X

Gestionarea modulelor cookie pe site-ul Qbebe.ro

Acest site utilizează cookie-uri. Acceptând cookie-urile, veți putea naviga în cele mai bune condiții.

Accept Politica de Cookie

Top 10 vitamine si minerale esentiale in timpul sarcinii

de Carmen Toma

Tocmai ai aflat ca peste 9 luni vei deveni mamica. Pregateste-te pentru o calatorie grea, dar foarte frumoasa. Vei trece prin schimbari fizice si de dispozitie si vei avea tendinta sa mananci cat pentru doi. Totusi, trebuie sa ai mare grija la alimentatie pentru ca o dieta echilibrata creste foarte mult sansele ca tu sa ai o sarcina usoara, fara complicatii, iar bebelusul sa vina pe lume perfect sanatos.

Fiecare viitoare mamica trebuie sa ia in considerare ca alimentatia sanatoasa, bogata in vitamine si minerale este primul pas catre dezvoltarea armonioasa a copilului. Este foarte important ca pe toata perioada sarcinii, gravida sa aiba grija la ceea ce mananca nu numai pentru a sustine sarcina si dezvoltarea corecta a bebelusului, dar si pentru ca organismul sa poate sa ofere lapte matern bebelusului dupa nastere. 

Anumite minerale si vitamine sunt esentiale in timpul sarcinii si alaptarii, ele asigurand o crestere si dezvoltare corespunzatoare a copilului. Un aport insuficient al acestora in timpul sarcinii sau in perioada de preconceptie poate afecta negativ evolutia sarcinii, poate duce la nastere prematura sau la diferite afectiuni, care pot afecta atat mama cat si bebelusul. 

Este foarte important ca pe toata perioada sarcinii sa furnizezi organismului toate nutrimentele cu ajutorul alimentatiei. Afla care sunt vitaminele si mineralele esentiale pentru evolutia corecta si armonioasa a sarcinii.

Acidul folic

Acidul folic este o vitamina B, solubila in apa, care ajuta la cresterea tesutului matern si la functionarea normala a sistemului imunitar. Deficitul de acid folic poate conduce la instalarea spina bifida - o afectiune congenitala a coloanei vertebrale. Acidul folic este foarte important mai ales in primul trimestru de sarcina, cand se dezvolta sistemul nervos al bebelusului. In timpul sarcinii, necesarul de acid folic depaseste dublul valorii necesare unui adult obisnuit, astfel ca o gravida trebuie sa consuma 400 mcg de acid folic in fiecare zi, din alimente si suplimente alimentare. 

Acidul folic se gaseste natural in multe alimente, in principal in toate legumele cu frunze verzi, spanac, sparanghel, gulie, stevie, avocado, in sucul natural de portocale, salata, broccoli, linte, alune, nuci, mazare, fasole si in cerealele imbogatite. Si ficatul de vita este bogat in acid folic, insa el este bogat si in colesterol, de aceea trebuie sa limitezi consumul lui. O salata cu avocado iti poate oferi parte din necesarul zilnic de acid folic, insa medicii recomanda si suplimente.

 

 

Magneziu

Magneziu este un mineral abundent in organismul uman, fiind un factor de legatura pentru peste 300 de procese biochimice enzimale, avand un rol important in sinteza proteinelor, in functiile nervoase si musculare, in controlul glucozei din sange si a tensiunii arteriale, in transportul calciului si a potasiului catre celule. Tot el este responsabil si cu producerea energiei noastre de zi cu zi. Organismul unui om adult contine 25 g de magneziu, mai ales in oase si in tesuturile moi. In timpul sarcinii magneziu este foarte important, lipsa lui poate cauza preeclampsie, dezvoltarea lacunara a bebelusului sau chiar pierderea sarcinii.

O femeie gravida are nevoie de 350 mcg de magneziu zilnic, aproximativ 80 g de seminte de dovleac. Magneziul se gaseste in concentratie ridicata si in grau germinat, quinoa, ovaz, alune, caju, migdale, orez brun, seminte de dovleac si de floarea soarelui, somon, sfecla rosie, fasole, unt de arahide, iaurt. Poti incerca sa iti prepari un delicios terci de ovaz cu dovleac.

