X

Gestionarea modulelor cookie pe site-ul Qbebe.ro

Acest site utilizează cookie-uri. Acceptând cookie-urile, veți putea naviga în cele mai bune condiții.

Accept Politica de Cookie

13 factori care explică de ce ești mereu obosită

de Alina Nedelcu

Printre cele mai frecvente lucruri de care ne plângem se numără și oboseala. Cu atât mai mult cu cât aceasta este persistentă și influențează negativ capacitatea noastră de a face față sarcinilor zilnice, se poate transforma într-un adevărat obstacol. Parcurgeți articolul de mai jos pentru a afla care sunt cauzele responsabile de aparția oboselii persistente, precum și ce am putea face pentru a evita, pe cât posibil, ca ea să ne creeze probleme deosebite.

Cum alimentează starea de oboseală stilul de viață

În cazul în care faci și tu parte dintre persoanele care se simt aproape mereu obosite, ar trebui să te gândești că pentru starea ta poate fi responsabil chiar stilul tău de viață. Să vedem care sunt cele mai frecvente greșeli pe care le poți face în viața de zi cu zi:

Ești mereu sub prea mult stres
Aproape toată lumea se plânge de faptul că viața din prezent ne creează multe situații stresante. Când acestea se acumulează, vom simți că pur și simplu nu le vom putea face față și că nu avem cum să ne eliberăm de ele. O asemenea reacție este normală, spun psihologii, în condițiile în care, de cele mai multe ori, corpul nostru nu va putea să-și asculte semnalele ce-i vor transmite mesajul specific situațiilor stresante „luptă sau fugi". În acest context, nu este de mirare că organismul nostru ne va transmite că este ceva ce nu este în regulă. Printre aceste semnale, cele mai importante sunt:
• oboseala profundă
• fluctuațiile de dispoziție
• durerile de cap
• tensiunea acumulată la nivelul mușhilor
• fluctuațiile de apetit
Niciuna dintre ele nu trebuie ignorate, cu atât mai mult cu cât se prelungesc pe o perioadă mai mare de timp.

Fata foarte stresata

Dieta de zi cu zi este dezechilibrată
Una dintre cele mai la îndemână modalități pentru a combate starea de oboseală permanentă este să fim atente la ceea ce mâncăm, consideră nutriționiștii. Uneori se poate întâmpla să facem tot felul de greșeli care ne vor sabota starea de bine și sănătatea. Printre acestea se numără:
• Consumăm prea multe sau prea puține calorii
• Nu mâncăm suficiente fructe, legume și fibre
• Nu avem un program de mese regulate
• Sărim adesea peste micul dejun
• Mâncăm prea mult la o masă
• Facem exces de alimente bogate în zahăr, sare, proteine
Oricare dintre aceste obiceiuri pot alimenta mai mult decât ne imaginăm starea de oboseală, făcându-ne lipsite de energie și indispuse.

Stai prea mult pe telefon sau pe tabletă înainte să adormi
Cercetători din cadrul „Universității John Carroll" (SUA, statul Ohio) au realizat mai multe studii ce au demonstrat că lumina albastră de la telefon sau de la alte device-uri vor bloca organismul să poată secreta suficientă melatonină (aceasta este un hormon secretat de glanda pineală de la nivelul creierului, odată cu lăsarea întunericului și ne va pregăti organismul pentru somn). Din această cauză, fie vom adormi cu dificultate, fie ne vom trezi de mai multe ori pe timpul nopții, ceea ce favoriza oboseala din ziua următoarea.
Măsura cea mai importantă pe care ar trebui să o luăm este să ținem cât mai la distanță telefonul/tableta de față și, pe cât posibil, să nu le avem în camera în care dormim. De asemenea, dacă se poate, ar fi bine să nu stăm în preajma lor cu aproximativ 1 oră înainte de culcare.

