- Apel către părinții din România: petreceți minimum o oră de calitate pe zi cu copiii voștri!
- Întrebări care îi pot „deschide” mintea copilului, legate de raportarea sa la universul cel mai apropiat (familia)
- Întrebări ce îi vor deschide mintea copilului, legate de raportarea la sine și la cei din universul apropiat (grădiniță, școală)
- Întrebări pe care i le putem pune copilului, menite să-l ajute să se raporteze la sine și la lume (reală și imaginară)
Apel către părinții din România: petreceți minimum o oră de calitate pe zi cu copiii voștri!
Specialiștii atrag atenția că măcar o oră de calitate pe zi petrecută cu copiii ar putea preveni tulburările comportamentale din ce în ce mai răspândite în rândul celor mici, inclusiv ale sindromului ATCP (Angered Temper Choleric Progression, care mai poate fi tradus și ca Absența Timpului de Calitate cu Părinții). Studiile arată că părinții români reacționează când copiii lor au probleme de sănătate fizică, dar nu sunt preocupați de sănătatea emoțională a celor mici. Psihologii subliniază că majoritatea tulburărilor de comportament specifice sindromului ATCP (www.sindromatcp.ro) la copii se pot rezolva dacă părinții le dedică timp de calitate, însă îngrijorarea specialiștilor este că aceștia nu știu ce înseamnă această noțiune și nu o aplică. Conform experților, timp de calitate nu înseamnă timp petrecut în aceeași cameră, ci ca părinții să fie prezenți 100% în relație, oferindu-le copiilor întreaga atenție.
Citește și: Tot mai mulți copii manifestă simptome ale sindromului ATCP (Absenţa timpului de calitate cu părinţii)
Vă oferim o primă soluţie, o primă oră de petrecut alături de copil, numai voi, cu întrebări care să îi deschidă lui minte şi vouă părinţilor poarte către sufletul şi mintea lui.
Întrebări care îi pot „deschide” mintea copilului, legate de raportarea sa la universul cel mai apropiat (familia)
Chiar dacă cel mai la îndemână ne-ar fi să-i punem copilului întrebări simple, de tipul „Cum a fost la grădiniță/la școală?", „Ce ai făcut la grădi/la școală?", „Ți-a plăcut la grădiniță/la școală?" etc., psihologii ne recomandă să ne străduim să-l antrenăm într-o discuție mai complexă. Mai exact, ar trebui să formulăm niște întrebări mai complexe, astfel încât copilul nostru să fie implicat în mai mult decât într-o activitate bazată pe oferirea de răspunsuri banale la niște întrebări la fel de banale. Numai așa vom reuși să ne creăm o legătură mai solidă cu micuțul nostru, să-l facem mai dornic să comunice și să dobândească o minte mai „ascuțită".
Să vedem cam ce fel de întrebări le-am putea pune copiilor noștri pentru a ne atinge scopul pe care tocmai le-am menționat.
„Care crezi că este lucrul care face ca familia noastră să fie specială?”
La o asemenea întrebare copilul poate răspunde în nenumărate moduri. Fie că se raportează la anumite fapte pe care le fac anumiți membri ai familiei și i se par deosebite, fie că se referă la obiceiuri din familia voastră care i se par speciale, copilul va avea la ce să gândească datorită unei asemenea întrebări.
Va fi un bun prilej pentru a-l face să înțeleagă ce îi place în mod special/ ce nu îi place în familia voastră și, în urma unei discuții, să puteți face, eventual, anumite schimbări în familie.
„Dacă ar fi să poți face un lucru la fel ca mami sau ca tati, ce ai alege?”
Este o întrebare care îl va încuraja să se gândească mai amănunțit la voi, părinții.
În plus, îl poate ajuta să se cunoască mai bine pe sine și să vadă cam ce i s-ar potrivi din ceea ce faceți voi.
„Pentru ce ești cel mai recunoscător/recunoscătoare?”
Punându-i această întrebare, copilul va fi stimulat să se gândească la aspectele pozitive din viața sa. În același timp, va învăța să-și formeze o perspectivă asupra vieții, să se uite în jur și să aprecieze mai mult ceea ce are (nu numai părinții și familia în ansamblul ei, dar și posibilitatea de a merge la grădiniță/la școală, de a avea jucării, cărți și alte lucruri pe care și le dorește etc.).
„Care este cel mai drăguț lucru pe care mami/tati l-au făcut pentru tine?”
