X

Gestionarea modulelor cookie pe site-ul Qbebe.ro

Acest site utilizează cookie-uri. Acceptând cookie-urile, veți putea naviga în cele mai bune condiții.

Accept Politica de Cookie

Dieta care combate depresia

de Irina Olteanu

Pare greu de crezut că o alimentație anume poate avea ca impact nu doar o sănătate mentală mai bună, ci și combaterea depresiei. Iată că nu mai puțin de două studii științifice au reușit să identifice alimentele potrivite în acest sens. În mod deloc surprinzător, niciunul nu este greu de găsit, ba dimpotrivă toate fac parte din alegerile specifice unei alimentații sănătoase.

Studii științifice despre alimentele potrivite pentru a combate depresia

O echipă de cercetare condusă de epidemiologul Felice Jacka din cadrul Universității Deakin a analizat dacă îmbunătățirea alimentației este de ajutor persoanelor care suferă de depresie majoră. În acest sens, au ales 67 de persoane pe care le-au analizat, unele dintre ele fiind tratate cu antidepresive, altele cu psihoterapie, iar altele cu ambele. Jumătate dintre aceste persoane au primit consiliere nutrițională din partea unui nutriționist, care i-a ajutat să mănânce mai sănătos, iar restul consiliere socială. După 12 săptămâni, acestea au prezentat o stare de spirit semnificativ mai bună decât cele care au primit consiliere socială. Studiul a fost publicat în revista BMC Medicină în ianuarie 2017. Un studiu mai mare desfășurat de cecetători din Universitatea South Australia a condus la concluzii similare.

Un alt studiu din anul 2018, publicat în Revista Mondială de Psihiatrie, condus de Laura R LaChance, din cadrul departamentului de psihiatrie a Universității Toronto, a analizat o serie de nutrimente, extrăgând informații cu privire la cele mai benefice în scop antidepresiv. Astfel, s-a concluzionat că următoarele sunt de ajutor: folatul, fierul, acizii grași omega 3 (EPA și DHA), magneziu, potasiu, seleniu, tiamina, vitamina A, vitamina B6, vitamina B12, vitamina C, zincul. Aceste 12 nutrimente sunt clasificate în funcție de densitatea nutritivă care le conferă un scor alimentar antidepresiv. Multe dintre alimentele recomandate pentru sănătatea fizică sunt benefice și pentru sănătatea psihică. Iată în acest sens și alimentele care au cea mai ridicată compoziție din aceste nutrimente: legumele cu frunze verzi, cruciferele, stridiile, organele de animale.

Nu s-a stabilit însă o dietă clară dovedită a ameliora sau a preveni depresia. Însă dacă consumi următoarele alimente ai șanse să te bucuri de o stare mai bună de dispoziție; în plus, o alimentație sănătoasă este benefică din toate punctele de vedere.

dieta care combate depresia

Alimente și nutrimente benefice pentru o stare bună de dispoziție

Antioxidanții previn deteriorarea celulară - corpul uman creează în mod normal molecule denumite radicali liberi (conduc la deteriorarea celulelor, îmbătrânire etc., creierul fiind expus la aceștia în mod special); deși nu pot fi complet preveniți, poți atenua impactul lor distructiv dacă consumi: betacaroten (caise, broccoli, morcovi, piersici, dovleac, spanac, cartof dulce), vitamina C (afine, broccoli, grapefruit, kiwi, portocale, ardei, cartofi, căpșuni, roșie), vitamina E (nuci și semințe, uleiuri vegetale).

Carbohidrații au un efect calmant - carbohidrații sunt asociați serotoninei din creier (poftele de carbohidrați pot fi corelate cu un nivel redus al acesteia). Optează pentru carbohidrați sănătoși, complecși, precum cei din cereale integrale, fructe, legume și leguminoase și evită-i pe cei simpli (din prăjituri).