Citește și: Somn odihnitor: 13 lucruri pe care să le faci înainte de a te băga în pat

Nu ai grijă să dormi pe o saltea de calitate
Experții ne avertizează asupra următorului aspect: în situația în care dormim pe o saltea care nu este de calitate, care prezintă acarieni, ce nu are o fermitate potrivită (este prea tare sau prea moale), putem să avem tot felul de simptome neplăcute, cum ar fi reacții alergice (în special nas înfundat și strănut), prezența sforăitului, apariția durerilor de spate, de membre etc.. Din cauza lor, nu ne vom odihni așa cum trebuie, iar dimineața ne vom trezi ca și cum nu am fi dormit suficient și vom fi obosite pe parcursul întregii zilei.Ca să nu te confrunți cu așa ceva, încearcă să-și schimbi salteaua măcar o dată la 10 ani.

Consumi alcool crezând că astfel vei adormi mai ușor
Experții americani spun că un pahar de vin nu este dăunător seara, cu condiția să nu-l bem chiar înainte de culcare. Explicația lor este următoarea: corpul nostru se va strădui să metabolizeze alcoolul, ceea ce va încuraja un tip de somn care nu va permite mișcarea rapidă a ochilor (etapa care sigură cea mai multă odihnă). Din cauza alcoolului putem să ajungem ca a doua zi să ne trezim la fel de obosite sau poate chiar mai obosite ca în seara precedentă, iar starea aceasta va fi permanentă pe timpul zilei.

Nu bei suficientă apă
Apa este esențială pentru toate procesele petrecute în corpul nostru, inclusiv pentru starea noastră de bine. Cu siguranță ai fost cel puțin o dată în situația de a te simți brusc lipsită de energie și epuizată și ți-ai revenit imediat după ce ai băut un pahar cu apă.
Medicii spun că este ideal să bem cel puțin 8 pahare de apă pe zi, astfel încât să avem energie și să nu pierdem bună-dispoziția. În plus, pentru o hidratare optimă ar trebui să completăm apa și cu alte lichide, dar și cu fructe sau legume.
De fiecare dată când suntem deshidratate ne vom simți mai obosite. Nu este nevoie să suferim de o deshidratare semnificativă pentru a nu fi în cea mai bună formă, este suficient ca aceasta să fie ușoară. Iată de ce ar trebui să ne impunem să bem cât mai multă apă!

Afecțiuni ce pot provoca stările de oboseală

Disfuncționalități ale tiroidei
Cele mai comune afecțiuni ale acestei glande, care pot provoca stări de oboseală, sunt hipotiroidismul și hipertiroidismul.
În ceea ce privește hiporoitismul, acesta apare când tiroida nu mai produce suficienți hormoni. Printre simptomele sale se află:
• Afectarea memoriei și capacității de concentrare
• Stările depresive
• Păr și unghii fragile
• Senzație permanentă de frig
• Menstruații abundente sau neregulate, care pot dura peste 5-7 zile

Hipertiroidismul se dezvoltă pe fondul producerii excesive de hormoni tiroidiene și are drept simptome:
• Agitație, indispoziție
• Scădere bruscă în greutate
• Aritmie
• Păr fragil
• Balonări frecvente
• Mâini care tremură

Dacă sesizezi oricare dintre simptomele menționate, mergi la un consult endocrinologic pentru investigații și un eventual tratament.

Femeie la o ecografie tiroidiana

Depresia
Un diagnostic al acestei afecțiuni va fi posibil dacă simptomele prezentate mai jos persistă mai mult de 2 săptămâni:
• Te simți mereu obosită
• Dormi prea mult sau ai adesea insomnie
• Nu-ți mai fac plăcere lucrurile ce înainte te făceau fericită
• Ești copleșită frecvent de sentimente de vinovăție
• Te simți lipsită de energie și fără chef de nimic
• Ai prea multă poftă de mâncare sau, dimpotrivă, nu ai vrea să mănânci nimic
• Îți este dificil să iei decizii
• Ai dificultăți de concentrare
• Te confrunți adesea cu tot felul de dureri, cărora nu le poți găsi o cauză anume- De exemplu, ai des dureri de cap, de spate, de stomac
• Te simți adesea deznădejduită, speriată, ca și cum ai avea un „gol" în suflet
• Te enervezi din orice
• Plângi foarte ușor
• Ai vrea să te sinucizi
Nu neglija asemenea manifestări și respectă cu strictețe indicațiile unui medic, astfel încât să poți scăpa cât mai repede de ele.

