X

Gestionarea modulelor cookie pe site-ul Qbebe.ro

Acest site utilizează cookie-uri. Acceptând cookie-urile, veți putea naviga în cele mai bune condiții.

Accept Politica de Cookie

Alimentatia recomandata in diabet

de Irina Olteanu

Alimentatia in diabet poate prezenta multe dificultati, dar adevarul este ca aceasta nu difera mult de modul in care o alimentatie normala si sanatoasa trebuie sa fie. Sa aflam impreuna care sunt principalele aspecte pe care este bine sa le urmarim in cazul alimentatiei in diabet.

Alimentatia in diabet - consideratii generale

Poate parea dificil sa realizati alegerile potrivite cand va confruntati cu diabet. In timp ce exercitiile fizice joaca un rol important, si ceea ce mancati are un impact asupra scaderii in greutate. Nevoile nutritionale pentru o persoana diabetica sunt teoretic aceleasi ca si pentru restul, nefiind necesare diete complicate sau alimente speciale. Trebuie sa urmati un plan alimentar bogat in nutrimente, redus in grasimi si cu o cantitate moderata de calorii. Singura grupa alimentara asupra careia trebuie sa va concentrati atentia este cea a carbohidratilor.
Un plan alimentar pentru diabet presupune si o varietate de alimente nutritive in cantitati moderate si la ore constante. Acesta nu trebuie sa fie restrictiv, ci mai degraba sanatos. Fie ca optati pentru un dietetician sau pentru un nutritionist, acestia vor recomanda cateva variante pentru a mentine nivelul glucozei din sange in limite normale si a controla greutatea. Cand consumati calorii si grasimi in exces, corpul raspunde prin cresterea nedorita a glicemiei, putand conduce la probleme grave, cum sunt hiperglicemia sau complicatiile cronice, cum sunt afectarea sistemului nervos, a rinichilor sau a inimii si, in cazuri grave, chiar cetoacidoza diabetica.

Alimentatia in diabet - variante de alimente nutritive

Carbohidrati sanatosi. Alimentele de acest tip reprezinta cea mai buna sursa de energie pentru organism. Cand sunt digerate, zaharurile (carbohidrati simpli) si polizaharidele, in special amidonul (zaharuri complexe) se descompun pentru a forma glucoza in sange. Insulina elimina glucoza din sange si o depune in muschi, ficat si in alte celule din corp unde este folosita pentru a oferi energie. Un aport regulat de carbohidrati este necesar pentru a oferi corpului si creierului energie instantanee. Majoritatea alimentelor contin carbohidrati si ne pot oferi in plus fibre, vitamine si minerale, dar este indicat sa va concentrati pe alimente precum fructele, legumele, cerealele integrale, leguminoasele (fasole, mazare si linte) si produsele lactate semidegresate sau degresate. Dietele care presupun un aport redus de carbohidrati nu sunt recomandate diabeticilor.

Alimente bogate in fibre - fibrele alimentare includ toate partile plantelor comestibile pe care corpul le poate digera sau asimila. Fibrele pot scadea riscul de boli ale inimii si ajuta in controlul nivelelor glicemiei. Alimentele bogate in fibre includ legume, fructe, nuci, leguminoase, faina integrala si tarate. Fulgii de ovaz fara adaos de zahar/indulcitori pot ajuta la controlarea glucozei din sange, reprezentand o optiune de fibre extrem de solubile (sunt usor de digerat) si, in plus, ne ofera si o senzatie de satietate pentru un timp indelungat, reprezentand o varianta sanatoasa pentru persoanele cu diabet de tip 2, care tind sa fie supraponderale.

Peste benefic pentru inima. Mancati peste cel putin de doua ori pe saptamana, acesta reprezentand o alternativa buna in comparatie cu carnea grasa. De exemplu, codul, tonul si halibutul contin mai putina grasime totala, grasime saturata si colesterol decat carnea de vita si puiul. Carnea de  somon, macrou, ton, sardinele si lufarul este bogata in acizi grasi omega 3, care stimuleaza sanatatea inimii prin scaderea grasimilor din sange numite trigliceride (65% din persoanele diabetice decedeaza din cauza unui atac de cord sau accident vascular cerebral). Evitati totusi pestii cu nivel ridicat de mercur, cum sunt pestele spada si macroul. Carnea de acest tip reprezinta si o sursa de crom, o minerala care ajuta la functionarea optima a insulinei si la metabolizarea carbohidratilor.