 

 

Zinc

Organismul nostru are nevoie de Zinc pentru productia, repararea si buna functionare a ADN-ului, amprenta genetica a fiecarui om. Prin urmare, acest mineral este important mai ales in primul trimestru de sarcina, cand se dezvolta sistemul nervos al bebelusului. Tot zincul este cel care sprijina sistemul imunitar, iti ofera simtul mirosului si al gustului si vindeca rani. Deficienta de zinc poate duce la avort, toxemie, greutate scazuta la nastere

O femeie gravida are nevoie de 11 mg de zinc pe zi, pe care le poate lua din o diversitate de alimente: cereale fortificate, carne rosie, fructe de mare, carne de pasare, fasole, alune, nuci, lactate. Stridiile sunt cea mai bogata sursa de zinc, numai o singura stridie iti poate oferi necesarul de zinc pentru o zi. Insa, ai grija, ca in sarcina nu este voie sa le consumi crude. Fierbe-le bine. Desigur, poti apela si la carnea de vita, sau la cea de pasare - 100 g de astfel de carne contine aproximativ 5 mg de zinc. O friptura de vita marinata in lamaie sigur iti va fi pe plac.

 

 

Fier

Fierul este mineralul esential in sistemul imunitar dar si in producerea de hemoglobina, proteina din celulele rosii ale sangelui care transporta oxigenul, fiind parte din mioglobina, proteina care duce oxigenul catre muschi, colagen si catre alte enzime. In timpul sarcinii ai nevoie de mult mai mult fier decat in mod normal pentru ca se mareste cantitatea de sange care trebuie transportat, ai nevoie pentru dezvoltarea bebelusului si a placentei, mai ales in ultimele doua trimestre. Anemia din sarcina este asociata cu nasterea prematura, greutate scazuta la nastere, cu depresia postnatala sau chiar cu decesul bebelusului. 

O femeie insarcinata are nevoie de 27 mg de fier pe zi, aproape dublu fata de o femeie neinsarcinata. Surse bune de fier sunt: carnea rosie, ficatul de pasare, galbenusul de ou, pestele, cerealele integrale, stafidele, prunele, caisele si sfecla. Este foarte important ca alimentele care contin fier sa fie asociate cu alimente bogate in vitamina C pentru ca in acest fel se sporeste absorbtia fierului.  O ceasca de boabe de soia are 8.8 mg de fier, pe cand 100 g de ficat de pasare are 11 mg. O portie de ficatei de pui cu portocale iti poate oferi necesarul de fier.

 

 

Omega 3 si Omega 6

Acizii grasi esentiali Omega 3 si Omega 6 sunt lipide care nu pot fi sintetizate de catre organism si trebuie introduse in alimentatie zilnic, pentru un aport optim. Cele doua famili de acizi grasi, Omega 3 si Omega 6 sunt vitale pentru dezvoltarea functiilor psihice, fiind in legatura directa cu transportul oxigenului, stocarea energiei, functionarea optima a celulelor. Acesti acizi sunt asociati in timpul sarcinii cu o dezvoltare neuronala imbunatatita a bebelusului, iar o dieta saraca in ei poate duce la depresie pre si postanatala.

O femeie insarcinata trebuie sa consume 300 mg de astfel de acizi zilnic, care pot fi gasiti mai ales in fructele de mare, in peste si in ulei de peste. Totusi, medicii recomanda ca o gravida sa reduca la 340g consumul de fructe de mare si peste pe saptamana, pentru ca exista riscul expunerii la diferite neurotoxine. Aceasta cantitate ofera aproximativ 200 mg de acizi grasi esentiali zilnic. Restul poate fi luat din uleiurile vegetale, din seminte de in, de susan, din nuci si alune, avocado fiind si el recunoscut pentru aportul mare de acizi grasi. Poti incerca si o supa de somon.