Diabetul
Întrucât organismul nu va fi capabil să echilibreze corect nivelul de glucoză de sânge, nu vei avea suficientă energie și de aceea stările continue de oboseală sunt principalul semn al acestei boli. Alături de oboseală, vei mai avea și aceste simptome:
• Sete excesivă
• Poftă de mâncare excesivă
• Urinare frecventă
• Scădere bruscă în greutate
• Infecții mai frecvente cu Candida
• Vedere încețoșată
Și în acest caz este necesar să te prezinți imediat la medic, să faci analizele indicate și să urmezi, dacă vei fi diagnosticată cu diabet, un regim special și un tratament.

Sindromul oboselii cronice
În ciuda studiilor de până acum, nu s-a ajuns la o concluzie în privința cauzelor ce îl pot declanșa. Totodată, nu există teste care să confirme sau să infirme această afecțiune, singurele lucruri pe care le poate face un medic este să-și dea seama dacă nu cumva suferi de alte boli cu simptome similare, printre care lupusul sau scleroza multiplă.
Oboseala cronică este extenuarea severă, ce durează de cel puțin 6 luni. Alături de ea, mai poți resimți:
• Dificultăți de concentrare și pierderi de memorie
• Dureri musculare și de gât
• Dureri de cap frecvente
• Dureri articulare
• Ganglioni limfatici ușor inflamați
• Somnul nu este deloc odihnitor

Citește și: Remedii naturiste pentru sindromul de oboseala cronica

Anemia
Este o problemă de sănătate frecventă, care poate avea cauze variate, precum: lipsa de fier, prezența unor hemoragii, o boală cronică (de exemplu, artrita reumatoidă, afecțiuni renale etc.). În același timp, există o predispoziție mai mare a acestei afecțiuni în perioade precum sarcina, alăptarea sau în urma unor sângerări menstruale puternice.
Medicii precizează că oboseala, prezentă permanent, este unul dintre principalele simptome ale anemiei (deoarece globulele roșii nu vor mai putea transfera așa cum trebuie oxigenul la celule). Alături de aceasta, vor mai apărea:
• Dureri de cap
• Scurtarea respirației
• Dificultăți în concentrare
• Accelerarea ritmului cardiac
• Dureri în piept
Pentru un diagnostic precis, consultă un specialist, care-ți va recomanda niște analize și apoi un eventual tratament și o dietă bogată în alimente ce conțin fier.

Apneea
Întrucât poate duce la complicații severe (precum boli de inimă, accident vascular, hipertensiune), trebuie diagnosticată și tratată corespunzător. Principalul ei simptom se referă la întreruperile respirației în timpul somnului, sforăit și stările profunde de oboseală din ziua următoare, întrucât o respirație incorectă ne face să ne trezim de multe ori.
Cel mai sigur test pentru diagnosticarea unei asemenea afecțiuni este cel efectuat într-o clinică specializată în probleme ale somnului, care va arăta modul în care tiparele se somn, respirația și activitatea creierului tău vor evolua în timpul în care dormi.

Prezența unor alergii
Mai ales rinitele alergice sunt cele care pot determina apariția stărilor permanente de oboseală. Alături de ele, nu te vei simți bine pentru că ai congestie nazală, dureri de cap, ochi lăcrimoși, senzație de iritație în gât. Pentru un tratament corect, mergi la un medic alergolog, ce-ți va prescrie teste de alergie și apoi un tratament.
De asemenea alergiile alimentare sunt și ele responsabile de apariția unor stări de somnolență, de epuizare. Discută cu un medic și elimină din dietă un anumit aliment sau chiar mai multe, ce ți-ar putea produce probleme în scurt timp după ingerare. Din nou, testele pentru alergii pot fi o soluție bună pentru tine.

