Dieta FODMAP | Qbebe.ro
X

Gestionarea modulelor cookie pe site-ul Qbebe.ro

Acest site utilizează cookie-uri. Acceptând cookie-urile, veți putea naviga în cele mai bune condiții.

Accept Politica de Cookie

Dieta FODMAP, ideală dacă suferi de sindromul colonului iritabil

de Irina Olteanu

Dieta FODMAP este benefică persoanelor care se confruntă cu sindromul colonului iritabil și presupune, efectiv, evitarea unor alimente cunoscute a avea un impact nociv asupra tranzitului intestinal. Iată ce trebuie să știi despre ea, ce alimente trebuie consumate, respectiv evitate pentru a te bucura de o stare bună de sănătate.

Informații despre dieta FODMAP

Din punct de vedere statistic, în Marea Britanie mai mult de 4 milioane de persoane suferă de sindromul colonului iritabil. Există o tendință de a apela la medicamente pentru gestionarea simptomelor, dar iată că alimentația joacă un rol important. Conform cercetărilor, 86% dintre cei care urmează o dietă FODMAP observă o îmbunătățire semnificativă a simptomelor.

FODMAP reprezintă o abreviere pentru oligozaharide fermentabile, dizaharide, monozaharide și polioli, carbohidrați de lanț scurt și alcooli de zahăr care sunt slab asimilați de corp, conducând la durere abdominală și balonare. FODMAP apare în mod natural în unele alimente sau sub formă de aditivi în altele. În cazul în care consumi din abundență aceste alimente, este posibil să experimentezi: gaze, durere, balonare, distensie abdominală și diaree. Ce se întâmplă exact? Aceste zaharuri sunt slab asimilate și trec prin intestinul subțire în colon, unde sunt fermentate de către bacterii. Sunt produse gaze, care întind intestinul subțire, cauzând balonare, flatulență și durere. Acest proces poate de asemenea să determine apa să intre și să iasă din colon, conducând la diaree, constipație sau o combinație a ambelor. 

dieta FODMAP

Lista care le cuprinde este destul de vastă și o vei descoperi în rândurile de mai jos.
Dieta presupune excluderea multor alimente comune care pot să conțină FODMAP, fiind eliminate sau limitate cu strictețe timp de 3-8 săptămâni, pentru a fi apoi reintroduse lent și a urmări reapariția simptomelor (dietă de eliminare). Se dorește oferirea unei șanse de vindecare intestinului. Nu este menită să reprezinte o soluție permanentă deoarece este extrem de restrictivă, dar poate fi de ajutor persoanelor care se confruntă cu probleme gastrointestinale; de subliniat că medicul specialist sau nutriționistul sunt în măsură să emită recomandările necesare. Tipul de plan alimentar este folosit pentru a ține sub control simptomele digestive care apar în urma mai multor afecțiuni, inclusiv sindromul colonului iritabil, supradezvoltare bacteriană intestinală și alte tulburări funcționale ale tractului digestiv. De asemenea, poate ameliora simptomele specifice bolilor autoimune (artrită reumatoidă, scleroză multiplă), eczemă, fibromialgie, migrene (declanșate de consumul unor produse).

Ce sunt FODMAP?

După cum am menționat, FODMAP sunt carbohidrați de lanț scurt și alcooli de zahăr prost digerați de către corp. Ei fermentează în intestinul gros în timpul digestiei, extrăgând apa și producând dioxid de carbon, hidrogen și metan care cauzează mărirea intestinului, conducând simptome precum balonare și durere (frecvent întâlnite în sindromul colonului iritabil). În mod concret aceștia includ: fructoză (fructe și legume), fructani (fructoză, din unele legume și cereale), lactoză (lactate), galactani (leguminoase), polioli (îndulcitori artificiali). Nu sunt neapărat produse nesănătoase, conținând fructani, inulină și galactooligozaharide (probiotice sănătoase care stimulează dezvoltare bacteriilor intestinale benefice), dar pentru unele persoane consumul lor poate cauza simptome neplăcute.

Simptome care indică faptul că consumi prea multe alimente FODMAP

FODMAP nu sunt bine asimilate în intestinul subțire; ele cresc cantitatea de lichid în intestinul gros și produc mai multe gaze. Semnele și simptomele care sugerează un consum excesiv al carbohidraților de lanț scurt: gaze, durere, balonare, distensie abdominală, durere abdominală, diaree, senzație de plenitudine după un aliment sau băutură.

Listă de alimente comune cu FODMAP redus: legume (germeni de Alfa-Alfa, germeni de fasole, ardei gras, morcovi, fasole verde, castravete, salată, roșie, dovlecel, muguri de bambus, vânătă, ghimbir, arpagic, măsline, păstârnac, cartofi, napi), fructe proaspete (portocale, struguri, pepene galben, banană, afine, grapefruit, kiwi, lămâie, lime, căpșuni), lactate fără lactoză (inclusiv brânzeturi dure sau maturate - brie, camembert, feta - pentru persoanele care nu au intoleranță la lactoză), carne de vită, de porc, de pui, de pește, ouă, produsele de soia (tofu), cereale (orez, tărâțe de orez, ovăz, tărâțe de ovăz, quinoa, făină de porumb, pâine și paste fără gluten (glutenul nu este FODMAP, dar multe produse fără gluten tind să aibă FODMAP redus), nuci și semințe (migdale, nuci Macadamia, arahide, semințe de pin, nuci, semințe de dovleac), produse non-lactate (lapte de migdale și de orez, lapte de cocos), băuturi (ceai și cafea - fără lapte sau cremă, suc de fructe, apă). Se recomandă evitarea marinatelor și a sosurilor care pot fi bogate în FODMAP. În unele cazuri, mărimea porțiilor face diferența când vine vorba despre a stabili dacă un produs conține suficiente FODMAP pentru a cauza simptome. De exemplu, o porție de migdale reprezintă o alegere potrivită, dar dacă mănânci mai multe se poate să crească numărul de carbohidrați de lanț scurt.