 

 

Vitamina D

Organismul nostru are nevoie de vitamina D pentru a mentine nivelurile optime de calciu si fosfor din organism, cele care ajuta in a construi oasele si dintii bebelusului tau. O deficienta de vitamina D in timpul sarcinii poate cauza retardare a dezvoltarii osoase si deformari ale scheletului, cu un impact si asupra greutatii la nastere. Tot vitamina D este responsabila cu preventia a numeroase boli precum boli autoimune (diabet, scleroza multipla, artrita reumatoida), osteoartrita, cancer, gingivita, hipertensiune.

Pentru o gravida este recomandata o cantitate de 3000 de UI de vitamina D zilnic, daca nu sunt expuse la soare (organismul isi ia vitamina D din lumina solara). Vitamina D se regaseste si in alimente precum: uleiul de peste, pestele gras, lapte, oua, cereale. De exemplu, 100 g de ton contin 200 UI de vitamina D, iar 100 g de macrou 345 UI ... putin pe langa nevoia organismului. De aceea in sarcina sunt necesare suplimentele alimentare. Salatele cu peste, mai ales cu ton si somon trebuie sa faca parte din dieta ta zilnica.

 

 

Vitamina C

Vitamina C, cunoscuta si cu numele de acid ascorbic, este esentiala pentru repararea tesuturilor, pentru vindecarea ranilor, pentru cresterea si repararea oaselor si pentru o piele sanatoasa. Tot ea iti ajuta organismul sa se lupte cu infectiile, actioneaza ca un antioxidant, protejand celulele de factorii externi. Atat tu, cat si bebelusul din pantece, aveti nevoie de vitamina C pentru productia de colagen, o proteina structurala care este parte componenta a cartilagiilor, tendoanelor, oaselor si pielii. Deficienta de vitamina C in timpul sarcinii poate duce la dezvoltarea incorecta a creierului, deci la deficiente mentale. 

O femeie gravida are nevoie de cel putin 85 de miligrame de vitamina C pe zi. Surse foarte bune de Vitamina C sunt citricele, patrunjelul, fructele de maces (ce contin 2 g de vitamina C la 100 de grame de fructe), varza de Bruxelles, ardeii, legumele cu frunze verzi, legumele si fructele crude. De exemplu, 250 ml de suc de portocale contin 124 mg de vitamina C, iar o jumatate de ceasca de ardei gras rosu 59 mg. Nu uita sa consumi fructele si legumele crude, pentru ca preparate, pierd mare parte din aportul de vitamina C. Incearca salatele reci pline de legume proaspete, precum o salata de cruditati.


Biotina

Biotina este cunoscuta si cu denumirea de vitamina H si joaca un rol important in sanatatea pielii, a sistemului nervos, digestiv si celular. Deficienta de biotina este foarte rara, insa femeile insarcinate au nevoie de un consum mai ridicat de alimente bogate in biotina, pentru a sustine dezvoltarea bebelusului.

O femeie insarcinata are nevoie de 30 mcg de biotina pe zi. Aceasta se gaseste natural in alimente precum drojdie, cereale integrale, oua, lactate, nuci, sfecla, somon, carne de pui, conopida, banane, ciuperci, unt de arahide. Retetele pe baza de oua te pot ajuta in acest sens, mai ales cu oua de prepelita, care au un continut de colesterol mai scazut. 

 

 

Calciu

Cand esti insarcinata, bebelusul tau in continua dezvoltare are nevoie de calciu pentru dezvoltarea osoasa, pentru ca sistemul nervos, circulator si muscular sa se dezvolte sanatos, si pentru a dezvolta un ritm cardiac normal si abilitati de coagulare a sangelui. Daca nu ai indeajuns de mult calciu in organism, bebelusul il va consuma din oasele tale, ceea ce va duce la probleme mai tarziu. 

O gravida are nevoie de 1000 de miligrame de calciu zilnic. Acesta se regaseste in cantitate mare in lactate, dar si in cereale, peste, suc de fructe, soia, paine, legume, spanac, mazare. De exemplu, 150 g de iaurt, contin 488 mg de Calciu, jumatate din ceea ce ai nevoie zilnic, iar 250 ml de lapte contin 300 mg de calciu. Prin urmare consuma cat mai multe lactate, ori ca atare ori in retete delicioase, precum un tort de iaurt cu struguri.  

