildă, o bucată de material textil) pentru a ști să revină la locul inițial
- Să încerce să-și găsească un adăpost (cum ar fi, de pildă, un copac prăbușit, o scorbură etc.)
- Să facă rapid rost de o sursă de apă (dacă nu găsește, ar putea să adune roua dimineții în mânecile unei jachete la primele ore ale dimineții)
- Să nu se apuce să mănânce lucruri despre care nu știe sigur că sunt comestibile etc.

Cum să îngrijească o grădină
Grădinăritul este o activitate care nu numai că îl poate ajuta pe copil să se relaxeze, dar îl va determina și să devină mai bun, mai receptiv la minunile naturii, mai responsabil și, nu în ultimul rând, să-și îmbunătățească stima de sine (întrucât, o dată ce va vedea ce a rezultat din munca sa, va fi mândru de el).
Ca să-l stimulezi să-și facă o preocupare din grădinărit și să îți poată da o mână de ajutor, te vei preocupa să:
- Îi pui la dispoziție unelte cât mai pe măsura lui, care să-l atragă
- Alege plante care se cultivă ușor, astfel încât să aibă toate șansele să se bucure de un rod bogat (cum ar fi roșii, salată, ridiche, mazăre, panseluțe, maci etc.)
- Dacă este vorba de un copil mai mic, puteți planta semințe în cartoane de ouă
- Îi vei arăta cum să planteze o floare ce a încolțit într-o vază
- Îi explici faptul că anumite plante sunt dăunătoare și că trebuie smulse pentru a nu le fi dăunătoare celorlalte
- Îi arăți cum se poate realiza compostul (de pildă, veți crea o fermă de râme) și cât este de util

Cum să bată un cui
Îndemânarea și coordonarea mână-ochi a copilului pot fi stimulate și dacă îi vei transmite următoarea abilitate: aceea de a manipula anumite unelte. De pildă, arată-i cum să manevreze corect un ciocan, dar îl vei supraveghea cu mare atenție. Enumeră-i numele uneltelor mai uzuale, dându-i și explicații ce țin de utilizarea lor. Nu vei greși dacă i le vei prezenta pe câteva, oferindu-i posibilitatea de a se bucura de o experiență autentică.
Odată ce a înțeles că nu trebuie să țină un ciocan mai sus de înălțimea capului său (pentru a nu se accidenta și pentru a nu-i accidenta nici pe cei din preajmă), poți să-i pui la dispoziție unul care să nu fie greu, să nu aibă dimensiuni mari și îi poți face o demonstrație legată de cum s-ar putea bate un cui. Contează să repetați de mai multe ori mișcările pe care ar trebui să le facă din încheietură, ritmicitatea mișcărilor necesare pentru a reuși să bată un cui.
Nu uita să-i protejezi ochii când veți exersa (îi vei da ochelari speciali de protecție) și nu îl lăsa deloc singur când vă implicați într-un asemenea demers.

Cum să se cațăre într-un copac
Cățăratul în copaci îi va dezvolta copilului abilitățile motorii, mișcările coordonate, forța și echilibrul. Înainte să-l înveți cum să se poată cățăra, o soluție este să exersați mișcările pe un buștean sau pe un copac prăbușit, astfel încât copilul să prindă curaj. De asemenea, nu scăpa din vedere nici această regulă de siguranță: testează rezistența crengilor copacului. De pildă, învață-l pe copil ca mai întâi să se apese ușor cu un picior pe o ramură înainte să se lase pe aceasta cu toată greutatea, evitând accidentele.
Alte reguli pe care este recomandat să le urmezi pentru ca urcatul în copaci al copilului tău să fie cât mai sigur sunt și acestea:
- Inspectează cu atenție copacul (să nu fie putrezit, să nu aibă crăpături pe trunchi, zone mari în care scoarța lipsește, să nu aibă pe el suprafețe întinse cu ciuperci) pentru a vedea cât este de sănătos
- Nu îl forța să urce mai repede și nici nu îi spune permanent ce mișcări să realizeze (pentru a nu-l determina să facă un paș greșit)
- Evită să-i repeți continuu „Ai grijă!” (pentru a nu-i crea stres suplimentar, panică și a-l predispune astfel să greșească)
- Învață-l să respecte următoarea regulă: să aibă mereu brațele și unul dintre picioare sau ambele picioare și un braț în contact cu copacul
Odată ce s-a obișnuit să se urce în copaci, stabilește cu el reguli privind înălțimea maximă până la care poate să ajungă în deplină siguranță.