Alimentele bogate în proteine stimulează atenția - curcanul, tonul și puiul au în compoziție un aminoacid denumit triptofan, util în secreția de serotonină. Proteinele sunt utile în special când ai nevoie de o minte limpede și un plus de energie. Alte surse bune de proteine sănătoase sunt mazărea și fasolea, vită slabă, brânza degresată, peștele, laptele, puiul, produsele din soia și iaurtul. 

dieta care combate depresia

 

Dieta mediteraneană este bogată în grupul de vitamine B - conform unui studiu, ratele depresiei sunt mai crescute la bărbații care au mai puțin folat și fumează și la femeile care au mai puțină vitamina B12 și fumează sau nu fac exerciții fizice. Grupul de vitamine B se găsește din abundență într-o dietă mediteraneană; leguminoasele, nucile, fructele și legumele cu frunze verde închis conțin folat. Vitamina B12 poate fi găsită în toate produsele animale de carne slabă, precum pește și lactate semidegresate. Trebuie menționat și un studiu care a analizat obiceiurile alimentare ale adulților de peste 65 de an care trăiesc în regiunea mediterană ce a relevat că cei care au urmat o dietă mediteraneană au prezentat rate mai mici de depresie decât cei care nu au respectat această alimentație. 

Vitamina D este importantă pentru creier - receptorii pentru această vitamină se găsesc inclusiv în creier. Un studiu a demonstrat că un nivel redus al vitaminei D este asociat cu un risc mai mare de depresie. În alt studiu cercetătorii de la Universitatea din Toronto au observat că cei cu simptome depresive (în special tulburare afectivă sezonieră) s-au descurcat mai bine când cantitatea acesteia a crescut. Nu este bună însă o cantitate prea mare de vitamina D, deoarece pot apărea probleme cu nivelul de calciu și funcția renală.

Alimente bogate în seleniu - o proastă dispoziție a fost asociată unei cantități reduse de seleniu. Cantitatea zilnică recomandată pentru un adult este de 55 mcg. Sursele naturale reprezintă întotdeauna o variantă mai bună decât suplimentele. Optează pentru leguminoase, carne slabă (de porc, de vită, carne de pui și de curcan fără piele), lactate semidegresate, nuci și semințe (nuci braziliene), fructe de mare (stridii, moluște, sardine, crab, pește de apă dulce sau sărată), cereale integrale (paste integrale, orez brun, ovăz etc.).

Include acizi grași omega 3 - o cantitate insuficientă de acizi grași omega 3 este asociată unui nivel crescut de tulburări depresive. Conform studiilor, persoanele caren u mănâncă des pește au șanse mai mari de depresie. Surse bune pentru acești acizi sunt: peștii grași (macrou, somon, anșoa, sardine și ton), semințele de in, uleiul de cânepă, nucile, legumele cu frunze verde închis. 

În final, trebuie să reții că joacă un rol important și greutatea corporală, precum și stilul tău de viață. Persoanele cu greutate excesivă au șanse mai mari de a ajunge deprimate, iar ulterior de a deveni obeze. Oamenii de știință cred că este vorba despre schimbări ce au loc la nivelul sistemului imunitar și al hormonilor care însoțesc depresia. O alimentație sănătoasă și echilibrată include alimentele menționate mai sus. Alimentele și băuturile care conțin cofeină pot declanșa anxietatea și pot îngreuna odihna, prin urmare sunt de evitat. Dacă dorești mai multe informații sau ai probleme de alimentație, discută cu medicul tău.

Citește și: Depresia favorizată de o dietă nesănătoasă? Iată ce spun studiile 

Surse: www.healthnewsreview.org; www.webmd.com; https://bigthink.com; www.psycom.net/

Noutati de la Qbebe

INSCRIE-TE la newsletter-ul Qbebe si primesti ultimele noutati.