Grasimi bune - alimente care contin grasimi monosaturate si polinesaturate, cum sunt avocado, migdale, nuci pecan, nuci, masline si uleiurile de: masline, rapita sau arahide pot ajuta la scaderea nivelelor colesterolului. Uleiul de masline (ca si nucile) s-a constatat ca ajuta la mentinerea unui nivel constant al glicemiei, reducand rezistenta la insulina. Nucile sunt printre cele mai bogate surse de vitamina E, un antioxidant care protejeaza celulele si poate ajuta la prevenirea afectarii nervoase si oculare, continand multe fibre si magneziu (care ajuta la stabilizarea glicemiei).

Alimentatia in diabet - de evitat

Diabetul creste riscul aparitiei bolilor de inima si a accidentului vascular cerebral prin accelerarea dezvoltarii arterelor intarite si blocate. Trebuie sa urmariti urmatoarele alimente in acest sens:

- Grasimi saturate. Produsele lactate bogate in grasimi si proteine animale cum sunt carnea de vita, cremvurstii, carnatii si slanina contin grasimi saturate. Nu mai mult de 7% din caloriile zilnice trebuie sa provina din acestea.
- Grasimi trans. Acest tip de grasimi se gasesc in alimente procesate cum sunt snacks-uri, produse de patiserie, margarina si trebuie evitate complet.
- Colesterolul. Surse de colesterol includ produse lactate bogate in grasimi si proteine animale, galbenus de ou, crustacee, ficat si alte organe animale. Nu trebuie sa depasiti 300 mg de colesterol pe zi.
- Sodiu. Cantitatea zilnica recomandata este de maxim 2,300 mg de sodiu.

Principii ale alimentatiei sanatoase

- Mancati legume si fructe cum sunt merele, perele, piersicile si afinele si chiar unele fructe tropicale precum banana, mango si papaya, care au un indice glicemic mai mic decat deserturile obisnuite.
- Mancati cerele cat mai putin procesate, cum sunt orezul brun, orzul sau, daca sunt procesate, optati pentru cerealele de tip musli, cu granulatie naturala. Limitati consumul de cartofi albi si produsele rafinate din greu cum sunt painea alba si pastele albe.
- Limitati indulcitorii concentrati, inclusiv alimentele bogate in calorii cu un indice glicemic scazut, cum este inghetata. Nu consumati suc de fructe mai mult de o cana pe zi si eliminati bauturile indulcite, optand pentru apa minerala.
- Consumati proteine sanatoase la majoritatea meselor cum sunt fasolea, pestele sau puiul (fara piele).
- Alegeti alimente cu grasimi sanatoase, limitandu-le pe cele saturate si eliminati complet grasimile de tip trans. In loc sa prajiti alimentele, optati pentru copt, fiert sau gatit la abur.
- Serviti 3 mese pe zi si una sau 2 gustari si nu sariti peste micul dejun.
- Mancati incet si opriti-va cand va simtiti plini.

Alimentatia in diabet - dulciurile

Nu trebuie sa eliminati complet zaharul, chiar daca suferiti de diabet zaharat. Puteti servi din cand in cand desertul favorit, insa cu moderatie. In cazul in care aveti pofta de dulciuri, puteti incerca urmatoarele sfaturi: eliminati painea, orezul sau pastele daca doriti desert, deoarece acestea adauga carbohidrati suplimentari. Incercati sa adaugati grasime la desert. Desi pare contraproductiv, aceasta incetineste procesul digestiv (optati pentru variante de tip unt de arahide, branza ricotta, iaurt sau nuci). Nu consumati dulciurile ca atare, ci mai degraba alaturi de alte alimente deoarece astfel glicemia nu va creste rapid. Indulciti voi produsele, cum sunt iaurtul, ceaiul sau fulgii de ovaz si nu achizitionati variante deja indulcite. Reduceti cantitatea de zahar din retete cu 1/4 pana la 1/3, optand pentru scortisoara, nucsoara sau extract de vanilie. Incercati variante dulci cum sunt bananele pasate si inghetate in loc de inghetata sau ciocolata neagra in loc de cea cu lapte. Inlocuiti desertul pe care-l consumati uzual cu un fruct.

Trebuie sa urmariti cu atentie si consumul de alcool, deoarece multe persoane tind sa subestimeze cantitatea de calorii si carbohidrati din bauturile alcoolice. Pentru barbati, nu sunt recomandate mai mult de 2 pahare pe zi, iar pentru femei doar unul. Alcoolul poate interfera in plus si cu medicatia diabetica si insulina.

