- Ghid de dezvoltare: schimbari intelectuale ale copilului intre 6 - 12 luni
- Ghid de dezvoltare: schimbari intelectuale ale copilului intre 12 - 24 de luni
- Ghid de dezvoltare: schimbari intelectuale ale copilului intre 2 - 3 ani
- Ghid de dezvoltare: schimbari intelectuale ale copilului intre 3 - 4 ani
- Ghid de dezvoltare: schimbari intelectuale ale copilului intre 4 - 5 ani
- Ghid de dezvoltare: schimbari intelectuale ale copilului intre 5 - 6 ani
- Ghid de dezvoltare: schimbari intelectuale ale copilului intre 6 - 7 ani
Ghid de dezvoltare: schimbari intelectuale ale copilului intre 6 - 12 luni
Copilul ia contact si se familiarizeaza cu mediul inconjurator prin simturile sale, in special prin intermediul guritei. De aceea duce la gura tot ce prinde. Tu, ca parinte, tine la distanta jucariile mici sau cu elemente detasabile. In schimb, pune-i la dispozitie jucarii sau obiecte care sa implice toate cele cinci simturi.
Mingi de toate marimile si culorile, inclusiv cele din material textil cu bilute inauntru. Jucarii care, stranse in mana, scot sunete. Obiecte foarte colorate, inclusive fructe si legume (poate isi pastreaza obiceiul sa le duca la gura si dupa ce mai creste). Daca vrei, noi iti povestim cate ceva si despre cum sa stimulezi simturile lui bebe prin joaca.
Tot acum, pentru bebe este important sa repete comportamentele familiare, dar are si curiozitatea de a explora noi activitati si medii. Cu alte cuvinte, te va urmari neobosit cu privirea sau va ganguri la nesfarsit dupa tine, atunci cand tu rostesti aceleasi cuvinte: mama, da puiule, cine-i mic, cine-i mic? La fel de interesat se arata daca il duci cu tine la bucatarie atunci cand gatesti sau daca il il pui intr-o esarfa port-bebe si il porti peste tot.
Ii place sa te urmareasca si sa auda cand ii spui numele lucrurilor din mediul inconjurator. Ai sa vezi ca incepe sa recunoasca si sa reactioneze la cuvinte familiare, precum mama, pa-pa, tata, buni, papa bun, catelul, pisica. Descrie-i cat mai multe din activitatile pe care vede ca le faci si din obiectele pe care le folosesti. Arata-i carti cu poze mari si colorate, indicandu-i numele personajelor. Totusi, nu te alarma daca nu da semne ca ar vorbi. Pana la un an, multi copilasi nu incep sa vorbeasca.
Ghid de dezvoltare: schimbari intelectuale ale copilului intre 12 - 24 de luni
De la un an, bebele devine tot mai curios. Porneste singur in explorarea lumii inconjuratoare, bazandu-se in continuare pe cele cinci simturi. De exemplu, experienta de a sta asezat sau de-a busilea ii ofera accesul la texturi din cele mai diferite: de la netezimea podelei si micile asperitati ale parchetului, pana la mocheta grunjoasa, covorul persan, paturile pufoase, puloverele din acril sau din mohair, esarfele mamei, din matase...
Se va tari de colo-colo: da-i libertate si stai cu ochii pe el, dupa ce ai verificat sa inlaturi mobila care are colturi sau obiectele masive care pot cadea de pe etajere. Si dupa ce ai acoperit prizele, pentru ca acum suntem in perioada in care ne bagam degetelele peste tot...
Bebe incepe sa formuleze propozitii scurte, din unul-doua cuvinte. Nu, Da-mi, Pa-pa, Vreau jos. Arata cu degetul si incearca sa articuleze numele unor lucruri familiare: catelul, sapunul, apa, biberonul, parti ale corpului, pe mama si tata. Tot acum, intelege instructiunile usoare, de genul Da-te jos, Bea lapticul, Ia mana ca faci buba sau Hai la nani. Continua sa ii explici ce faci, in timp ce te priveste la treaba, in timp ce ii faci baita, papati sau il imbraci. Va deprinde limbajul cu una, cu doua.
In plus, incep sa il atraga cantecelele simple, voioase, cu rima si repetitive, in cuvinte clare. Invata Un elefant se legana, Azi Grivei e manios, Veronica, Vine vine primavara sau Melc melc codobelc. Si altele!