Cum poți preveni oboseala persistentă

În scopul de a scăpa de stările de oboseală care pot ajunge să intefereze considerabil cu activitățile tale zilnice, va trebui să iei niște măsuri complexe. Printre acestea se numără:

Mergi la medic
Numai acesta îți poate spune dacă suferi sau nu de una dintre bolile prezentate mai sus sau de altele, care au printre simptome și oboseala permanentă. Odată ce primești un diagnostic, vei primi și un tratament care, treptat, te poate ajuta să-ți recapeți și energia.

Gestionează-ți cât mai bine stresul
Ca să nu mai fii atât de afectată de situațiile stresante, ce te epuizează considerabil, încearcă, pe cât posibil, să ții cont de următoarele sfaturi:
• Vezi ce te stresează cel mai tare și încearcă să eviți persoanele/situațiile respective
• Privește cât mai optimist lucrurile
• Înconjoară-te de prieteni
• Acceptă că unele lucruri nu pot fi schimbate
• Învață să ierți
• Nu uita că de tine depinde să spui și „Nu"
• Învață să faci exerciții de respirație sau de yoga, menite să te ajute să te relaxezi

Femeie ce face un exercitiu in care se combina yoga si fitness-ul

Fii atentă la dieta de zi cu zi
Oboseala permanentă poate fi învinsă dacă vei face și schimbări legate de dietă, cu ar fi:
• Nu sări peste micul dejun, întrucât vei avea mai multă energie
• Încearcă să iei mesele cât mai regulat
• Ocolește alimentele bogate în calorii „goale" (cum ar fi alimentele tip fast-food, sucurile carbogazoase etc.)
• Mizează pe fibre
• Consumă zilnic fructe și legume
• Nu uita că trebuie să te menții cât mai bine hidratată- În acest scop, consumă cel puțin 8 pahare de apă pe zi și alte lichide, cum ar fi supe, sucuri naturale, smoothie-uri, ceaiuri etc.

Încearcă să fii mai activă
Mișcarea este esențială pentru o stare de sănătate cât mai bună. Nu ezita și găsește oportunități de a demara tot felul de activități fizice, mai ales în aer liber. Dacă vei reuși să faci zilnic mișcare, vei observa că nu te vei mai simți atât de obosită și vei face mai ușor față provocărilor din viața ta.

Ține cont de ritmul organismului tău
O modalitate adecvată pentru a nu mai ajunge în situația de a fi mereu obosită și lipsită de energie este să-ți programezi activitățile, pe cât posibil, în funcție de ceasul tău biologic. Acesta se referă la modul în care procesele biochimice, fiziologice și comportamentale funcționează în decursul a 24 de ore.
Întrucât suntem diferiți, vom avea și ceasuri biologice diferite, cu atât mai mult cu cât acestea sunt influențate și de structura creierului și de factorii genetici. Spre exemplu, unele dintre noi se simt pline de energie încă de la primele ore ale dimineții, în timp ce altele preferă să desfășoare mare parte a activităților în cea de-a doua parte a zilei sau seara.
Nu va fi mereu simplu, dar pentru sănătatea și starea ta de bine ar trebui să ții cont cât mai mult de acest ceas biologic.

Încearcă să scapi de kilogramele în plus
Experții în nutriție consideră că persoanele care au o greutate corporală optimă vor fi mai pline de enegie și mai puțin predispuse stărilor de oboseală permanentă. Chiar și mici reduceri ale grăsimii corporale ne pot duce la schimbări pozitive, inclusiv în ceea ce privește dispoziția și capacitatea de a gestiona situațiile de zi cu zi. În aceste condiții, de tine va depinde să faci eforturi  să scapi de kilogramele în plus.

Voi v-ați gândit până acum la faptul că oboseala permanentă poate fi cauzată de numeroși factori?

Surse:
www.medicalnewstoday.com, www.menshealth.com, www.realsimple.com, www.sfatulmedicului.ro, www.webmd.com www.wikihow.com

Surse poze:
www.pixabay.com

 

Noutati de la Qbebe

INSCRIE-TE la newsletter-ul Qbebe si primesti ultimele noutati.