La fel ca și la întrebarea precedentă, aceasta îl va determina pe copil să-și aducă aminte de cele mai frumoase momente din viața sa și să fie fericit și recunoscător pentru ele.
În plus, adresându-i întrebarea îl veți motiva să fie mai deschis față de voi și mai receptiv la ceea ce i se întâmplă.
„Dacă familia noastră ar avea un avion care să ne ducă în vacanță chiar acum, unde ți-ar plăcea să mergem?”
În special cei mai măricei vor fi încântați de această întrebare. Va fi o bună ocazie pentru a vedea ce cunoștințe au deja, dar și pentru a-i stimula să acumuleze unele noi.
De asemenea, a face planuri îl va învăța pe copil să fie organizat, să se informeze, să ia în calcul tot felul de detalii, dar și să fie răbdător sau deschis în a accepta sfaturi de la altcineva.
Și, de ce nu, prin această întrebare îi putem „stârni" imaginația, îl putem face să viseze și, de ce nu, chiar putem să ținem cont de ceea ce ne-a spus copilul și să transformăm totul în realitate!
Citește și: 20 de intrebari cool pe care sa le pui copilului in loc de "Ce ai facut azi?"
Întrebări ce îi vor deschide mintea copilului, legate de raportarea la sine și la cei din universul apropiat (grădiniță, școală)
Pe măsură ce copilul se dezvoltă, va deveni tot mai independent și mai dornic să stabilească tot felul de relații . Dintre acestea, cele mai numeroase vor fi cele cu colegii de grădiniță/de școală.
Odată ce copilul interacționează tot mai mult cu cei din jur, se va descoperi din ce în ce mai mult și pe sine. În funcție de modul în care va reuși să se cunoască își va face și prietenii pe care el îi consideră potriviți.
Antrenându-l pe copil într-o discuție cu privire la diverse aspecte legate de cei cu care vine în contact la grădiniță, la școală sau în afara acestora, nu numai că vom putea afla amănunte semnificative, care ne-ar putea ajuta să intervenim dacă este cazul, dar îi vom arăta copilului că suntem deschiși față de el și că ne poate spune orice.
„Crezi că ești un prieten bun? De ce crezi asta?”
Nu este o întrebare la care copilul ar putea răspunde ușor, dar care îi va fi utilă întrucât îl va provoca să analizeze diferite aspecte ale relațiilor sale.
Desigur, îl va ajuta și să se cunoască mai bine pe sine, pe ceilalți și să reflecteze asupra modului în care ar putea face schimbări menite să-l ajute să știe să fie un prieten mai bun decât a fost până acum.
„Ce copil din clasă este exact opusul tău?”
În mod sigur că întrebarea îl va pune în dificultate pe copilul tău. Dar, încet-încet, gândindu-se la calitățile/defectele sale, va putea să le compare cu cele ale celuilalt și astfel va putea să vadă cine este total diferit de el.
Este o activitate ce se constituie într-un adevărat „exercițiu” al cunoașterii de sine și al celorlalți, pe care este bine să îl repetați din când în când.
„Ce ai învățat bun de la vreunul dintre colegii tăi și de la doamna educatoare/doamna învățătoare?”
Întrebarea va „testa” nu numai receptivitatea copilului la ceea ce se întâmplă în jurul său, ci și capacitatea sa de a sesiza aspectele bune. Totodată, îl va stimula să fie dornic să învețe lucruri bune de la ceilalți, să țină cont de exemplele demne de urmat.
Întrebări pe care i le putem pune copilului, menite să-l ajute să se raporteze la sine și la lume (reală și imaginară)
Să te cunoști pe tine însuți nu este lucru ușor. De aceea, este necesar să începi să faci acest lucru de la o vârstă cât mai fragedă. În funcție de modul în care te raportezi la tine vei putea să înțelegi mai bine lumea din jur și să o interpretezi.
Este datoria noastră, ca părinți, să ne ajutăm copiii să se cunoască mai bine pe ei înșiși și lumea, devenind astfel personalități complexe, mai bune și mai capabile să acționeze spre binele lor și al celorlalți.
Iată ce fel de întrebări am putea să aducem în fața copiilor noștri pentru a le „deschide” mintea și din acest punct de vedere.
„Dacă ai putea să fii invizibil (ă) pentru o zi, ce ai face?”
Copiii sunt atrași de tot ceea ce este supranatural. Așa că în mod sigur vor găsi numeroase modalități de a răspunde și la această întrebare.