Seleniu 

Seleniul este un element ce se regaseste la nivelul solului, organismul uman avand nevoie de foarte putin pentru a-si mentine sanatatea. El este prezent la nivelul ficatului, rinichilor, splinei si pancreasului. Seleniu are un rol important in sistemul circulator si respirator, ajuta, de asemenea, antioxidantii sa mentina pielea sanatoasa, iar un aport corect de seleniu zilnic previne avortul spontan. 

In mod normal o gravida are nevoie de aproximativ 60 mcg zilnic. Seleniul este larg raspandit in alunele braziliene (540 mcg la 30g de nuci), peste, carne rosie, oua, carne de pasare, ficat, rinichi si usturoi, paste, orez. O mancarica de paste cu piept de curcan iti poate oferi aportul necesar de seleniu.

 

 

Celia mama

 Cu siguranta atat de multe informatii te-au speriat, si te gandesti ca nu vei fi capabila sa oferi organismului tau tot ceea ce are nevoie in timpul sarcinii. Insa ajutorul vine sub forma unui supliment alimentar, Celia mama, un preparat nutritiv din lapte, ce iti ofera toate vitaminele si mineralele enumerate mai sus. Celia mama este recomandat:

- inainte de a ramane insarcinata pentru a-ti pregati corpul in vederea sarcinii,
- in timpul sarcinii pentru o dezvoltare corecta si o crestere armonioasa a fatului
- si pe toata durata alaptarii, cand laptele matern trebuie sa asigure toate nutrimentele necesare nou-nascutului.

Produsul este dezvoltat in Franta special pentru femei insarcinate si mamici care alapteaza. Nu ingrasa, este degresat, fara colesterol, cu Omega 3 si Omega 6 intr-un echilibru ideal, in conformitate cu recomandarile specialistilor, cu 13 vitamine si 13 minerale atent dozate.

 Celia mama este un adevarat cocktail de vitamine si minerale invelite intr-un preparat cu aroma delicioasa de vanilie: acid folic, fier, calciu, seleniu, zinc, vitamina C, vitamina D, Biotina, toate extrem de importante pentru evolutia corecta a sarcinii si pregatirea organismului mamei pentru nastere si alaptare.

  1 pahar de Celia mama (200ml) pe zi asigura:

- 50% din necesarul zilnic de Zinc si Biotina al unui adult, importante pentru buna functionare a sistemului imunitar si a sistemului nervos;
- 100% din necesarul zilnic de Acid Folic al unui adult. In functie si de obiceiurile tale alimentare (dieta bogata sau nu in fructe si legume), medicul iti va recomanda sa cresti aportul de acid folic, avand in vedere ca necesarul zilnic al femeii insarcinate se poate dubla sau chiar tripla in timpul sarcinii.
- Un aport semnificativ de Vitamina C, care contribuie la metabolismul energetic si creste absorbtia fierului;
- Vitamina D, care contribuie la mentinerea sanatatii sistemului osos, a sanatatii dintilor si a nivelului normal de calciu in sange;
- Fier - cu rol extrem de important in formarea globulelor rosii si combaterea anemiei;
- DHA - cu rol in dezvoltarea normala a creierului si a ochilor bebelusului;
- Seleniu - care contribuie la buna functionare a tiroidei
- Calciu - care contribuie la procesul de diviziune si diferentiere celulara
- Omega 3 si Omega 6
- Fibre - pentru a veni in ajutorul digestiei si tranzitului.

Cantitatea recomandata de Celia mama este de 1 pahar pe zi (200ml) integrat intr-o dieta echilibrata, la micul dejun sau ca o gustare.

Mod de preparare: adaugati 4 linguri rase (masura dozatoare din cutie) de Celia mama intr-un pahar cu 180ml de apa plata sau fiarta in prealabil si amestecati bine inainte de a consuma.

Ideal este sa incepi utilizarea Celia mama inainte de a ramane insarcinata, pentru a aduna un surplus de vitamine in corp. Dupa nastere, chiar daca nu poti sa iti alaptezi copilul, continua sa bei Celia mama pentru a-ti reface organismul.