Email
Data nasterii bebelusului    
 

Articole asemanatoare

Ai grija de tine - Afla cum poti creste imunitatea organismului tau in sezonul rece! Ai grija de tine - Afla cum poti creste imunitatea organismului tau in sezonul rece!
Fereste-te de gripa noua! Afla tot ce trebuie sa stii despre virusul A H1N1 Fereste-te de gripa noua! Afla tot ce trebuie sa stii despre virusul A H1N1
Esti pregatita sa ai urmatorul copil? Esti pregatita sa ai urmatorul copil?
Sfaturi importante pentru o mama care se intoarce la lucru Sfaturi importante pentru o mama care se intoarce la lucru

Articole Lifestyle

Dragostea la prima vedere este, de fapt, desfrâu, spun studiile Dragostea la prima vedere este, de fapt, desfrâu, spun studiile
Secretul vieții lungi și împlinite, dezvăluit de femeia care a ajuns la 109 ani: „Staţi departe de bărbați”! Secretul vieții lungi și împlinite, dezvăluit de femeia care a ajuns la 109 ani: „Staţi departe de bărbați”!
Cea mai încercată zodie din vara 2019. I se rupe inima în bucăţi Cea mai încercată zodie din vara 2019. I se rupe inima în bucăţi
A doua parte a verii, plină de amărăciune pentru 3 zodii A doua parte a verii, plină de amărăciune pentru 3 zodii

Alte articole care te-ar putea interesa


Editorial Qbebe
scris de Gabriela Paladi
Dacă am un singur copil nu înseamnă că sunt mai puțin mamăProbabil că mamele care au doi sau mai mulți copii citind rândurile de mai sus își spun deja că nu fac asta, că nu judecă așa. Dar, poate că fără intenție, de fiecare dată când discută cu mamele cu...

Lista gradinite

Cauta o gradinita in orasul tau

Retete culinare
Editorial Qbebe
scris de Cristina Fotescu
Recenzie carte: Programul de 90 de minute de somn pentru bebelusiAuzisem ca este bine sa scrii si lucruri pozitive dar si negative intr-o recenzie ... Dar am decis sa scriu in stilul meu, asa ca am preferat sa scriu totul la scurt si la obiect. Prin urmare: 1. Foarte util planul NAPS...
Qbebe Horoscop saptamanal
Qbebe Funny

Naste natural

10 sfaturi sa iti revii mai repede dupa o nastere prin cezariana

10 sfaturi sa iti revii mai repede dupa o nastere prin cezariana

O nastere prin cezariana presupune o recuperare indelungata si uneori
MAI MULT

10 sfaturi sa iti revii mai repede dupa o nastere naturala

10 sfaturi sa iti revii mai repede dupa o nastere naturala

Primele saptamani dupa orice tip de nastere sunt anevoioase pentru orice femeie,
MAI MULT

Nastere miraculoasa: cum si-a salvat o mama toti tripletii

Nastere miraculoasa: cum si-a salvat o mama toti tripletii

Sarcinile cu tripleti rareori ajung la termen, asa ca bebelusii vin pe lume cu o
MAI MULT

Bebee

Cele-mai-grele-luni-de-sarcină-sunt-primele-3----află-de-ce

Cele mai grele luni de sarcină sunt primele 3 – află de ce

Perioada sarcinii este foarte frumoasă, dar în același timp și delicată.
MAI MULT

alaptare

Cât se alăptează un nou-născut?

Alăptarea este modul prin care un nou-născut este hrănit de către mama sa cu
MAI MULT

Cum-tratăm-scurgerile-vaginale-din-timpul-sarcinii

Cum tratăm scurgerile vaginale din timpul sarcinii

Scurgerile vaginale sunt secreţii ale organelor genitale, cu rol de apărare
MAI MULT

Înotul-dezvoltă-copiii-într-un-mod-armonios

Înotul dezvoltă copiii într-un mod armonios

Beneficiile înotului sunt nenumărate, iar cei mici ar trebui să învețe de
MAI MULT

sigur.info-fii sigur pe net