Dragi părinți, fiți gata să primiți răspunsuri care de care mai inedite și bucurați-vă din plin pentru că ați reușit să stimulați imaginația copiilor!
„Din tot ceea ce înveți la școală, ce crezi că îți va folosi mai mult atunci când te vei face mare?”
Poate nu este o întrebare prea „comodă” pentru copil, dar cu certitudine îi va fi de folos.
Pe de o parte, copiii vor deveni conștienți de faptul că într-o zi vor deveni adulți și că, pentru a se descurca atunci, au nevoie să învețe, treptat, cum să trăiască și să se descurce pe cont propriu.
Pe de altă parte, vor înțelege mai bine valoarea lucrurilor pe care au șansa să le învețe, care îi vor ajuta pe viitor. Mai mult, copiii vor putea deveni mai motivați să învețe lucruri noi și să le pună în practică în viața de zi cu zi.
„Cum crezi că s-a simțit persoana X în situația X?”
În acest caz va trebui să te raportezi la o situație concretă, la care copilul a fost martor.
Datorită acestei întrebări copilul va putea să învețe empatia, cum să nu se concentreze exclusiv asupra propriei persoane, ci și să se întrebe ce simt/cum se simt ceilalți, să învețe să aibă mai multă compasiune și să fie mai generos.
Practic, obișnuindu-se să empatizeze cu ceilalți, copilul își va putea dezvolta și inteligența emoțională, lucru ce îi va fi deosebit de util întreaga viață.
Citește și: 5 Activitati care sa iti invete copilul empatia
„Dacă ar fi să poți face o regulă pe care toți oamenii din lume să o urmeze, care ar fi aceea?”
Este o întrebare care va aduce în atenția copilului faptul că trăim într-o lume ce funcționează pe baza unor reguli. Acestea ne obligă să le urmăm, dacă vrem să fie ordine și să interacționăm cât mai bine cu ceilalți.
Desigur, răspunsul pe care îl putem primi poate fi unul la care nici nu ne-am aștepta, esențial fiind să învețe să-și exprime un punct de vedere și să devină responsabil față de ceilalți.
„Dacă ai scrie o carte, ce nume și ce rol i-ai da personajului principal?”
Copilul va fi încântat să-ți răspundă la această întrebare, întrucât poate să spună orice.
Lasă-l să se exprime liber și continuă să-i pui și alte întrebări ajutătoare, menite să-l determine să-ți dea tot felul de detalii legate de carte și de personaj.
„Ți-ar plăcea să-ți pictezi singur (ă) un tricou? Ce ai desena și ce ai scrie pe el?”
Copiii sunt bucuroși când sunt invitați să vină cu idei legate de hăinuțele lor. Așa că vor fi și mai entuziasmați dacă vor fi lăsați să participe la conceperea design-ului tricoului pe care îl vor purta.
Ca și întrebarea anterioară, și aceasta va stimula creativitatea copilului tău.
„Dacă ai putea să te urci într-o mașină a timpului, în ce eră ți-ar plăcea să călătorești?”
Din nou, fantezia copilului tău poate „prinde aripi”. Încurajează-l în această direcție și nu te sfii în a-i oferi și tu informații suplimentare, indiferent de ideile sale.
În plus, dacă micuțul își dorește, ați putea să organizați și o altă activitate: un joc de rol, prin care să transpuneți cât mai mult în realitate ceea ce a spus copilul.
„Ce-ar fi dacă...?”
Această întrebare va stimula imaginația copilului tău, bazându-se pe niște cunoștințe deja acumulate. Răspunsurile pot fi infinite și care de care mai amuzante și mai originale!
Să-l întrebăm pe copil, de exemplu, cum ar fi viața dacă:
• „Oamenii ar ști să zboare?”
• „Lumea s-ar întoarce cu capul în jos și oamenii ar umbla pe tavan?” (aici putem să extindem discuția și să-l întrebăm pe copil, de pilă, cum am dormi ca să nu cădem din pat sau cum am putea împiedica vărsarea supei din farfurie)
• „Dinozaurii ar veni iar pe Pământ?”
• „Câinii și pisicile ar avea drept animale de casă chiar oameni?”
• „Dacă în loc de ploaie sau ninsoare, din cer ar cădea mîncare?”
Voi ce alte întrebări, menite să „deschidă” mintea copilului, ați include în propria „listă”?