Listă de alimente comune cu FODMAP crescut: legume (ceapă, usturoi, varză, broccoli, conopidă, mazăre, sparanghel, anghinare, sfeclă, praz, țelină, porumb dulce, varză de Brussels), fructe (piersici, caise, nectarine, prune, mango, mere, pere, pepene roșu, cireșe, mure), fructe uscate și concentrat de suc de fructe, fasole și leguminoase, orez și secară (pâine, cereale, paste, biscuiți, pizza), lactate care conțin lactoză (lapte, brânză moale, iarut, înghețată, cremă, budincă, brânză de vaci), nuci inclusiv caju și fistic, îndulcitori și îndulcitori artificiali (sirop de porumb bogat în fructoză, miere, nectar de agave, sorbitol, xylitol, maltitol, manitol, izomalț), băuturi (alcool, băuturi sportive, apă de cocos).

dieta FODMAP

De reținut

Deoarece o dietă FODMAP pe termen lung poate conduce la un aport redus de fibre, fier și calciu, este important să te asiguri că organismul tău primește suficiente nutrimente; din acest motiv se recomandă supraveghere din partea unui specialist. Stresul și lipsa somnului pot să exacerbeze simptomele. Alimentele grase, cafeaua, alcoolul și prea multe fibre (sau prea puține fibre) și medicamente pot să influențeze de asemenea simptomele. 

Citește și: Totul despre sindromul colonului iritabil 

Surse: www.medicinenet.com; www.bbcgoodfood.com; www.monashfodmap.com

Noutati de la Qbebe

INSCRIE-TE la newsletter-ul Qbebe si primesti ultimele noutati.

Email
Data nasterii bebelusului    
 

Articole asemanatoare

Ai grija de tine - Afla cum poti creste imunitatea organismului tau in sezonul rece! Ai grija de tine - Afla cum poti creste imunitatea organismului tau in sezonul rece!
Fereste-te de gripa noua! Afla tot ce trebuie sa stii despre virusul A H1N1 Fereste-te de gripa noua! Afla tot ce trebuie sa stii despre virusul A H1N1
Esti pregatita sa ai urmatorul copil? Esti pregatita sa ai urmatorul copil?
Sfaturi importante pentru o mama care se intoarce la lucru Sfaturi importante pentru o mama care se intoarce la lucru

Articole Lifestyle

Horoscopul infidelitatii. 3 zodii care vor înșela în toamna 2018 Horoscopul infidelitatii. 3 zodii care vor înșela în toamna 2018
Cu ce să nu asortezi niciodată albul Cu ce să nu asortezi niciodată albul
3 femei din zodiac care merită respect, dar nu îl primesc 3 femei din zodiac care merită respect, dar nu îl primesc
Semnul de pe unghie care anunță cancerul de plămâni Semnul de pe unghie care anunță cancerul de plămâni

Alte articole care te-ar putea interesa


Editorial Qbebe
scris de Alina Nedelcu
De ce trebuie să învățăm copiii că este în regulă să eșuezeDe ce trebuie să-i familiarizăm pe copii și cu eșecul Chiar dacă ne vine greu să vedem dezamăgirea, frustrarea și tristețea profundă a copilului după un insucces, psihologii spun că nu trebuie să facem tot...

Lista gradinite

Cauta o gradinita in orasul tau

Retete culinare
Editorial Qbebe
scris de Irina Olteanu
Școala Siguranței Tedi a poposit la DragomireștiO vizită într-un colț al județului Dâmbovița - Dragomirești Nu mi-aș fi închipuit că o zi de vineri, de la sfârșitul lunii mai, se poate transforma într-o experiență cu totul memorabilă,...
Qbebe Horoscop saptamanal
Qbebe Funny

Naste natural

Tarile cele mai sigure si cele mai periculoase pentru nasterea unui bebelus

Tarile cele mai sigure si cele mai periculoase pentru nasterea unui bebelus

Intemeierea unei familii reprezinta unul dintre cele mai importante momente din
MAI MULT

Lucruri fascinante despre luna in care s-a nascut sau se va naste copilul tau

Lucruri fascinante despre luna in care s-a nascut sau se va naste copilul tau

Cunosti cu siguranta informatii generale ce tin de semnele zodiacale, astrologie
MAI MULT

Ora la care nastem este programata genetic

Ora la care nastem este programata genetic

Nu iti imaginai ca ora la care nasti poate avea vreo legatura cu genetica, dar
MAI MULT

Bebee

Cele-mai-grele-luni-de-sarcină-sunt-primele-3----află-de-ce

Cele mai grele luni de sarcină sunt primele 3 – află de ce

Perioada sarcinii este foarte frumoasă, dar în același timp și delicată.
MAI MULT

alaptare

Cât se alăptează un nou-născut?

Alăptarea este modul prin care un nou-născut este hrănit de către mama sa cu
MAI MULT

Cum-tratăm-scurgerile-vaginale-din-timpul-sarcinii

Cum tratăm scurgerile vaginale din timpul sarcinii

Scurgerile vaginale sunt secreţii ale organelor genitale, cu rol de apărare
MAI MULT

Înotul-dezvoltă-copiii-într-un-mod-armonios

Înotul dezvoltă copiii într-un mod armonios

Beneficiile înotului sunt nenumărate, iar cei mici ar trebui să învețe de
MAI MULT

sigur.info-fii sigur pe net