Alimentatia in diabet - mituri despre diabet

Trebuie sa evitati cu orice pret zaharul - adevarul este ca puteti consuma, dar in cantitati adecvate, urmand un regim alimentar sanatos si in combinatie cu exercitii fizice.
O dieta bogata in proteine este cea mai buna - daca mancati prea multe proteine, puteti creste rezistenta la insulina, un factor cheie in diabet. Secretul consta intr-o dieta echilibrata si nu in excese.
Trebuie sa inlaturati carbohidratii - din nou trebuie sa apelati la un regim echilibrat. Cantitatea si tipul de carbohidrati sunt importante in special.
Nu veti mai putea manca normal, necesitand mese speciale pentru diabetici - principiile alimentatiei sanatoase raman neschimbate, alimentele speciale pentru diabet fiind costisitoare si fara beneficii notabile.

Surse:
www.helpguide.org; www.mayoclinic.com; www.diabetesaustralia.com.au; www.helpguide.org; www.rd.com; http://diabetes.webmd.com

Noutati de la Qbebe

INSCRIE-TE la newsletter-ul Qbebe si primesti ultimele noutati.

Email
Data nasterii bebelusului    
 

Articole asemanatoare

Ai grija de tine - Afla cum poti creste imunitatea organismului tau in sezonul rece! Ai grija de tine - Afla cum poti creste imunitatea organismului tau in sezonul rece!
Fereste-te de gripa noua! Afla tot ce trebuie sa stii despre virusul A H1N1 Fereste-te de gripa noua! Afla tot ce trebuie sa stii despre virusul A H1N1
Esti pregatita sa ai urmatorul copil? Esti pregatita sa ai urmatorul copil?
Sfaturi importante pentru o mama care se intoarce la lucru Sfaturi importante pentru o mama care se intoarce la lucru

Articole Lifestyle

10 obiceiuri pe care le au femeile cu păr frumos și sănătos 10 obiceiuri pe care le au femeile cu păr frumos și sănătos
Două zodii cu inima golită de lumea rea. Nu mai au şanse să iubească Două zodii cu inima golită de lumea rea. Nu mai au şanse să iubească
Haine potrivite pentru femei mature: ce să porţi și ce să eviţi Haine potrivite pentru femei mature: ce să porţi și ce să eviţi
Ce vor bărbaţii de la tine în funcţie de zodie Ce vor bărbaţii de la tine în funcţie de zodie

Alte articole care te-ar putea interesa


Editorial Qbebe
scris de Otilia Geavlete
Factorii din copilărie care afectează dramatic dezvoltarea socială a copilului devenit adultAtunci când creștem un copil trebuie să fim conștienți că este asemeni lutului moale, pe care orice acțiune a noastră și a mediului îl modelează și-i dă forma de mai târziu. Dacă primește...

Lista gradinite

Cauta o gradinita in orasul tau

Retete culinare
Editorial Qbebe
scris de Cristina Fotescu
Recenzie carte: Programul de 90 de minute de somn pentru bebelusiAuzisem ca este bine sa scrii si lucruri pozitive dar si negative intr-o recenzie ... Dar am decis sa scriu in stilul meu, asa ca am preferat sa scriu totul la scurt si la obiect. Prin urmare: 1. Foarte util planul NAPS...
Qbebe Horoscop saptamanal
Qbebe Funny

Naste natural

Ce inseamna daca ai dureri de cap in sarcina

Ce inseamna daca ai dureri de cap in sarcina

Durerile de cap reprezinta o problema cu care se confrunta orice persoana. Insa
MAI MULT

Mesajul emotionant al unui fotograf catre o mama care doar ce a nascut

Mesajul emotionant al unui fotograf catre o mama care doar ce a nascut

Mesajele din preajma nasterii sunt pline de sensibilitate, dar mesajul
MAI MULT

Stiinta dezvaluie in sfarsit cum arata un embrion uman in primele saptamani de sarcina

Stiinta dezvaluie in sfarsit cum arata un embrion uman in primele saptamani de sarcina

Stadiul de embrion reprezinta prima
MAI MULT

Bebee

Înotul-dezvoltă-copiii-într-un-mod-armonios

Înotul dezvoltă copiii într-un mod armonios

Beneficiile înotului sunt nenumărate, iar cei mici ar trebui să învețe de
MAI MULT

alaptare

Cât se alăptează un nou-născut?

Alăptarea este modul prin care un nou-născut este hrănit de către mama sa cu
MAI MULT

Cum-tratăm-scurgerile-vaginale-din-timpul-sarcinii

Cum tratăm scurgerile vaginale din timpul sarcinii

Scurgerile vaginale sunt secreţii ale organelor genitale, cu rol de apărare
MAI MULT

Cele-mai-grele-luni-de-sarcină-sunt-primele-3----află-de-ce

Cele mai grele luni de sarcină sunt primele 3 – află de ce

Perioada sarcinii este foarte frumoasă, dar în același timp și delicată.
MAI MULT

sigur.info-fii sigur pe net