X

Gestionarea modulelor cookie pe site-ul Qbebe.ro

Acest site utilizează cookie-uri. Acceptând cookie-urile, veți putea naviga în cele mai bune condiții.

Accept Politica de Cookie

9 lucruri care se întâmplă în corpul tău când dormi

de Alina Nedelcu

În condițiile în care ritmul vieții de zi cu zi este tot mai alert și mai solicitant, specialiștii ne îndeamnă, pentru o refacere cât mai bună a organismului, să avem grijă să dormim suficient. Așa cum vom vedea și în articolul de mai jos, un somn bun este esențial pentru sănătatea și frumusețea noastră. Acest lucru este posibil întrucât în corpul nostru se petrec fenomene care de care mai diverse, ce ne ajută să dobândim energie și să avem forța necesară pentru a face față provocărilor existenței noastre

Nu ne bucurăm de un somn la fel de intens pe parcursul unei nopți

Experții au reușit să facă o distincție clară între trei tipuri de stadii ale somn (stadiul 1, 2 și 3), la care se adaugă și somnul REM (acesta se distinge prin mișcarea rapidă a ochilor). Primele trei stadii sunt cunoscute sub numele de somul NON-REM (NREM).
Fiecare dintre aceste stadii are caracteristici diverse, cum ar fi:
• Stadiul 1 de somn- Trecem treptat de la starea de veghe la cea de somn, nu dormim profund, putem fi treziți și la zgomotele slabe. Mușchii noștri își reduc activitatea, ochii se mișcă încet. De asemenea, avem contracții musculare bruște, involuntare, uneori similare cu o „cădere în gol".
• Stadiul 2 de somn- În această etapă, mișcările ochilor se opresc, mușchii se relaxează, temperatura corpului scade, inima bate mai încet. Acum organismul se pregătește pentru somnul profund, cel mai odihnitor.
• Stadiul 3 de somn- Acum spasmele musculare lipsesc, ochii nu se mai mișcă, tot organismul se relaxează. Este etapa de somn din care putem fi treziți cel mai greu, iar dacă se întâmplă să ne trezim, poate dura mai multe minute până când ne vom adapta la realitate, până când nu vom fi mai confuzi, amețiți.
În ceea ce privește somnul REM, acesta se definește prin creșterea ritmului cardiac, prin accelerarea respirației și intensificarea mișcărilor ochilor. Durează cam 90-120 de minute și este recunoscut mai ales datorită apariției visurilor. De altfel, se spune că dacă vom fi treziți în somnul REM vom fi amețiți, bulversați, atât pentru că am visat, cât și pentru că în această etapă creierul prelucrează lucrurile învățate în timpul zilei anterioare, ajutându-ne să ne formăm amintiri.

Creierul nostru este în continuare activ

Experții spun că mai ales în faza REM a somnului creierului nostru este aproape la fel de activ precum în timpul zilei, cu precădere atunci când visăm.
De asemenea, un studiu din 2013 (efectuat pe șoareci) a demonstrat că pe parcursul somnului creierul are capacitatea de a se „repara", scăpându-ne de eventuale probleme care, în timp, pot duce la maladii grave (precum Alzheimer de exemplu).
Un alt rol esențial al creierului, pe parcursul somnului, este să ne ajute ca amintirile noastre să fie „sedimentate". Cercetătorii sunt de părere că acesta va filtra informațiile adunate de peste zi, ajutându-le să le eliminăm pe cele de care nu avem nevoie (și atunci apar visurile) sau să le păstrăm pe cele care contează (amintirile).
În plus, studii recente au arătat că în timp ce dormim legăturile dintre celulele creierului sunt mai slabe sau mai puternice, tot în funcție de ceea ce trebuie să realizeze acesta: să  stocheze informații și amintiri sau, dimpotrivă, să elimine anumite gânduri, informații sau amintiri.

Citește și: Părinți, dormiți îndeajuns? Cum să aveți un somn liniștit, sfaturi de la specialist

Tensiunea arterială scade în timp ce dormim

Întrucât inima nu mai bate la fel de puternic precum ziua, iar fluxul sanguin nu mai circulă la fel de intens, tensiunea arterială se va diminua și ea. Este un proces normal, întrucât numai așa i se va permite inimii să se odihnească.
Medicii ne sfătuiesc, dacă ne confruntăm cu hipertensiune arterială, să avem grijă să beneficiem de cel puțin 7 ore de somn odihnitor pe noapte. Cu atât mai mult cu cât suferim și de apnee în somn, este neapărat necesar să respectăm acest număr de ore de somn și să avem grijă să facem un tratament corespunzător, astfel încât ritmul cardiac și cel respirator să se poată regla pe timpul nopții.
Dacă avem parte de un somn bun, spun cardiologii, tensiunea noastră poate scădea cam cu 5-7 puncte.

Temperatura corpului scade și ea pe timpul somnului

Studiile de specialitate au arătat faptul că, în timp ce dormim, corpul nostru are capacitatea de a se mai răci. De pildă, s-a observat chiar o scădere de 1 grad în timpul somnului de tip REM.
Dacă nu am dormi în timp ce se întâmplă acest fenomen, am începe să tremurăm. În schimb, dacă suntem în somn, nu vom avea habar ce se întâmplă cu noi.

Ritmul cardiac și cel respirator devin mai lente

În timp ce dormim, toate organele și toți mușchii din corp se relaxează și își încetinesc ritmul de funcționare. De aceea, se poate observa că respirația este mai lentă și nu mai simțim inima că bate cu la fel de multă putere ca în timpul activităților de peste zi.
În ceea ce privește funcționarea inimii, specialiștii spun că ea bate mai lent noaptea pentru că nu mai este nevoie să răspundă adrenalinei, care implică din partea corpului reacția „luptă sau fugi".