Consulta-ti medicul de familie sau medicul specialist pentru recomandari de specialitate.

 

 

Surse: WebMD, babycenter.com, www.ods.od.nih.gov, wikipedia.org, umm.edu

Noutati de la Qbebe

INSCRIE-TE la newsletter-ul Qbebe si primesti ultimele noutati.

Email
Data nasterii bebelusului    
 

Articole asemanatoare

Alimentatia corecta a gravidei Alimentatia corecta a gravidei
Acidul folic in sarcina Acidul folic in sarcina
Ce inseamna sa mananci pentru doi? Ce inseamna sa mananci pentru doi?
Cele mai ciudate pofte din timpul sarcinii Cele mai ciudate pofte din timpul sarcinii

Articole Lifestyle

Lista coafurilor care nu se mai poartă în toamna 2019 Lista coafurilor care nu se mai poartă în toamna 2019
Regina toamnei 2019. Femeia care va avea 3 luni de 5 stele Regina toamnei 2019. Femeia care va avea 3 luni de 5 stele
Tendința vestimentară care trebuie să dispară în toamna 2019 Tendința vestimentară care trebuie să dispară în toamna 2019
Femeia Alfa din zodiac: ea deține puterea! Femeia Alfa din zodiac: ea deține puterea!

Alte articole care te-ar putea interesa

Editorial Qbebe
scris de Otilia Geavlete
Iubește-ți copilul mereu, mai ales atunci când nu are talent, se împiedică sau debitează inepții"Iubește-ți copilul oricum ar fi- lipsit de talent, fără succes sau devenit adult. Vorbește cu el, fii fericit, fiindcă copilul este o sărbătoare pe care încă o trăiești." Cam așa sună cuvintele...

Lista gradinite

Cauta o gradinita in orasul tau

Retete culinare
Editorial Qbebe
scris de Cristina Fotescu
Recenzie carte: Programul de 90 de minute de somn pentru bebelusiAuzisem ca este bine sa scrii si lucruri pozitive dar si negative intr-o recenzie ... Dar am decis sa scriu in stilul meu, asa ca am preferat sa scriu totul la scurt si la obiect. Prin urmare: 1. Foarte util planul NAPS...
Qbebe Horoscop saptamanal
Qbebe Funny

Naste natural

Somnul bebelusului: ce trebuie sa stii inca inainte de a-l naste

Somnul bebelusului: ce trebuie sa stii inca inainte de a-l naste

Inca de dinainte de nastere parintii trebuie sa cunoasca o serie de aspecte
MAI MULT

9 mituri surprinzatoare despre testele de sarcina pe care trebuie sa le stii

9 mituri surprinzatoare despre testele de sarcina pe care trebuie sa le stii

Despre testele de sarcina s-au propagat cateva mituri, precum ca sarcina ti se
MAI MULT

Confesiuni de mama: ce inseamna cu adevarat sa te recuperezi dupa cezariana

Confesiuni de mama: ce inseamna cu adevarat sa te recuperezi dupa cezariana

Recuperarea dupa cezariana nu este atat de usoara pe cat si-ar dori mamele.
MAI MULT

Bebee

Cum-tratăm-scurgerile-vaginale-din-timpul-sarcinii

Cum tratăm scurgerile vaginale din timpul sarcinii

Scurgerile vaginale sunt secreţii ale organelor genitale, cu rol de apărare
MAI MULT

alaptare

Cât se alăptează un nou-născut?

Alăptarea este modul prin care un nou-născut este hrănit de către mama sa cu
MAI MULT

Cele-mai-grele-luni-de-sarcină-sunt-primele-3----află-de-ce

Cele mai grele luni de sarcină sunt primele 3 – află de ce

Perioada sarcinii este foarte frumoasă, dar în același timp și delicată.
MAI MULT

Înotul-dezvoltă-copiii-într-un-mod-armonios

Înotul dezvoltă copiii într-un mod armonios

Beneficiile înotului sunt nenumărate, iar cei mici ar trebui să învețe de
MAI MULT

sigur.info-fii sigur pe net