Email
Data nasterii bebelusului    
 

Articole asemanatoare

Ai grija de tine - Afla cum poti creste imunitatea organismului tau in sezonul rece! Ai grija de tine - Afla cum poti creste imunitatea organismului tau in sezonul rece!
Fereste-te de gripa noua! Afla tot ce trebuie sa stii despre virusul A H1N1 Fereste-te de gripa noua! Afla tot ce trebuie sa stii despre virusul A H1N1
Esti pregatita sa ai urmatorul copil? Esti pregatita sa ai urmatorul copil?
Sfaturi importante pentru o mama care se intoarce la lucru Sfaturi importante pentru o mama care se intoarce la lucru

Articole Lifestyle

A slăbit 150 de kilograme după ce a renunțat la asta A slăbit 150 de kilograme după ce a renunțat la asta
Femeia din zodiac de care se vor îndrăgosti toți bărbații în 2019 Femeia din zodiac de care se vor îndrăgosti toți bărbații în 2019
Dry manicure, trendul HOT din 2018. Uite cum obții acasă această manichiură Dry manicure, trendul HOT din 2018. Uite cum obții acasă această manichiură
Cum ascund bărbații că te iubesc în funcție de zodie Cum ascund bărbații că te iubesc în funcție de zodie

Alte articole care te-ar putea interesa


Editorial Qbebe
scris de Qbebe
Au început înscrierile la Ora de Dezvoltare! Seminar gratuit pentru părinții responsabiliAstfel, Marți, pe 30 octombrie, de la ora 17.00, la Teatrul Elisabeta , la Ora de Dezvoltare, fiecare părinte este invitat să devină un maestru al dezvoltării copilului, cu informații utile, importante și necesare obținute...

Lista gradinite

Cauta o gradinita in orasul tau

Retete culinare
Editorial Qbebe
scris de Cristina Fotescu
Recenzie carte: Programul de 90 de minute de somn pentru bebelusiAuzisem ca este bine sa scrii si lucruri pozitive dar si negative intr-o recenzie ... Dar am decis sa scriu in stilul meu, asa ca am preferat sa scriu totul la scurt si la obiect. Prin urmare: 1. Foarte util planul NAPS...
Qbebe Horoscop saptamanal
Qbebe Funny

Naste natural

Dupa 6 avorturi spontane, o femeie devine mama primind un ajutor nesperat

Dupa 6 avorturi spontane, o femeie devine mama primind un ajutor nesperat

Exista speranta chiar si atunci cand crezi ca nimic nu mai este posibil. Iata
MAI MULT

10 lucruri interzise de catre medici in timpul sarcinii

10 lucruri interzise de catre medici in timpul sarcinii

Pentru multe dintre viitoarele mamici, perioada sarcinii poate fi una foarte
MAI MULT

Ratele nasterilor prin cezariana au crescut alarmant, conform unui studiu la nivel global. Ce recomanda Organizatia Mondiala a Sanatatii

Ratele nasterilor prin cezariana au crescut alarmant, conform unui studiu la nivel global. Ce recomanda Organizatia Mondiala a Sanatatii

Nasterile prin cezariana au atins un
MAI MULT

Bebee

Cele-mai-grele-luni-de-sarcină-sunt-primele-3----află-de-ce

Cele mai grele luni de sarcină sunt primele 3 – află de ce

Perioada sarcinii este foarte frumoasă, dar în același timp și delicată.
MAI MULT

Înotul-dezvoltă-copiii-într-un-mod-armonios

Înotul dezvoltă copiii într-un mod armonios

Beneficiile înotului sunt nenumărate, iar cei mici ar trebui să învețe de
MAI MULT

Cum-tratăm-scurgerile-vaginale-din-timpul-sarcinii

Cum tratăm scurgerile vaginale din timpul sarcinii

Scurgerile vaginale sunt secreţii ale organelor genitale, cu rol de apărare
MAI MULT

alaptare

Cât se alăptează un nou-născut?

Alăptarea este modul prin care un nou-născut este hrănit de către mama sa cu
MAI MULT

sigur.info-fii sigur pe net