Fata ce doarme linistita

Mușchii din corpul tău sunt practic paralizați

Și acest fenomen se întâmplă tot în faza de somn REM. Singurii mușchi pe care-i poți mișca atunci sunt cei oculari și cei ce-ți reglează respirația.
Paralizia este însă temporară, durând cam 20 de minute și face parte tot din procesul de refacere al corpului în timpul somnului. Odată cu mușchii, și organele corpului se odihnesc, pregătindu-ne pentru o nouă zi.

Când dormim, corpul nostru secretă hormoni de „creștere"

Nu este vorba despre o creștere în înălțime, ci despre un proces de refacere. De pildă, corpul ne va ajuta să ne refacem mușchii după un efort fizic intens sau ne va ajuta să scăpăm de o tăietură, de o rană etc.. Vom beneficia de acest amplu proces în faza de somn NREM.

Somnul ne ajută să ne reglăm hormonii ce țin de apetit

Specialiștii ne atrag atenția asupra următorului lucru: dacă vom dormi suficient și vom avea un somn odihnitor, vom fi tentați să nu mai tânjim după alimente cu calorii multe și nu ne vom mai confrunta cu „atacuri" de foame puternice.
Astfel, în timp ce dormim, cei doi hormoni responsabili cu reglarea apetitului (leptina și grelina) vor intra și ei în „pauză", ceea ce ne va face mai puțin dornici de a mânca mult.
Cu alte cuvinte, un somn bun este unul dintre aliații de nădejde pentru obținerea unei siluete mai suple.

Datorită somnului, producția de colagen va crește

Hormonii de „creștere", despre care s-a menționat anterior, mai au un alt rol foarte important: vor stimula producerea de colagen, atât de necesar pentru o piele sănătoasă, strălucitoare și tânără.
În aceste condiții, dermatologii ne îndeamnă ca, înainte de culcare, să utilizăm creme ce conțin retinol și retinoizi, care vor contribui la creșterea secreției colagenului. Iată de ce în timpul somnului pielea noastră se va reface și ne vom confrunta cu mai puține probleme, cum ar fi apariția petelor de pigmentare sau a ridurilor premature.

Fata in halat roz, ce doarme

Voi știați până acum faptul că somnul este atât de important pentru sănătatea noastră fizică și psihică?

Citește și: Somn odihnitor: 13 lucruri pe care să le faci înainte de a te băga în pat

Surse:
www.prevention.com, www.womansday.com

Noutati de la Qbebe

INSCRIE-TE la newsletter-ul Qbebe si primesti ultimele noutati.

Email
Data nasterii bebelusului    
 

Articole asemanatoare

Ai grija de tine - Afla cum poti creste imunitatea organismului tau in sezonul rece! Ai grija de tine - Afla cum poti creste imunitatea organismului tau in sezonul rece!
Fereste-te de gripa noua! Afla tot ce trebuie sa stii despre virusul A H1N1 Fereste-te de gripa noua! Afla tot ce trebuie sa stii despre virusul A H1N1
Esti pregatita sa ai urmatorul copil? Esti pregatita sa ai urmatorul copil?
Sfaturi importante pentru o mama care se intoarce la lucru Sfaturi importante pentru o mama care se intoarce la lucru

Articole Lifestyle

4 zodii își găsesc marea dragoste în noaptea de Revelion. Rămân împreună toată viața 4 zodii își găsesc marea dragoste în noaptea de Revelion. Rămân împreună toată viața
O femeie a murit după ce și-a curățat sinusurile după metoda asta. Mare grijă! O femeie a murit după ce și-a curățat sinusurile după metoda asta. Mare grijă!
Neurinom Morton: cauze, simptome și tratament Neurinom Morton: cauze, simptome și tratament
Părul lung nu mai este la modă! Care este coafura HOT a iernii! Părul lung nu mai este la modă! Care este coafura HOT a iernii!

Alte articole care te-ar putea interesa


Editorial Qbebe
scris de Otilia Geavlete
Când mult înseamnă prea mult? Cum afectează un Crăciun abundent dezvoltarea copiluluiAți trăit, vreodată, de Crăciun o astfel de scenă: jucării împrăștiate peste tot, ambalaje sfâșiate, camera plină de pachete, încât nu mai ai loc să arunci un ac și, în timpul acesta,...

Lista gradinite

Cauta o gradinita in orasul tau

Retete culinare
Editorial Qbebe
scris de Cristina Fotescu
Recenzie carte: Programul de 90 de minute de somn pentru bebelusiAuzisem ca este bine sa scrii si lucruri pozitive dar si negative intr-o recenzie ... Dar am decis sa scriu in stilul meu, asa ca am preferat sa scriu totul la scurt si la obiect. Prin urmare: 1. Foarte util planul NAPS...
Qbebe Horoscop saptamanal
Qbebe Funny

Bebee

Cum-tratăm-scurgerile-vaginale-din-timpul-sarcinii

Cum tratăm scurgerile vaginale din timpul sarcinii

Scurgerile vaginale sunt secreţii ale organelor genitale, cu rol de apărare
MAI MULT

alaptare

Cât se alăptează un nou-născut?

Alăptarea este modul prin care un nou-născut este hrănit de către mama sa cu
MAI MULT

Cele-mai-grele-luni-de-sarcină-sunt-primele-3----află-de-ce

Cele mai grele luni de sarcină sunt primele 3 – află de ce

Perioada sarcinii este foarte frumoasă, dar în același timp și delicată.
MAI MULT

Înotul-dezvoltă-copiii-într-un-mod-armonios

Înotul dezvoltă copiii într-un mod armonios

Beneficiile înotului sunt nenumărate, iar cei mici ar trebui să învețe de
MAI MULT

sigur.info-fii sigur pe net