Ghid de dezvoltare: schimbari intelectuale ale copilului intre 2 - 3 ani
Intervalul 2-3 ani este, in mare masura, o prelungire a celui anterior: bebele continua sa exploreze, dintr-o curiozitate vie, pe care te sfatuim sa i-o incurajezi. Foloseste Nu-ul cu masura, doar atunci cand pericolul este real si constant (de exemplu, atractia manifestata de priza).
In rest, ia-l pe sus din fata stimulilor nepotriviti pentru el sau distrage-i atentia, mai ales ca, la 2 ani, bebele manifesta o atentie de scurta durata. Nu ii cere, asadar, sa faca acelasi lucru, timp de mai multe minute. Bebele nu poate fi consecvent in activitati inca.
De vorbit, acum vorbeste in propozitii ceva mai lungi, de trei-patru cuvinte. Tu continua sa vorbesti cu el, ca pana acum. Invatati cat mai multe cantecele si poezioare cantate, mai ales ca acum incepe sa le prinda si ii face placere sa le fredoneze el insusi.
Ghid de dezvoltare: schimbari intelectuale ale copilului intre 3 - 4 ani
De acum, diversifica-i experientele senzoriale, pentru ca si nevoia lui de stimulare creste. Elementele naturii sunt cele mai adecvate: aerul de munte, briza marii, nisipul, namolul, talpile in izvorul de munte, acele de brad, puful papadiilor, stropii de ploaie, spuma marii. Apoi, blana diferitelor animale, aroma fructelor si a legumelor (mergeti intr-o piata agroalimentara si in via bunicii) si materialele accesibile la gradi, de genul scartaietorii, a globurilor pisate, a pietricelelor sau a castanelor...
Imaginatia copilului incepe sa fie folosita la intreaga ei capacitate. Acum ”se preface ca este” tot felul de personaje, din povesti, desene animate sau din viata reala. Ii place sa intre in rolul adultilor (mama, tata, doamna educatoare, vecinul, dentistul). Asigura-te ca ii stimulezi si tu imaginatia, la modul concret. De exemplu, improvizeaza un colt creativ in casa - iti aratam noi cum.
Copilul incepe sa inteleaga cum merg lucrurile, adica relatiile cauza-efect, asa ca te va intreba intr-una de ce. Cauta raspunsuri la cat mai multe din intrebarile lui, dar unele simple si clare pentru el. Documenteaza-te pe google si prin enciclopedii - nu glumim, pentru ca te poate pune in dificultate.
Explica-i si da-i chiar tu exemple de relatii cauza-efect: cum ploaia ajuta florile sa creasca mari, cum o minge aruncata in geam sparge geamul si speria oamenii, cum atunci cand lovesti pe cineva, pe el il doare si plange, apoi mama se supara si vine la gradinita sa vorbeasca cu educatoarea, aceasta o cheama pe mama lui (adica pe tine) sa il certe si ea se intristeaza...
Ghid de dezvoltare: schimbari intelectuale ale copilului intre 4 - 5 ani
Deja, copilul a capatat un vocabular bogat (1500-200 de cuvinte). Vorbeste mult si isi dezvolta limbajul pe zi ce trece. In plus, ii fac placere cuvintele si sunetele amuzante. Iar aici, el decide care anume au aceasta calitate. Pot fi cuvinte precum asisderea, simandicos, carismatic, gulie sau pur si simplu interjectii ori sunetele scoase de animale. Asa ca incepe si tu sa utilizezi, progresiv, cuvinte cat mai interesate si mai noi pentru el. Jucati jocuri de cuvinte, gen Fazan.
Reversul medaliei este dat de cuvintele urate. Le aude pe undeva si le repeta, pentru ca ii place sa socheze. Mama mea, de exemplu, imi povesteste ca descoperisem sintagma ”Ursul face caca” si ca o repetam in cele mai nepotrivite imprejurari, in pofida promisiunilor sau a amenintarilor. Solutia este rabdare din partea ta si sa ignori ce auzi. Nu acorda acestor iesiri atentia pe care, de fapt, micutul o cauta. Fa-te ca nu auzi sau ca nu te impacteaza in niciun fel, ca iti este totuna. Acum iti va adresa o gramada de intrebari si ii va face gurita taca-taca, taca-taca. Are o curiozitate insatiabila si iti da dureri de cap, asa ca inarmeaza-te cu rabdare. Si sa ii raspunzi! |
Multi copii au cosmaruri si acum sunt capabili sa vorbeasca despre ele. Micutul are nevoie de ajutorul tau: fii prietenul care il insoteste in bezna noptii, care il crede cand ia visele urate drept reale (adica ii intelege frica) si care il ajuta sa puna in cuvinte ce simte. Calmeaza-l si invata-l trucuri ca sa invinga monstrii din intuneric.
Nu doar cosmarurile par reale pentru copil, ci si prietenii imaginari. Nu ii goni, ci accepta-i, ia-i de buni. Copilul are nevoie de ei, deocamdata. Poti sa afli multe despre prietenii imaginari ai copilului tau.
Ghid de dezvoltare: schimbari intelectuale ale copilului intre 5 - 6 ani
Acum, unii copii traverseaza mici tulburari de limbaj, atunci cand sunt obositi ori suparati (se balbaie). De obicei, balbaiala este temporara. Nu te speria si nu il critica, nici nu te arata mai ingrijorata decat trebuie, pentru ca il sperii.
Intre 5-6 ani, initiativele copilului trebuie incurajate si stimulate. El nu se va aventura la fel ca inainte. Va incerca mai degraba acele activitati la care simte ca se pricepe, cele pe care le-a mai facut (sa se dezbrace singur, dar nu sa isi puna hainele stranse in dulap, daca nu a mai facut asta, pentru ca se teme ca nu le va aseza la fel de bine ca tine).
Insa este ascultator, adica va incerca, daca tu il incurajezi, ii arati punctual cum sa procedeze si il ajuti (sa faceti impreuna). Apoi, lauda-l, intotdeauna. Trebuie sa ai in vedere initiativa sau curajul de a incerca, si nu rezultatele (cat de bine i-a iesit).
Tot de pe la 5 ani, copilul deja stie culorile, numerele, poate distinge materialele, texturile si chiar monezile, poate recunoaste si scrie cifre si litere. Unii copilasi, cu drag de carte, invata singuri franturi de propozitii - sa le scrie si sa le citeasca. Ajuta-l sa isi scrie numele, sa scrie Mama sau cati ani are si sa identifice cuvinte usoare, in cartile cu poze.
Ghid de dezvoltare: schimbari intelectuale ale copilului intre 6 - 7 ani
Problema cu balbaiala poate persista si dupa 6 ani, sau abia acum poate izbucni. Tot in circumstante stresante, ca modalitate prin care copilul le face fata. Inainte sa te ingrijorezi, aminteste-ti ca tulburarea se dovedeste adesea o caracteristica a varstei si trece de la sine, daca nu este supraestimata.
Ca atitudine, copilul devine mai lacom: vrea totul pentru el si vrea sa incerce de toate. Ii vine greu sa aleaga. De aceea, incurajeaza-l si mai ales invata-l sa faca alegeri. Nu ii oferi acces la tot ce vrea si nici nu ii da prea multe oportunitati. Daca il duci la raionul de ciocolata din supermarket si il instiintezi ca isi poate alege una, fii sigura ca n-o sa poata.
Directioneaza-l prin intrebari cu raspunsuri limitate si prin restrangerea alternativelor. De care ciocolata vrei, mai dulce sau mai amara? Mai dulce. Bun, cu lapte, cu crema sau pe care poti sa o rontai? (uneori, si trei alternative pot face dificila decizia pentru cel mic). Sa rontai. Atunci, cu alune sau cu cereale? Alune. Atunci, uite-le aici, pe acest raft. De aici, pe care ai alege-o, dintre aceste 3 sortimente?
Tot de acum, micutul incepe sa inregistreze amintiri, intr-o forma coerenta si organizata. Multi copii invata sa scrie si sa citeasca, desi inca sunt in grupa mare la gradi si nu in clasa intai. Incurajeaza-l, daca asa stau lucrurile: ajuta-l sa compuna scrisorele prietenilor, sa completeze el felicitarea pentru bunica, sa lase biletele pe frigider cand pleaca la gradi si mesaje de dragoste doamnei educatoare. (Baieteii sunt adorabili cand fac asta).